0

Никола Драгов от MerchantPro, жури в конкурса eCommerce Academy Awards

1. Как започна пътят ви в MerchantPro?

Беше 2010 когато се запознах с румънската фирма, която прави разработки в областта на електронната търговия. Аз самият също правех сайтове за електронна търговия дотогава, на различни платформи.

Харесах концепцията на компанията. Това че искат да се развиват международно, това че пишат код без да правят компромиси или да оставят недовършени разработки. Хареса ми глобалната перспектива на техните проекти. С техни проекти наистина можеш да настъпваш на нови пазари и да разширяваш кръгозора на своите амбиции.

Какво повече е нужно на млад специалист за да се захване и да разработва проектите на българския пазар? Впоследствие поех работата и на други пазари със същите продукти.

През 2010 стартирахме със сайта за сравнение на продукти и цени - ShopMania.bg. По това време почти нямаше SaaS платформи за е-търговия, а сайтовете за сравнение бяха много популярни. MerchantPro (с предходното си име ShopMania BIZ) навлезе на българския пазар година по-късно. Имаше може би още една SaaS платформа на пазара (не българска и не толкова популярна), така че основните ни конкуренти бяха open-source платформите. Тогава имаше силно търсене на възможности за създаване на онлайн магазини и навлизането на SaaS платформите беше навременно и много удачно. Помня, че се създаваха десетки магазини на ден. Разбира се, не всеки от тях напредваше, но интересът беше огромен.

Това беше началото, преди повече от десетилетие. Оттогава насам платформата на MerchantPro се разви много и навлезе на много пазари. Горд съм, че съм взел участие в разработването и разширяването на този продукт.

2. Как платформата е полезна за търговците, които я използват?

MerchantPro предоставя на търговците комплексна и интуитивна онлайн среда, която им помага да управляват и развиват своите електронни магазини с лекота.

Полезността обаче за всеки ползвател се формира на основата на различни потребности и изисквания. Едни потребители търсят бърза и адекватна клиентска поддръжка, други се задоволяват с безупречни и безотказни функционалности, трети търсят лекота на употреба, четвърти държат на гъвкавост, мощност и възможност за персонализиране.

Отделно от това интеграциите или възможността за интеграции с трети страни (други услуги) също е ключова.

С увереност мога да кажа, че MerchantPro е полезна за множество потребители, търсещи различните форми на полезност.

3. Доброто клиентско обслужване е …

На първо място - адекватно.

Не може да има качествено клиентско обслужване, ако няма компетентност.

На второ място - навременно.

Този показател е почти толкова важен, колкото адекватността на обслужването. Всеки знае, че ако помощта пристигне не навреме, тя може да се е обезсмислила. А навременната помощ би била наистина безценна.

На трето място - ангажирано.

Ако липсва ангажираност клиентското преживяване от обслужването е непълно и незадоволително. Стараем се служителите в MerchantPro, които обслужват ползвателите ни, да имат добра степен на ангажираност за потенциални проблеми и отговори на клиентски въпроси.

Клиентите ни са хора с бизнеси, в които обикновено работят множество служители. Всеки служител има своето семейство. Поради тази причина винаги се стремим да сме адекватни, навременни и ангажирани към клиентите си. От това може да зависи техните доходи, както в бизнес, така и в личен план.

4. Коя категория продукти или услуги се продава най-добре онлайн?

Най-добре продаваните продукти зависят до голяма степен от сезона, но така или иначе справката, която направихме в ShopMania показва, че най-голям интерес има към категория Дом и градина. В нея обаче има подкатегория Мебели, която е шампион сред останалите подкатегории.

Високо е търсенето също към здраве и красота и мъжки и дамски обувки, мобилни телефони и аксесоари за мобилни телефони.

Тук трябва да поясня, че тази справка е на базата на интерес, а не на реални покупки. Тук ние следим броя на кликовете от дадена категория, а не реалните покупки. Подозирам обаче, че данните за реалните покупки не биха били много по-различни.

5. Опишете идеалния онлайн магазин с три думи!

Продуктово богатство. Клиентско съдържание. Впечатляващи функционалности.

Да, зная че това са 6 думи, но все пак в три словосъчетания може да се опише идеалният магазин.

Продуктовото богатство е задължително. Магазинът трябва да има широк набор от категории и продукти. Възможно най-много хора да намират в него това, което търсят.

Клиентското съдържание е много важен елемент. Той дава допълнително доверие на всеки посетител. Представете си, че даден магазин позволява и насърчава оставянето на коментари, оценки, дори прикачването на изображения от използването на даден продукт. Това придава огромна тежест на бъдещите посетители. Те лесно и бързо взимат решение за покупка и са уверени в правилния си избор.

Впечатляващите функционалности също са важни. Представете си, че посещавате най-обикновен онлайн магазин, търсейки нещо. Откривате в сайта обаче функционалност за сравнение на продукти. Аз лично бих останал очарован, особено ако работи добре. Продължите да преглеждате и видите Помощник за пазаруване (Shopping Assistant), а точно преди поръчка откриете, че можете да станете афилиейт към магазина и да препоръчвате продуктите му срещу някакво възнаграждение. Богатството на функционалности може наистина да е впечатляващо и да докарва повече клиенти.

6. Как се става “Звезда на електронната търговия”?

Според условията на контеста звезда на електронната търговия се става с безупречен онлайн магазин, безупречно обслужване, безупречен маркетинг.
Тук трябва да се спомене и качеството на предлаганите продукти. То не може да бъде под необходимата висота.

Важно е да се следят тенденциите в пазара, да се адаптираш към нуждите и предпочитанията на клиентите си и да се иновираш постоянно. Успехът в електронната търговия идва с упорит труд, преданост към клиентите и непрекъснат стремеж към развитие и подобрение на бизнеса.


Никола Драгов e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.