0

Д жигити и неуки водачи и такива с купени книжки ще учат 17-годишните водачи на шофьорлък. Това ще се случи на български терен, след като в сила влязат промени в евродиректива, която задължава всички страни членки да позволят тийнейджърите да шофират с придружител още преди да са придобили правоспособност, заяви за „Телеграф“ експертът по пътна безопасност, инструктор и председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев. 

ВАЖНО: Нови правила за шофьорските книжки в ЕС!

Промени

Във вторник Европейската комисия и Европарламентът постигнаха споразумение за бъдещите промени, съгласно които държавите членки ще трябва да въведат схеми, които да дават възможност на кандидат-водачите преди достигане на изискуемата минимална възраст да карат придружавани от опитен водач.

БЕЗ ВИНА - ВИНОВЕН: Седиш до млад шофьор, търсят те при катастрофа!

„Промяната е прекрасна и ще има положителен ефект в страни с правила и организация като Дания, Нидерландия, Германия и други. На роден терен обаче последствията ще са изцяло негативни“, заяви Георгиев.

Според него ефектът от промяната в държава, в която масово се купуват книжки, ще бъде такъв, че неуки водачи без опит и дисциплина, често и с купени книжки, ще придружават на пътя също неуки и без опит младоци.

ПОРТФЕЙЛ: Лизингите на автомобилите може да тръгнат надолу

„Чисто формалните изисквания към придружителя – да не е имал нарушения няколко години, не са достатъчни, защото има много водачи, които нямат нарушения, просто защото не карат“, допълни Георгиев.

Той попита кой и как ще оценява уменията на придружителите и призова за въвеждане на правило придружителите да имат разрешение за тази функция само след опреснителен шофьорски курс.

Изпитателен

С други промени в директивата се налага и задължението страните членки да въведат 2-годишен минимален изпитателен период за младите водачи. През този период за тях трябва да се прилагат по-строги правила или санкции за шофиране под въздействието на алкохол или наркотици и други нарушения. Такъв период има у нас, но според бранша той е прекалено либерален.

ПОДРЕДИХА ГИ: 500 лв. за пиян до млад шофьор!

„Нашето предложение е при тежки нарушения в първите две години младият водач веднага да губи книжката си и да се връща отново на шофьорски курс, а след това да започва да тече нов 2-годишен изпитателен срок. Да видим тогава ще правят ли младите нарушения“, обясни Георгиев.

ЕС НА ВОЙНА С ДЖИГИТИТЕ: Доказваме шофьорски умения на всеки 15 години!

ЕК и ЕП се разбраха и за въвеждане на единна дигитална шофьорска книжка в целия съюз до 2030 г., хармонизиране на медицинските прегледи за шофьорите, както и за придобиване на книжка в страна членка, различна от тази на гражданството.