500 лв. ще бъде глобата, ако придружител на малолетен шофьор се окаже пиян. Това е записано в проектопромени в Закона за движението по пътищата, с които детайлно се формулира нововъведеното у нас право на 17-годишните да управляват автомобил. Промените тепърва предстои да се обсъждат от депутатите.
Възраст
Промените, мотивирани с възможността за натрупване на повече опит за шофиране под надзор на отговорен възрастен, свалят възрастта за управление на лек автомобил до 17 години. Предложението цели да се изградят навици за безопасно управление на моторно превозно средство под надзора на водач с опит, пише в мотивите на вносителя – Министерския съвет. Във връзка с това се въвеждат ключови изисквания, на които трябва да отговаря придружителят. Това може да е само лице, навършило 25-годишна възраст, което притежава валидно свидетелство за управление на лек автомобил от минимум 5 години.
Задължения
По време на придружаването на непълнолетния водач това лице не трябва да е употребило наркотици или да има концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 промила. Задължително е и на придружителя да не е била отнемана книжката за нарушения на пътя през последните две години. По време на движението придружителят също така задължително трябва да седи на седалката до шофьора.
Друго правило пък забранява от 22 ч. до 6 ч. в колата да се возят други лица освен придружителя. За нарушение на което и да било от горните правила придружителят ще бъде наказван с глоба от 500 лв. С промените се гарантира, че безотговорни възрастни няма да се изкушат да използват младите водачи да ги развеждат по питейни заведения нощем. Забраната за други лица в колата нощем е също в посока превенция на разсейване на младия водач и избягване на купонджийски струпвания в автомобила.
Валидност
Съгласно промените книжката на 17-годишните се издава за една година. След навършване на 18-годишна възраст и ако не е имал нарушения, на водача се издава редовна книжка. Ако в периода до навършване на пълнолетие водачът бъде хванат да шофира без придружител или пък извърши нарушение, за което се отнема книжката, той губи изцяло придобитата правоспособност.
Скорост
Както „Телеграф“ вече писа, с промените се предлага и сваляне на ограничението на скоростта за леки коли по магистралите от 140 на 130 км/ч. Тази промяна е мотивирана с факта, че с изключение на Германия в нито една друга напреднала страна със значително по-малко жертви на катастрофи от тези у нас няма толкова високо ограничение на скоростта на такъв клас път.
С промените в закона се въвежда и нарушението превишение на средната скорост в определен участък от пътя. Това отваря законово вратата камерите на тол системата да могат вече да се използват за засичане на средна скорост и глобяване на нарушителите.
Аварийна
Ключова промяна се налага по адрес на аварийните ленти на магистралите, които всяко лято се изпълват със забързани водачи особено в пиковите часове или при задръствания заради катастрофа. Това затруднява движението на аварийните екипи, а от организациите за пътна безопасност от години настояват за промени.
Досега в закона имаше вратичка, която позволяваше движение в аварийната лента при повреда на колата или при здравословен проблем на водача или пътниците. Заради вратичката реално глоби не се налагаха. Сега се въвежда пълна забрана за движение в аварийната лента, като тя вече ще може да се използва само за спиране при повреда или здравословен проблем.
Пешеходецът цар в споделени зони
Зони за споделено ползване на платното за движение ще могат да се обособяват в населените места, гласят промени в закона. Такива ще могат да се създават например във вътрешните улици по кварталите. Съгласно тях това са специално устроени участъци от уличната мрежа, които се обозначават като такива на входовете и изходите им с пътни знаци и/или с маркировка и в които действат специални правила за движение.
В тези зони пешеходците ще могат да използват за движение пътя по цялата му широчина. Същевременно колите в тези зони ще могат да се движат със скорост не по-висока от 20 км/ч.
Колоездачи и тротинетки ще слизат на зебра
Друга промяна, за която от години настояват експертите по пътна безопасност, се налага с промените в закона. Колоездачи и водачи на тротинетки ще трябва задължително да слизат и да преминават пеш през пешеходни пътеки, като водят до тях транспортното си средство. С промените се налага забрана и за велосипедистите да ползват мобилен телефон без хендсфри.
Досега такова ограничение имаше само за водачите на тротинетки. В закона текстовете също така вече са разширени и обхващат не само мобилен телефон, а и всякакво друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващо вниманието на водача, освен ако не се ползва без участието на ръцете.
Деян Дянков