П ридружителите на 17-годишни шофьори ще носят отговорност при катастрофа. Това следва от напредващия по пътя си към влизане в сила законопроект на ЕС, според който всички държави в съюза ще трябва да свалят възрастта за придобиване на книжка на 17 г., а тийнейджърите, придобили книжка на тази възраст, ще могат да шофират само с придружител до навършване на пълнолетие.
Отговорност
Според експерти непълнолетните лица носят само ограничена наказателна отговорност. Това важи за диапазона 14-18-годишна възраст, когато лицата могат да бъдат отговорни за престъпление само ако се докаже, че са могли да разбират свойството и значението на деянието и да ръководят постъпките си. Това води до разнопосочна съдебна практика и до вариращи според съдебния състав присъди. В момента в Наказателния кодекс фигурират няколко текста, касаещи деяния на шофьори на МПС. Сред тях са причиняване на телесна повреда или смърт при шофиране, управление на автомобил с над 1,2 промила алкохол в кръвта или след употреба на наркотици, хулиганство и грубо нарушаване на обществения ред при шофиране, както и осъществяване на обществен превоз без лиценз. „При всяко едно от изброените деяния придружителят ще носи отговорност. Защото, ако не носи отговорност, то тогава каква е въобще ролята му и защо въобще е необходимо да е там“, реторично заяви за „Телеграф“ Красимир Георгиев, председател на най-голямата у нас организация на автошколите – Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Според него тази отговорност ще направи и самите придружители по-внимателни и по-малко охотни да придружават младежи.
НОВИ ПРАВИЛА: Шофьорската книжка влиза в смартфона
Пластмасовата книжка изчезва още догодина!
Удължават годността на шофьорската книжка!
Определение
Според него, за да заработи системата добре, е необходимо придружителят на тийн шофьора да бъде много строго дефиниран в законодателството. Целта е да не се стига дотам лица без стаж и умения, както и с купени книжки, да играят ролята на придружители на все още неукрепналите млади шофьори. „Идеите на Европейската комисия, вече подкрепени от Европейския парламент, са добри, но на родна почва може да доведат до сериозни проблеми. Аз твърдя, че в момента у нас има поне 500 000 водачи с купени книжки. Как ще гарантираме, че такива няма да станат придружители на млади водачи“, каза Георгиев. За да се избегне това, според експерта придружителите трябва да са пълнолетни, правоспособни водачи с определен стаж, но това няма да е достатъчно. Те задължително ще трябва да минат и през изпит, с който да придобият придружителска правоспособност. Изпитът ще е сходен с този за книжка, но с по-малко въпроси, касаещи най-ключовите положения в Закона за движението по пътищата, покриващи основните рискове в движението.
ЕС НА ВОЙНА С ДЖИГИТИТЕ: Доказваме шофьорски умения на всеки 15 години!
Сигнализация
Практиката водачи да шофират още на 17 с придружител вече съществува в няколко европейски държави, сред които от началото на тази година – Франция. В редица от тях автомобилите, управлявани от такива водачи, трябва да бъдат означени така че останалите участници в движението да са информирани и да проявяват внимание и толерантност към съответния автомобил.
Две нарушения в първите две години и пак на изпит
Съгласно гласувания от ЕП пакет навсякъде в ЕС се налагат по-строги правила и административни санкции за водачите през първите две години, откакто са придобили шофьорска книжка. Такива на различни нива има в редица страни членки и в момента. В България единственото ограничение за тях е, че получават половината от редовния размер контролни точки, който е 39, и той им се възстановява едва ако две години нямат тежки нарушения. Според експертите обаче това е твърде либерална политика и правилата трябва да се затегнат. „В много европейски държави правилото е, че ако в първите две години допуснеш два пъти някое от следните тежки нарушения – отнемане на предимство, неправилно изпреварване, минаване на червено, превишение на допустимата скорост и др. - отиваш на проверочен изпит. И ако го издържиш, започват нови условни две години, в които важат същите правила“, обясни Георгиев. Сред правилата, които ЕС налага, е и свалянето на лимита за алкохол през първите две години до нула.
Искат препитване на всяко десетилетие
Водачите да минават през изпит при всяко подновяване на шофьорската си книжка, искат от бранша на автошколите. Причината е, че Законът за движение по пътищата се променя твърде често, а у нас има много водачи, които имат книжка, но не шофират активно. „Представете си лице, които има книжка, но не шофира. Минават 10 г. Книжката изтича, лицето си вади нова. И след още пет години решава да подкара автомобил. Това са 15 години след последния път, когато е сядало зад волана. Това не трябва да е допустимо“, заяви Красимир Георгиев. Според него този проверочен изпит ще е съкратен вариант на основния, като вместо 45 въпроса водачите ще трябва да отговарят на 15, сред които ще са най-рисковите ситуации на пътя, както и въпроси, свързани с изменения в закона, които са се случили през последните 10 години.
Деян Дянков