С лед като вчера българските медии съобщиха, че "България е напълно готова да подпише споразумение със Северна Македония и да започне изграждането на трансграничен железопътен тунел по Коридор 8", македонското министерство на транспорта обвини българската страна в изопачаване на фактите по отношение на изграждането на Коридор №8, предаде БГНЕС.
Реакцията дойде след информацията от страна на българския транспортен министър Гроздан Караджов, който заяви, че "Коридор №8 зависи от желанието и политическата воля на Република Северна Македония".
"Ние сме изпратили там споразумение за единственото общо нещо, което имаме - това е тунелът, който е на самата граница. Този тунел е своеобразно "разполовен" от самата граница на две почти равни части - половината е в територията на РСМ, другата половина е на българска територия. Ние сме сключили вече веднъж споразумение с РСМ, че това ще бъде общо съоръжение и ще го управляваме общо. Споразумението е сключено отдавна. Сега е готово новото споразумение и е изпратено в РСМ, но чака тяхното одобрение. Обаче, това ново споразумение вече три месеца не е одобрявано. Затова днес събрахме всички дипломати, които са представители на страните от ЕС и на НАТО - защото това е коридор и по НАТО, той тръгва от Италия и преминава през Албания, Северна Македония и България, и стига до Черноморието", обясни Караджов.
"Република България отново изопачава фактите“, се казва в позиция на Министерството на транспорта от Скопие изпратена до вестник „Независен“ в отговор на въпроса как върви процедурата по споразумението с България за изграждането на тунела и като цяло по целия железопътен проект, който трябва да свърже двете съседни страни.
От Министерството на транспорта на Северна Македония посочват, че "правителството е силно ангажирано с доизграждането на Коридор 8". От там поясняват, че след получаване на искане от България за постигане на споразумение за съвместно изграждане на тунелното решение като гранична точка между двете страни, правителството в Скопие незабавно е сформирало работен орган на най-високо ниво в състав: Александър Николоски, вицепремиер и министър на транспорта, Тимчо Муцунски, министър на външните работи, Гордана Димитриеска-Кочоска, министър на финансите, и директорът на железопътната инфраструктура Синиша Ивановски, орган, който трябва да работи за уточняване на детайлите с българската страна за реализацията на този проект".
"След неколкократни искания и опити от наша страна за организиране на съвместна среща на работните групи, няма официален отговор от Република България за организиране на среща и постигане на съгласие за реализацията на този важен европейски коридор. Също така вече планираната среща между директорите на двете железопътни компании беше отменена от директора на Български железници", съобщават още от Министерството на транспорта на РСМ.
Според тях "през месец март Европейската комисия, Делегацията на ЕС в Македония, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Секретариата на транспортната общност са били информирани, че македонската страна е загрижена за информацията, представена на българската общественост, в която се посочва, че поради липса на финансови средства Република България няма да финансира реконструкцията на жп линията София - Радомир - Перник, като част от Коридор 8".
„В духа на регионалното сътрудничество и развитие и като значителен принос в икономическото развитие на региона, очакваме Република България най-накрая да вземе отношение и да отговори на исканията на правителството и Министерството на транспорта за организиране на среща на работните групи и организиране на процеса за изпълнение на този регионален проект“, посочват от Министерството на транспорта и добавят, че към момента Северна Македония е единствената от трите страни по Коридор 8, която работи по железопътния участък.
"Само в Република Македония се строи. Едно са делата, друго са думите, за съжаление те липсват при нашите съседи", се казва още в позицията на Министерството на транспорта на РС Македония.