0

200 лв. глоба за измамен клиент, 50 лв. за закъснение на адрес и 20 лв. за неугледен външен вид на шофьора.

Това са част от санкциите, с които големите таксиметрови компании стягат редиците сред шофьорите си и предотвратяват недоволни клиенти да се жалват на държавните институции, научи „Телеграф“.

Шашми

Най-тежко се наказват прегрешенията, свързани с финансовите интереси на пътниците. 200 лв. е глобата, ако се докаже, че клиент е бил разкарван по маршрут много по-дълъг от географски най-късия. Това често се случва с чужденци, взети от летището или централна жп гара, които, без да се усетят, може да се разходят от шофьора по маршрут с няколко километра по-дълъг от редовния. Това и е глобата в случай, че се докаже, че клиентът е бил таксуван с крайна цена, неотговаряща на разстоянието, но без да бъде открито устройство, което да манипулира показанията на фискалния апарат - т.нар. помпа. Ако фирмени инспектори открият помпа в автомобила, то шофьорът бива директно изхвърлен от компанията.

Правила

„Всяка компания си има свои вътрешни правила, редица от които са вписани в договора, който всеки водач сключва с нас. Още при подписването водачите се съгласяват с тези санкции“, каза за „Телеграф“ Емил Игнатов, управител на една от големите столични такси компании „РадиоСВ“. В случай на санкция на шофьорите се издава касова бележка или фактура по тяхно желание.

Грубост

Сред описаните в повечето договори санкции са тези за грубо отношение към клиент или колега. В случай на постъпило оплакване компаниите имат вътрешни контролни звена, които започват проверка. Ако грубото отношение се докаже, първата глоба е 50 лв. За второ и трето прегрешение тя може да достигне 200 лв. Има и много случаи, в които инспекторите не могат да установят дали клиентът или шофьорът има право. В такъв случай санкция не се налага, но случаят се вписва в досието, което се води за всеки водач. „И случва се например даден водач да запише 5-10 такива недоказани оплаквания. В такъв случай също можем да санкционираме, защото едно е веднъж да си имал пререкание с клиент, но съвсем друго е да са 10 пъти. Веднъж клиентът може да е бил пиян, другият път да е бил агресивен, но когато сигналите зачестят, е пределно ясно, че има проблем с този водач“, коментира Игнатов.

Точност

Санкции са предвидени и за липса на точност. В случай че такси закъснее с повече от 5 минути за повикване с точен час, глобата е 20 лв. При повторно прегрешение тя става 50 лв. Със същите санкции се наказват и водачи, които не изчакат закъснял клиент, а бързат да вземат друга удобна поръчка. Подобна е глобата и за шофьор, заявил даден курс, но отказал го в последния момент, оставяйки пътника в позиция тепърва да вика ново такси. В тези случаи има и автоматична „глоба“ от мобилното приложение - системата в продължение на 1 час не дава на водача да приема поръчки.

Тарикати

Предвидени са глоби и за шофьори, които начисляват такса „повикване“ на клиенти, хванали ги от улицата. Тази такса е предвидена само за случаите, в които таксито е повикано по телефон или през приложение. Санкция има и за водачи, които отказват на клиент да плати чрез ПОС-терминал, а настояват за кеш. Оправданието „апаратът е повреден“ не се приема, тъй като задължение на водача е да го държи в изправност.

Сред по-малките глоби са тези за мръсен автомобил, шофьор в неугледен вид, несъобразяване с молба на клиента музиката да бъде спряна. По-сериозно се наказват шофьори, които пушат - 50 лв. за първо прегрешение и 100 лв. за второ.

Искат етичен кодекс за всички фирми

От таксиметровия синдикат „Съюз Такси“ от години настояват за приемане на общ етичен кодекс за таксиметровия бранш, който да замени десетките различни кодекси, които отделните компании имат. „Създадохме един доста сериозен проектокодекс, но компаниите не го приеха с охота. Така в момента, макар и като цяло правилата да са сходни, все пак в различните компании различни нарушения се наказват с различни санкции. Също така стандартите на обслужване са с различно ниво - нещо, което ние искахме да се избегне“, обясни за „Телеграф“ председателят на „Съюз Такси“ Кирил Ризов.

Забраняват на водачите да дискриминират пътници

Дискриминацията е сред нарушенията, които повечето компании са предвидили сред прегрешенията на водачите си. Те нямат право да отказват курсове на клиенти заради техния пол, раса, народност, етническа принадлежност, гражданство, произход, религия, вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение или имуществено състояние.

Отказват курс на пияни пътници

В етичните кодекси на фирмите са предвидени и случаи, в които водач има право да откаже курс на клиент. Това важи в случаите, когато пътникът е видимо под влиянието на алкохол или наркотици. Курс може да бъде отказан и на клиент, чиито дрехи и багаж биха замърсили купето или багажника на таксито. Курс се отказва и ако клиентът пуши или се храни или проявява друго поведение, противоречащо на добрите нрави. Пътниците остават без транспорт и ако са повече от законово предвидения брой за превоз в таксито.