0

Р азвитието на технологиите бавно променя света, в който живеем.

Изкуствен интелект, чипове, сензори, летящи коли, умни телефони и компютри. Това е една малка част от случващото се около нас. Огромен потенциал за развитие има и т.нар. виртуална реалност (VR). Този термин обозначава нереален свят, създаден чрез компютърни системи и аудио-видео апаратура. Виртуалната реалност ни поставя в среда, която физически не съществува, но е създадена от информационните технологии. Днес у нас свързваме VR предимно с компютърни игри и забавление. В редица държави обаче, се изследват възможностите на виртуалната реалност като терапия.

Терапия
Новите технологии са неизменна част от медицината. Същото предстои да се случи и с VR. Десетки международни публикации в научни и медицински издания, показват, че този вид терапия се прилага при депресия, безпокойство, тревожност и различни фобии, като тази от летене или от височини. В повечето случаи, влизайки във VR пациентите виждат своя аватар, който представлява тяхното виртуално „аз“. Според родният психиатър д-р Веселин Герев обаче, това може да бъде изключително опасно. „Смятам, че с виртуалната реалност психичните проблеми няма да се тушират, а напротив, ще се засилват“, категоричен е специалистът. По думите му VR дори може да провокира налудностите и халюцинациите, а при някои пациенти с психични проблеми може да доведе и до момент, в който те да изпитват трудности при разграничаването на реалния и виртуалния свят.

Стрес
Според изследователи от Университета в Калифорния, Лос Анджелис обаче ключът се крие в контролирането на виртуалната среда. Тяхно проучване показва, че при депресия, когато хората бъдат подтикнати към 3D изживявания, те могат да повишат самочувствието и да подобрят настроението им. Учейки страдащите от депресия да наблюдават и разпознават позитивните моменти, изследователите смятат, че това ще спомогне за подобряване на психичното им състояние. Сходен ефект търсят и специалистите от Лондонския университет, които провели изследване на пациенти страдащи от депресия. Участниците поставяли специален шлем за виртуална реалност, след което наблюдавали своето въплъщение във виртуалното тяло – аватар. Аватарът повтарял действията на доброволеца, като създавал у него впечатлението, че това е собственото му тяло. Пациентите имали две задачи – да успокоят чрез разговор плачещо виртуално дете, а след това да заемат мястото на детето и да наблюдават как аватарът им полага грижи за него. „Успокоявайки детето, а след това чувайки собствените си думи, пациентите по този начин проявяваха съчувствие към самите себе си“, обяснява Крис Брювин, един от авторите на изследването.

Криза
Междувременно специалисти от Кралския колеж в Лондон, проучвали как VR технологията може да се използва за лечение на психоза. Според Лучия Валмаджия, професор и ръководител на изследванията по психология и дигитално психично здраве, виртуалната реалност работи много добре в контекста на техниките за експозиция, при които пациентите са изложени на рискови ситуации. Валмаджия обяснява, че при продължително използване VR позволява на пациента да развие устойчивост по отношение на различни фобии, обсесивно-компулсивни разстройства, остра тревожност, пристрастявания или хранителни разстройства. Така например, при случай на страх от летене, пациентът бива потопен виртуално в реалистична ситуация, която възпроизвежда преживяванията на един пътник в самолет от излитането до кацането му. Д-р Веселин Герев обаче смята, че това може да бъде опасно за здравето и живота на тези пациенти. „Поставени в подобна ситуация, хората, които имат обсесии или фобии, може да получат криза, която да доведе до тахикардия или инфаркт. Това са много тънки и спорни моменти“, категоричен е специалистът. „Представете си, че имате акрофобия и в един момент ви поставят на ръба на висока сграда, как ще се почувствате? Справянето с тези страхове е въпрос на биохимични реакции, а не на прогонване на „зли духове“, казва още родният психиатър.


Цената е пречка
Хардуерът, който е необходим за много от тези виртуални терапии, е много скъп. Това е и една от пречките неговото приложение да бъде широко използвано в практиката. От страна на софтуера пък, все още са необходими значителни подобрения, за да се направи опитът на VR по-адаптивен според потребностите и нуждите на всеки пациент. Въпреки това експертите разработват програми за използване в домашни условия през компютъра, телевизора и смартфона. Ако такива бъдат изградени и се докаже тяхната полза, пациентът ще се нуждае единствено от очила или шлем. Специалистите обаче са категорични, че терапията трябва да се случва под контрола на специалисти.


Местят зъболекаря на плажа
Проучване показва, че виртуалната реалност може да помогне много за работата на стоматолозите с пациенти, които се страхуват. Идеята е 3D очилата да разсейват хората докато са на зъболекарския стол, като по този начин облекчават тревожността и болката им. По време на едно от изследванията, пациентите били изпращани на плаж. Те споделили, че крайбрежната сцена значително е намалила усещането за болка. Разсейването доказано играе ролята на обезболяващо. Ето защо според учените, VR може да се използва като виртуален морфин. Такова проучване е правено сред деца, лекувани от ракови заболявания, които изпитват болки в гърба. Резултатите показали, че дискомфортът им значително е намалял по време на VR терапията.


Помага при рехабилитация
Установено е, че виртуалната реалност е много ефективна при пациенти, изискващи рехабилитация. Например хора, преживели инсулт или диагностицирани с множествена склероза. Иновативна система, кара пациентите да извършват различни упражнения, като междувременно следи, дали го правят прецизно, правилна и е позицията на тялото им и т.н. Целта е подобряване на когнитивни и двигателни функции. Системата се състои се от голям екран, компютърна система и оптична система с 3D технология, която позволява прецизно наблюдение на дейността на пациентите. Друго проучване, проведено от американския университет „Дюк“ пък, открива огромни ползи от съвременната VR технология и за хората с парализа. Слагайки очилата за виртуална реалност, те получавали възможност да се движат през стадиона като футболисти. Част от участниците активирали някои мозъчни функции, свързани с движението на краката, а всички са успели да възвърнат малка част от контрола над тялото си.


Страничните ефекти
Докато много учени се занимават с изследване на ползите от виртуалната реалност, други се съсредоточават върху рисковете. Доказано е, че продължителното потапяна в компютърно създадени светове, причинява т.нар. VR болест. Част от симптомите са световъртеж, проблеми с движенията, спонтанни спазми, нарастващо нервно и антисоциално поведение. Тези признаци се проявяват най-малко след 30 минути във виртуалния свят. В повечето случаи обаче терапиите продължават само около 5 минути.


Открива Алцхаймер
Специалисти от Кембриджкия университет пък използват виртуалната реалност като диагностично средство. Те са демонстрирали потенциала на VR да открива болестта на Алцхаймер. За целта учените са разработили навигационен тест във въртуална реалност. Успешното справяне с него, показва че мозъкът работи добри, докато при начална фаза на заболяването, пациентите се справят по-зле. Изследователите са тествали системата върху 45 души с леки когнитивни увреждания и 41 здрави лица. Резултатите показали, че на навигационната задача е довела до объркване при всички участници в ранен стадий на деменция.


Игра спасява алкохолици
Южнокорейски учени от университета на Чунан използват виртуалната реалност за лечение на алкохолизъм. Те са разработили нова компютърна игра на три нива. В първото човек се оказва в обстановка, предразполагаща към отпускане, която го спасява от натрапчиви мисли. Второто ниво изпраща играча в ресторант сред хора, които пият алкохол. На последното, трето ниво, човек вижда какви са негативните последици от консумацията на алкохол. В продължение на месец изследователите са проследявали промените в мозъчната активност на доброволци, които имали проблеми с алкохола. За целта те използвали магнитно резонансна томография. Изследването показало, че в края на експеримента с новата игра доброволците са започнали по-добре да контролират емоциите си, а разположеният в мозъка им център на удоволствието – да функционира нормално.


Лекари оперират от различни краища на света
Виртуалната реалност дава възможност на лекари от различни краища на света да оперират един пациент. Преди две години подобно нещо направи Шафи Ахмед – хирург от британска болница. Той използва VR, за да обедини сили със свои колеги от Мумбай и Лондон и да проведе успешно сложна операция. Лекарите, които не са присъствали физически в операционната, всъщност са се появили там виртуално чрез специален хардуер. Така те са сформирали експертен екип, който е можел да комуникира и обменя опит помежду си. Ахмед описва случилото се като пример за истинска интеграция на технологиите в здравеопазването. По време на операцията останалите лекари са можели да наблюдават пациента под формата на 3D холограма, като са можели, макар и чрез своите аватари, да се движат свободно из залата и да „рисуват“ върху изображението. По сходен начин VR технологията помага и на студенти или млади медици, да се упражняват и да практикуват по безопасен начин върху виртуални пациенти.