0

Преди броени дни марката Audi отбеляза производството на 8-милионния автомобил със задвижване на четирите колела от системата Quattro. От поточната линия на новия завод на марката в Сан Хосе Киапа в Мексико слезе рекордният автомобил Audi Q5 2.0 TFSI Quattro в червен цвят Garnet. Технологията Quattro винаги е на разположение и осигурява сериозно предимство по отношение на безопасността и удоволствието от шофирането дори при движение на заснежена и заледена настилка. Системата за перманентно двойно задвижване Quattro прави своя пазарен дебют през 1980 г. и днес се предлага в повече от 100 моделни варианта.

Системата за задвижване на четирите колела Quattro е част от серийното оборудване на флагмана Audi A8.

Системата за задвижване на четирите колела Quattro е част от серийното оборудване на моделите Audi Q7, A4 Allroad Quattro, A6 Allroad Quattro, A8, R8, както и при всички модели от сериите S и RS. Технологията се предлага като опция при всички други моделни серии. През 2015 година 44% от всички клиенти на марката Audi по света са избрали модели, оборудвани със задвижване Quattro. Бестселър на марката е Audi Q5 с около 262 000 екземпляра. Моделите със системата Quattro допринесоха за силните продажби на пазарите в САЩ, Канада, Русия и на пазарите в държавите от Средния Изток. Общото число на продажбите на автомобили със система Quattro в Германия възлизат на 122 048 автомобила.

Моделът Audi Ur-Quattro дебютира през 1980 година по време на международния автосалон в Женева.

Марката Audi прави революция в развитието на автомобилната индустрия с представянето на системата за постоянно двойно предаване Quattro. През 1980 година няма друг автомобилен производител, който да предложи пригодена за движение с висока скорост и достатъчно лека система за двойно предаване, която да се използва в едросерийни модели. Технологията дебютира пред света през 1980 година в модела Ur-Quattro по време на международното автомобилно изложение в Женева.

През 1980 година Audi предлага пригодена за движение с висока скорост система за двойно предаване Quattro.

През 1986 година Audi заменя централния диференциал с ръчна блокировка от първото поколение с Torsen диференциал, който е в състояние да разпределя плавно въртящия момент. През 2005 година следва планетарната предавка с нейните възможности за асиметрично динамично разпределение на мощността и въртящия момент. Самоблокиращият централен диференциал търпи трайно и последователно развитие от инженерите на Audi и се счита за еталон по отношение на сцеплението и динамиката в съчетание с много ниско собствено тегло.

През 1986 година Audi поставя Torsen диференциал, който може да разпределя плавно въртящия момент.

Audi отбелязва и много триумфални моменти в областта на моторните спортове благодарение на технологията Quattro. Сред бляскавите победи има четири шампионски титли в Световния рали шампионат, шест победи в легендарната планинска надпревара в изкачването на връх „Пайкс” в САЩ, шампионска титла в американските серии TransAm, две шампионски титли в DTM, 11 национални победи в шампионатите Super Touring Car, както и една световна купа в световния шампионат за туристически автомобили WTCC. Последната победа с участието на технологията Quattro беше спечелена през месец ноември миналата година, когато пилотът Матиас Екстрьом и неговият отбор в раликроса EKS cпечели световната титла при пилотите и отборната световна титла в шампионата FIA World Rally Cross с Audi S1 EKS RX Quattro.

Благодарение на технологията Quattro, Audi има 4 шампионски титли в Световния рали шампионат.

Audi предлага двойното задвижване Quattro в няколко различни версии, адаптирани оптимално към конкретния модел. При компактните модели с напречно разположени двигатели се използва монтиран на задния мост хидравличен многодисков съединител с електронно управление. При суперспортния модел Audi R8 с централно разположен двигател, многодисковият съединител е поместен в състава на предния мост. В зависимост от конкретната ситуация на пътя, тези активни системи разпределят различен дял от въртящия момент на двигателя към двата задвижващи моста. Самоблокиращият диференциал, използван при много от моделите на Audi с надлъжно разположени отпред двигатели, е изцяло механична планетарна предавка. В общия случай той разпределя тягата между колелата на предния и на задния мост в отношение 40:60.

Марката Audi има две шампионски титли в DTM и една световна купа в световния шампионат за WTCC.

В съчетание с някои от върховите двигатели в гамата се използва спортен диференциал, интегриран в задния мост. Той разпределя активно въртящия момент между колелата на задния мост посредством два механизма, всеки с електрохидравличен многодисков съединител, които действат със стъпаловиден, повишаващ ефект на наслагване. В екстремни ситуации, почти целият въртящ момент може да бъде насочен към едно от колелата, с което системата буквално натиска автомобила в завоя, предотвратявайки и най-малкия шанс за недозавиване.

Новият компактен кросоувър Audi Q2 се предлага опционално със системата за двойно задвижване Quattro.

Най-новата фаза в развойната дейност на Audi е системата за задвижване Quattro с технология Ultra, която също е разработена за прилагане в модели с надлъжно разположен двигател. При нея активно управляваният многодисков съединител на изходящия вал на трансмисията разпределя безстепенно въртящия момент между предния и задния мост в режим на двойно предаване. В допълнение към него, отцепващ съединител в състава на задния диференциал се грижи за отделяне на колелата на задния мост и в ситуации, в които няма нужда и полза от използването на двойно предаване, двата съединителя остават отворени. По този начин се елиминира съпротивлението на елементите от задвижващия тракт на задния мост.

Спортният всъдеход Audi SQ7 се ускорява от място до 100 км/ч за 4,8 секунди със серийната система Quattro.

Електронният управляващ блок на системата използва огромно количество разнообразна информация, за да създаде виртуален модел на моментното състояние на автомобила, предвиждайки събитията с половин секунда напред в бъдещето. Ако системата установи например, че вътрешното за завоя колело предстои да загуби сцепление, тя превантивно превключва в режим на двойно предаване. В резултат на това, перманентното предаване е винаги в готовност да реагира при нужда. Новата концепция значително повишава енергийната ефективност на задвижването без негативи по отношение на степента на сцепление и допринася за още по-пълноценно удоволствие от шофирането на всякакви пътища и настилки.