С в. Козма Етолийски (1714-1779) е свещеник на Вселенската патриаршия, народен будител и деец на Балканското просвещение от XVIII век. Но освен с това той е световноизвестен със своите невероятни пророчества. В едно от тях той вижда появата на големите технически открития на XX век. За самолета, който ще започне да хвърля бомби, казвал следното: „Ще видите да летят в небето хора като черни птици и ще хвърлят огън по света. Които ще живеят тогава, ще бягат към гробищата и ще викат: „Излезте, вие, мъртвите, за да влезем ние, живите“. Той предрича и появата на железницата и автомобилите с думите: „Ще видите в полето каруца без коне да тича по-бързо от заек“.
Пост
Благодарение на поста, молитвата и смирения си живот монахът бил надарен от Св. Дух с дара на прозорливостта. До днес са известни доста негови предсказания, които феноменално са се сбъднали. Той обикалял Балканите надлъж и шир и пророкувал сред народите, че краят на турското робство иде.
Св. Козма проповядвал на целия Балкански полуостров.
А дотогава съветвал хората да живеят в планините, където ще е по-безопасно. Чистотата на разумните му и духовни очи виждала далечното бъдеще като настояще и предсказва събития, които след изтичане на време и много десетилетия се сбъднали. Други още не са се изпълнили или е близко тяхното изпълнение.
Душа
Пророческият му поглед, с който разпознавал непознатите, се устремявал в дълбините на душата на събеседника му и предвиждал събитията, които будят удивление дори и у безверниците. Това казвал и Али паша на мюсюлманите, разгневен от това, че не му отдават нужната чест: „Ти си се побъркал. Не, знаеш какво говориш! Този Монах беше наистина Пророк... Дойде у дома ми в Тепелени и ме Благослови и ми каза всичко, каквото съм вършил, като да го имаше написано на хартия.“
Етолия
Св. Козма е роден в бедния планински край на Етолия със светското име Констанс. Израства безпросветен и в бедност, тъй като в родният му край няма нито църкви, нито училища. Родителите му са прости тъкачи. До 20 години младежът е безписмен. Ограмотява се благодарение на местния свещеник Ананий. По-късно се мести в село Света Неделя (Агия Параскеви), където продължава обучението си. През 1743 г. се установява на Света гора, а с основаването на Атонската академия - постъпва в нея. Негов учител по древногръцки, теология и философия става Панайотис Паламас. Тук той срещнал велики подвижници, монаси, учени и църковни писатели. Те оказали дълбоко влияние върху неговия живот, давайки му възможност да анализира историческото минало на поробените балкански народи и на своята родина Гърция.
След завършване на академията се усамотява в манастира Филотей, където имало много български и сръбски монаси. Там приема монашески обет с името Козма. Остава две години в обителта, след което през 1759 г. се мести в Цариград, където среща в лицето на Вселенския патриарх Серафим II съмишленик. Последният го изпраща в Епир да проповядва Божието слово. В продължение на 16 години Козма Етолийски изнася проповеди предимно в Тракия, Македония и Тесалия, както и в Централна Гърция, Егейските острови и контролираните от венецианците по това време Йонийски острови. Свети Козма често казвал: „Каква голяма необходимост имат моите братя, християните, от Божието слово! Поради това учените хора трябва да се стремят да не разпиляват своята ученост в господарския дом, нито в двора на велможите, нито пък заради богатство и земна слава, но за да придобият небесна награда и неувяхваща слава, трябва преди всичко да се стремят да учат обикновения народ, живеещ в голямо невежество и грубост“.
Османски предели
Просвещенската дейност на Козма се чувства повсеместно из османските предели и в началото на XIX век – от Влахия и Молдавия до Египетския еялет, Смирна и Корфу. Освен това той става много популярен в родния си влашки край на планините на Олимп, Пинд и Аграфа. Днес, буквално във всяко село или град, през които е преминал, се пазят негови напътствия, проповеди и пророчества. Много от тях са се сбъднали, а други предстои да се случат, вярват християните. Веднъж в епирското село Цараплана го попитали кога ще се освободят. Св. Козма посочил две малки дръвчета и отговорил така: „Когато се срещнат тези“. Дръвчетата пораснали, стволовете им укрепнали и те се срещнали точно през 1912 г., когато Епир е освободен по времето на Балканската война.
Кефалония
А в острова Кефалония инокът пророкувал следното: „Ще дойдат червени барети, а после – англичани за петдесет и четири години и след тях ще стане ромейско (гръцко)“. Пророчеството се изпълнило съвършено. Тогава „червени барети“ наричали французите заради униформата им от времето на Наполеон. Седемте острова се завладяват от французите, а след тяхното оттегляне идват англичаните. Тяхното владичество трае точно 54 години – толкова, колкото предсказал Светията. Пророкът виждал обаче бъдещето няколко века напред. Негови тълкуватели разясняват, че той е предрекъл събитията от 1946-1949 година в Гърция, когато Гражданската война взема много жертви и причинява бедствия и разрушения, с думите: „Ще видите редовна армия, ще видите и нередовна (партизанска - комунисти). От тях много щепострадате“. Праведникът предупреждавал и за падението на духовенството с думите: „Свещениците (клириците) ще станат по-лоши и нечестиви от всички“.
За далечното бъдеще казвал, че борбата ще е не за благородните метали, а за чистата храна: „Ще дойде време, когато прокълнатият дявол ще излезе от черепа (черупката) си. Много неща ще се случат. Градовете ще се обърнат на бордеи. Ще стане Содом и Гомор на земята. Ако хората намерят на пътя сребро, няма да се навеждат да го вземат. Обаче за един клас жито ще се избиват кой да го вземе пръв. Чиниите ви ще бъдат напълнени догоре, но яденето няма да бъде възможно да се яде.“ За везните между доброто и злото в света на няколко места Св. Коза Етолийски казвал, че проблемът ще дойде от учените и от образованите хора, виждайки вероятно, че те ще имат голи знания, но не й житейска мъдрост и вяра в Бога: „Бедата ще дойде при вас от образованите“ , „Това, което ще ви се случи, ще дойде от начетени хора“ , „Ще дойде време, когато светът ще се управлява от ала-бала“.
Берат
През 70-те години на XVIII век избухва поредната Руско-турска война в 1768 година и Козма още при пристигането си в Берат е арестуван като руски агент. Обесен е на 24 август 1779 г. в близкото село Коликантаси.
Просветител, църковен деец и пророк Козма загива мъченически в Албания.
Според легендата задържането и наказанието му е станало заради ненавистта към него на местните търговци, на които носел щети с проповедите си. Затова последните подкупили местния паша на Берат, след като набедили пророка за агент на руското имперско разузнаване.
Гробът
През 1813 г. Али паша Янински издига храм на светеца в близост до устието на река Семани, където бил гробът на Козма. Управникът, въпреки че бил мюсюлманин, бил задължен на праведника, който му предрекъл следното: „Ще станеш голям човек, ще владееш цяла Албания, ще подчиниш Превеза, Парга, Сули, Делвино, Гардики и владението на Курт паша. Ще оставиш голямо име в света. И в Константинопол ще отидеш... но с червена брада. Това е желанието на Божията промисъл. Не забравяй обаче при цялата тази власт да обичаш и защитаваш християните, ако искаш властта да остане на наследниците ти.“
Основал 1000 училища
Там, където минавал светецът, животът се преобразявал. Главна цел на Свети Козма станало възраждането на народностното съзнание у поробените страни на Балканския полуостров. Той започнал да проповядва и да поучава православния народ с благословението на Константинополския патриарх, отначало в околностите на Константинопол, а след това и в Централна Гърция. „Хиляди градове и села не са чували словото Божие“, говори Св. Козма в едно от своите поучения. Като разбирал цялата сложност на ситуацията, той обходил Сърбия, Мала Азия, Албания, многобройните гръцки острови в Егейско море, практически цялата територия на тогавашната Константинополска патриаршия. Там, където било възможно, светецът организирал училища. Така с негов труд били открити повече от 1000 училища.
Манастирът Св. Козма в Колкондас, Албания, където през 1779 г. пророкът е екзекутиран.
Свети Козма призовавал заможните хора да купуват светоотеческа литература, броеници, малки кръстчета, кърпи за глава и гребени. Книгите раздавал за подарък на онези, които били грамотни или обещавали да се учат; кърпите – на жените, за да ходят с покрити глави; гребените давал на хората, обещали да не си бръснат главите и да живеят добродетелно; броениците и кръстчетата – на обикновения народ, просейки от всички да се молят за благодетелите. Вдъхновени от пламенната проповед на светеца, богатите купили повече от четири хиляди големи медни купела (на цена по12 гроша всеки) и ги раздали по храмовете.