П аметникът на братята царе Асеневци е най-големият и монументалният във Велико Търново.

Намира се в местността Боруна, като до него се стига през Стамболовия мост. Всъщност първоначално идеята е била паметникът да се издигне в района на старото военно училище, където по това време се е строяла сградата и на новия партиен дом.

По настояване на автора му, скулптора Крум Дамянов обаче, мястото е променено.

Паметникът „Конниците“ е построен във връзка с националните чествания на 800-годишнината от въстанието на братята боляри Асен и Петър и възстановяването на Второто българско средновековно царство. Но в него са включени фигурите и на останалите двама от фамилията Асеневци, царете Калоян и Иван Асен II.

Конниците е една от емблемите на Велико Търново.

паметник Асеневци
Архив

Композиция

Композицията на монумента е разработена от авторски колектив в състав: Крум Дамянов, Иван Славов, Владимир Игнатов, Георги Гечев и Коста Цеков. Самото монтиране на фигурите на четиримата конници се извършва за два месеца, рекордно кратък срок.

Фигурите са изработени от месинг и тежат между 9,5 и 11 т всяка. Общото им тегло е 52 тона. Те представят братята Петър, Асен, Калоян и Иван Асен II. Поставени са върху постаменти от гранит, високи по 7 м и тежащи по 11-12 тона. А в средата им е издигнат огромен 15-метров меч, обърнат с острието нагоре към небето.

Общото тегло на меча е 70 т. За сглобяването на отделните му части са използвани над 30 хил. месингови болта, издигани с кранове и хеликоптери. Под дръжката на меча е поставена изработената от гранит композиция оранта.

Тя представя небесната майка, която създава човешкия живот и го пази. В конкретния случай орантата държи в ръцете си дете.

Фигурите на четиримата царе са представени в характерни за всеки от тях пози. Петър благославя българския народ с вдигната ръка. Брат му Асен държи здраво юздата на коня, който е изправен на задните си крака.

Калоян стои изправен на седлото с поглед на юг, откъдето идва латинската заплаха. А Иван Асен II държи в дясната си ръка набучен на копието си нарушеният еднолично от Византия мирен договор.

Строителство

Строителството на паметника започва на 4 февруари и продължава до 13 ноември 1985 г. Първата фигура – на цар Асен, е монтирана през август. Най-големи проблеми създава обаче фигурата на Иван Асен II.

Транспортирането й от София до Търново се оказва истинско предизвикателство. На ширина царят е колкото цялото пътно платно. По време на превоза му камионът с фигурата е ескортиран от милиционерски патрули, а движението на всички други превозни средства е отбивано встрани.

Допълнителни трудности при монтирането на царя създава и копието с набучения на него византийски договор, което е отделно от царската фигура и трябва да се балансира изключително прецизно при поставянето.

Цар Калоян също причинява немалко главоболия на строителите. Десетки пъти на ден той е въртян с кран, за да бъде ориентирана посоката точно към Одрин, където през 1205 г. българският владетел води битка с рицарите кръстоносци, като посоката, в която е обърнат царят, е сверявана с компас, за да бъде максимално точна.

По отношение на големия меч в средата на композицията първо авторското решение било той да е забит в земята като символ на възхода и силата на българската държава и нация и устрема й към светлото бъдеще.

Когато занасят проекта на Тодор Живков да го одобри, той в типичния си стил възкликва: „Какво сте направили? Това прилича на един огромен кръст, бе! Вижте там какво ще правите и ще струвате, но този кръст да изчезне!“ Затова, за да не гневят излишно

Тато, е взето решение мечът да бъде обърнат с острието нагоре като на война. Пенчо Кубадински пък специално настоявал да се вижда ясно, че конете върху паметника са мъжки, затова възложил на скулпторите допълнително да подчертаят и тази анатомична подробност в детайли.

Момент от строежа на монумента

паметник Асеневци
Архив

Земетръс

Малко след монтирането на меча Велико Търново е било разлюляно от земетресение от 4-та степен по Рихтер. Но основите на монумента не поддават. Това изпитание обаче опъва доста нервите на строителите. Изграждането на паметника върви трудно и инфарктно.

Краткият срок е най-голямата трудност и ръководителите на строежа до последно не са сигурни дали ще успеят да спазят даденото им време. Е, в крайна сметка успяват. Строителството завършва в срок, макар и само 3 дни преди датата на откриването.

Откриването на Паметника на Асеневци

паметник Асеневци
Архив

През 2012 г. пред студенти от Великотърновския университет скулпторът Крум Дамянов споделя неизвестни факти от „кухнята“. Разказва, че дни наред е прекарал легнал по гръб под фигурите на конете, за да изпипа до съвършенство детайлите.

За да извае лицата на четиримата царе, той дълго и внимателно проучвал български и византийски църковни стенописи. „Исках братята Петър и Асен да бъдат разположени непосредствено срещу извивката на река Янтра. От това, което научих, разбрах, че Калоян се е колебаел между източното православие и западния католицизъм. В крайна сметка е избрал православието и затова на паметника неговият кон завива рязко на изток към Константинопол.

Освен това конят на Калоян е и частично отрязан и деформиран анатомически“, споделя проф. Дамянов.

Колегата му инж. Пеньо Александров пък разказва следната комична случка: „След като монтирахме цар Асен, за да пробваме товароподемността на крана, вечерта вдигнахме коня от постамента му и след това пак го свалихме. На сутринта цяло Търново вече говореше, че фигурата на царя била изчезнала. Според някои била паднала в Янтра, а според други била открадната!“

Цар Калоян е насочил поглед на юг, откъдето идва заплахата от рицарите кръстоносци

Цар Калоян
Архив

Цена

Цялата стойност на Паметника на Асеневци е 6,4 млн. лв., които са доброволни дарения от българския народ. Всъщност в онези години доброволността на подобни акции винаги трябва да бъде поставяна под много сериозно съмнение. За откриването на монумента във Велико Търново идва целият партиен и държавен елит, воглаве с Тодор Живков.

Самото откриване е на 16 ноември 1985 г. и е събитие от национален мащаб, за което е съобщено на първа страница на официоза „Работническо дело“. Академично слово пред паметника държи историкът проф. Илчо Димитров.

Авторът на скулптурния проект Крум Дамянов признава, че Паметникът на Асеневци е най-обичаното му произведение и всеки път, когато посещава Велико Търново, отива да го види. „Родителите обикновено обичат най-много последното от децата си. За мене също това е най-приемливото от децата ми. Вече не съм критичен към паметника. Той легна на мястото си, оживя във времето, а и политическите сътресения през времето не успяха да го подложат на съмнения. Винаги ми е много приятно да се намирам на това място и да съзерцавам своето творение“, разкрива проф. Крум Дамянов.

Старият цар Иван Асен I застава на престола на Второто българско царство след убийството на своя брат Петър.

Иван Асен I
Архив

Днес Паметникът на Асеневци е една от емблемите на Търновград и е любимо място за посещение не само от туристи. На „Конниците“ често обичат да идват да се снимат за спомен и младоженци, току-що сключили граждански брак. А пространството около монумента е любимо място за различни културни събития и сборен пункт на различни младежки групи.