Д есният национализъм, заливащ Германия, удари и българския манастир „Света Троица“. „Телеграф: Чудеса и Вяра“ научи, че от известно време обителта е заплашвана от екстремисти с палеж, a монасите от месеци живеят в страх.

Игуменът Йоханес

 Игуменът Йоханес

Те, заедно с игумена Йоханес (Йоан), не могат да си обяснят омразата, с която се сблъскват, като вече са подали сигнал в полицията в провинция Долна Саксония, че определени лица заплашват с щурм манастира.

Българският манастир в Германия се намира в областта Долна Саксония. 

 Българският манастир в Германия се намира в областта Долна Саксония. 
orthodox.de

Драмата там е от края на зимата и началото на пролетта, като се предава апокрифно вече сред православни общности на Запад. „Молете се за българската обител „Света Троица“ в Германия“, алармира наскоро в социалните мрежи православният духовник Стефан Скот от Калифорния.

Долна Саксония

Манастирът под омофора на Българската православна църква (БПЦ), намиращ се в Буххаген, е и единственият православен в страната. Той се оказва под кръстосания огън на враждуващи екстремистки фракции. Причините за заплахите не са съвсем ясни, но от онова, което изнасят местни и православни медии, става ясно, че в дъното стои Гьоц Кубичек, идеологът на забранената от германските служби организация „Институт за държавна политика“. Твърди се, че той е ментор и на някои политици - екстремисти като Бьорн Хьоке, както и, че е главен стратег на „Алтернатива за Германия“ (АзГ).

Крепост

От 15 години Кубичек се черкувал в българския манастир, приличащ на средновековна крепост. Дали това го е привличало или уединението, но той провеждал там явки със свои поддръжници и съратници. Местният всекидневник TAH (Tаglicher Anzeiger Holzminden) съобщава за една такава, провела се през май миналата година. Според информация на вестника Кубичек пристигнал заедно с Ерик Аренс, крайнодесен стратег и инфлуенсър за социалните медии, на когото АзГ дължи част от успеха си в ТикТок. С тях е бил и Джонатан Рудолф, крайнодесен активист от „Идентитарното движение“, работeщ в тясно сътрудничество с Максимилиан Крах (скандален политик от "Алтернатива за Германия", твърдящ, че нацистите от СС не са престъпници).

Игуменът разказва, че не познавал антуража на Кубичек, но него знаел като добър и мил човек. Освен това не проявявал признаци да е нацист или ксенофоб, тъй като не давал вид чуждестранните посетители на манастира да го дразнят.

В онзи ден след църковната служба последвала едночасова дискусия по актуални теми. Изглежда неонацистите се опитали да вербуват игумена за своята кауза, но ударили на камък. Самият той споделил, че по време на разговора Аренс демонстрирал „ултрадесни, открито расистки и антихристиянски“ възгледи. Искал от него да засили присъствието си в интернет (вероятно с цел някаква пропаганда, тъй като игуменът пуска проповеди онлайн).

Местната преса съобщава още, че посещението в манастира изглежда е предизвикало спор между присъстващите и по-конкретно между Кубичек и Аренс. Днес монасите още гадаят с какво са си навлекли гнева на десния екстремистки елит, но в резултат през февруари и март 2025 г. се надига кампания по очерняне на българския манастир.

Мрачен култ

Първо се публикуват онлайн видеоклипове, в които се твърди, че манастирът е средище на „мрачен подземен пещерен култ“ и че абат Йоханес е интелектуалният архитект зад движението „Нова десница“, искащо да превърне Германия в земеделска държава. Логично тези филмчета бързо са видени от други немски екстремисти. Някои сред коментиращите изразяват готовност да „подпалят“ манастира. А един човек пише: „Ерик, само кажи кодовата дума и ще щурмуваме манастира“, съобщава и сайт за православно християнство (orthochristian.com).

Ескалация

Скоро ситуацията доста ескалира, защото трима души, облечени в черно, нахлуват в столвата на монасите. Представят се за журналисти и задават въпроси, свързани с обвиненията срещу обителта. Игуменът търпеливо отговаря на всички, но после думите му са изрязани.

Обителта е изключително добре поддържана, има и плодородна градина и работилница.

 Обителта е изключително добре поддържана, има и плодородна градина и работилница.
orthodox.de

Това се вижда в появилото се скоро след това филмче, в което са монтирани кадри от улични сблъсъци с насилие, събирания на Кубичек заедно с изглед на манастира, заснет от дрон. Идеята е да се внуши някаква връзка между святото място и десния екстремизъм и ксенофобия, които набират и политическа сила в Германия.

В калта

„Делото на живота ни, посветено на любовта към Бога и ближния, на красотата, помирението, интеграцията, духа и културата, където хора от цяла Европа и САЩ, от Русия и Украйна се молят заедно, умишлено се влачи в калта“, жалват се монасите.

Управата на манастира е подала сигнал в полицията, като властите са започнали разследване срещу 30-годишен заподозрян. Междувременно монасите са научили, че и леви групировки също се мобилизират срещу тях въз основа на фалшивите внушения, че имат връзка с десния екстремизъм в страната. „В крайна сметка за нас няма значение дали атаката срещу нас идва от леви или десни объркани умове“, коментират братята от „Света Троица“.

Игумен Йохан (в средата), отец Лазар (вдясно) и отец Симеон пред новата манастирска сграда. Монасите не крият, че се страхуват от десните радикали.

 Игумен Йохан (в средата), отец Лазар (вдясно) и отец Симеон пред новата манастирска сграда. Монасите не крият, че се страхуват от десните радикали.
tah.de/Uwe Engelhardt

В своя защита игуменът Йоханес казва, че манастирът не пита поклонници и посетители за политическите им убеждения. „Не искаме партийна членска карта на манастирската порта. Който търси Бог и приема мир и святост, е добре дошъл при нас“, обяснява той. А по повод полицейското разследване, заключава, че какъвто и да е резултатът, щетите, нанесени на монашеската общност и православието, вече са значителни.

Отец Лазар: Следваме Христос, а не идеологии

По повод скандала отец Лазар от българския манастир коментира следното: „За нас всичко това е много далечно. Политическата опозиция дясно-ляво не е дори на 180 години, но православието е на 2000 години. Ние стоим на съвсем различна основа: това е Светото предание на Православната църква, както го научих на Атон. Не питаме никого за политическото му мнение; и не изключваме никого. Всеки, който уважава мира и светостта на мястото, е добре дошъл в рамките на нашите възможности. Всъщност най-разнообразни хора от Германия и чужбина идват като поклонници или посетители на службата. Така въпреки войната руснаци и украинци стоят заедно с нас пред Бога и се молят за мир. Голям проблем е, когато национализмът или която и да е друга идеология се превърне в идолопоклонство, а това винаги се случва, когато хората не познават истинската вяра и живеят далеч от Бога. Но който следва Христос в дух и истина, ще расте в любов към Бога и към ближните си и ще стане имунизиран срещу идеологии. Ние сме посветени на Бога и живеем много уединено. Молитвата, светите служби, изграждането на светилището, култивирането на църковното пеене, съществената работа и пастирската грижа за посетителите напълно ни изпълват. Тази кампания създаде плашило, което няма нищо общо с реалността на манастира. По отношение на църковното пеене манастирът е известен със собствения си немскоезичен музикален стил, който съчетава елементи от византийското и григорианското пеене“.

Игуменът е духовно чедо на Йосиф Ватопедски

Духовници, които познават игумена, разказват, че той е изключително благ и праведен човек, който не би изменил на вярата заради някакви политически убеждения. По-скоро православният отец е жертва на сатанизма, който вършее в целия свят, облечен в овчите кожи на опасни политически идеологии.

Йоханес основава манастира от нула, а сега води малка общност от четирима монаси и един послушник. Черкуват се малцина православни от региона, като идват поклонници от цял свят, за съжаление рядко от България. Интересно е, че игуменът е получил свише откровение да тръгне по този нелек път, докато бил в българския манастир „Зограф“. По-късно Бог така подредил нещата, че наистина станал български клирик.

Малцината православни от иначе протестантския регион се черкуват тук.

 Малцината православни от иначе протестантския регион се черкуват тук.
orthodox.de

След 70-те години той живее на Атон. Там се среща с праведници от ранга на Паисий Светогорец, обявен след кончината си за светия. Немецът става духовно чадо на Йосиф Ватопедски - друг мъдрец и праведник.

През 1978 г. отец Йоханес става послушник в най-големия манастир - Великата лавра „Свети Атанасий“, където трупа духовен опит. Там е подстриган за монах и му е дадено благословение от стареца Йосиф Ватопедски да поеме мисия да се върне в родната си страна и да създаде там православен манастир по образец на атонските. Пред български монаси по-късно отец Йоханес споделил, че тази мисъл Бог му е дал именно при посещението на нашия манастир „Зограф“. Тя му била внушена Свише, докато обикалял атонските обители една подир друга, за да черпи духовен опит.

След завръщането си в Германия той се заема с изключително трудната, почти непосилна задача да стори обещаното пред своя атонски старец. Но всички поместни православни църкви гледали на германския монах с високомерие и недоверие. Единствено Българската православна църква го подкрепила. Това се случило през 1994 г., когато по Божията воля се среща с тогавашния управляващ българската Западноевропейска епархия митрополит Симеон. Блаженопочившият патриарх Максим дава благословение отец Йоханес да бъде български православен клирик, а бъдещият манастир да мине под омофора на БПЦ.