0

Н а столичните транспортни дружества за тази година им е необходимо допълнително финансиране в размер на 178 млн. лв. Това се посочва в обща декларация направена от председателя на групата на ГЕРБ-СДС в СОС Малина Едрева. На днешното заседание на съвета тя бе приета с 33 гласа „за“, 17 - „против“ и с 10 - „въздържал се“.

На столичните транспортни дружества за тази година им е необходимо допълнително финансиране в размер на 178 млн. лв. Това се посочва в обща декларация направена от председателя на групата на ГЕРБ-СДС в СОС Малина Едрева. На днешното заседание на съвета тя бе приета с 33 гласа „за“, 17 - „против“ и с 10 - „въздържал се“.

В текста се напомня, че до началото на пандемията, пътуванията и приходите на транспортните ни дружества - „Метрополитен“ ЕАД, „Столичен автотранспорт“ ЕАД, „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Карат-С“ АД, бележат ежегоден ръст. COVID обаче е довел до рязък спад на пътниците със средно 1/3 на годишна база. Приходите от продажба на превозни документи през 2020 г. са спаднали с 60 млн. лв., а през 2021 г. - с 51 млн. лв. В декларацията се посочва още, че въпреки това интервалите на движение на градския транспорт не са се промененили, а средствата от общинския бюджет за издръжка са били увеличени от 117 млн. лв. през 2019 г. до 177,8 млн. лв през 2021 г.

"Влошените от пандемията финансови резултати, доведоха до това транспортните дружества да не могат да поемат натиска от увеличението на цените на горивата в края на 2021 г. За сравнение към последно счетоводно приключила финансова година 2020 г. разходите за енергоносители - горива и електроенергия, е в размер на 39,5 млн. лв., а по прогнозни разчети за 2022 г. тази сума ще бъде 112 млн. лв.“, се посочва още в декларацията.

Първо да се направят реформи и да се съкратят разходите, а след това да се искат пари от държавата настояха общински съветници от "Демократична България" и независимият Борис Бонев.

"Не бягаме от този разговор. През 2021 г. бяха направени над 60 промени в разписания и маршрути, за да стане общественият транспорт по-удобен, без да сме увеличавали разходите. Незаетите щатни бройки в "Столичен електротранспорт" за 2021 г. са 157.

Спестените средства от това са 4,5 млн. лв. за миналата година.

От незаети щатни бройки, които бяха закрити през януари, "Столичен автотранспорт" е направил 2 млн. лв. икономии. Така че обвиненията, че транспортните дружества не правят нищо, за да намалят разходите, са безпочвени", заяви от своя страна шефът на транспортната комисия в СОС Карлос Контрера.

Въпреки невъзможността дружествата да платят пълния размер на сметките си, столичния кмет Йорданка Фандъкова представи плановете за строителството на новите метроучастъци и интермодални транспортни хъбове. Комисар Валеан представи новите възможности за закупуване на електробуси. Като целта на новите превозни средства е София да изработи широка мрежа на довеждащ транспорт до метрото и до големи спирки на градския транспорт. Удобен транспорт от кварталите е ключов фактор за намаляване на използването на лични автомобили за ежедневните пътувания.

А европейският комисар по транспорт Адина Валеан, изрази подкрепа за разширяването на софийското метро, както и на мрежата на довеждащия транспорт. Подкрепа за това изрази и комисарят по сближаване и реформи Елиза Ферейра.

Още при пускането на Третата линия на софийското метрото комисар Ферейра подчерта, че то е

един от отличните примери

за добавената стойност на инвестициите на ЕС.

По време на срещата кметът Фандъкова представи и нови проекти за изграждане на "зелени зони" в кварталите, както и използването на възобновяема енергия за отоплението на общинските детски градини и училища.

Обсъди се и модернизацията на „Топлофикация София“. Кметът Фандъкова представи изготвения план за модернизация на дружеството с изграждане на нови когенерационни мощности и изграждане на топлопреносна мрежа. Като това има за цел да стабилизира цената на топлинната енергия чрез допълнително производство на електричество от дружеството. „Освен икономически и социални ползите от проекта са и екологични. Първо, защото планът предвижда преминаване от природен газ на „зелен водород“ и понижаване на емисиите с изграждане на новите мощности“, посочи кметицата. Тя подчерта, че целта на общината е да се разгледат различни възможности за финансиране на модернизацията, която е изключително важна за над 1 млн. граждани на София, които използват централно топлоснабдяване.