- Г-н Гогов, вие сте автор на дизайна на българските банкноти. Скоро се очаква да въведем еврото... С какви чувства се разделяте вие лично с българските пари? 

- Не на всички... Те се разделят с мен, обикновено – първите дни след пенсията...

- Като човек на изкуството вероятно сте над политически теми, но все пак: какво е мнението ви за това крайно политизиране на дебата „за“ или „против“ еврото? 

- Ненужни „вълнения“. България е в своето бъдещо време. Трето хилядолетие сме.

Художниците Кирил Гогов и Георги Чапкънов показват на президента Петър Стоянов (1997-2002 г.) проекта на герба на Република България.

 Художниците Кирил Гогов и Георги Чапкънов показват на президента Петър Стоянов (1997-2002 г.) проекта на герба на Република България.
Архив

- Създател сте на образа на Паисий върху банкнотата от два лева, която излезе от обращение. Често ли се шегуват с вас, че това е всъщност ваш автопортрет? И каква е истината за това изображение – как стигнахте до този образ на Паисий? 

- Истината, естествено, е друга. Прототип на образа няма. Предложих портрета от медальон в църквата „Света Богородица“ в Търговище, творба на художника Николай Ростовцев. Художникът има и друг, прекрасен портрет на Паисий, но той е частно притежание. Останалата работа е на „гравьора“. Е, досаждах му на главата и това може да е повлияло. Остана легендата – на пазара в Кюстендил бабите дълго време казваха: „Минават двата лева.“ Сега съм спокоен – извън обръщение съм...

Банкнотата от 2 лева с образа на Паисий.

 Банкнотата от 2 лева с образа на Паисий.
Телеграф

- Вашият Паисий ли е на монетата от 2 евро?

- Паисий не е мой, Паисий е българин... 

- Бихте ли споделили някой спомен от създаването на дизайна на българските банкноти, които в момента са в обращение? 

- Не мога. Мога да споделя история с първата от предишната серия. Розалина Нацева, тогава Началник на управление „Емисионно“, ме представи на медиите като първия жив художник на новите български пари. Попитах: Какъв е редът – убивате ли ни след свършената работа... Грубо беше, не обичам журналистите. 

- Имате ли си любима банкнота? 

- Двете хиляди с Никола Фичев и десетте хиляди с Майстора. И много красивата юбилейна двадесетолевка.

 - А какво мислите за дизайна на банкнотите евро, които може би скоро ще бъдат в портмонето на всеки българин? 

- Дано. Те и сега са, ама не във всички. Да даде Бог и в моето от догодина. 

- От време на време циркулират в общественото пространство и различни конспиративни теории за тайни знаци, закодирани в банкнотите, например масонски символи, за копие в сърцето на Алеко Константинов и в гърба на лъва на по-старите емисии на банкнотата от 20 лв. Как гледате на тези конспирации и какво бихте разяснили за избрания от вас дизайн?

- Циркулират днес, утре ги няма... 

- Освен че сте съавтор на дизайна на държавния герб, проектирали сте и гербовете на редица градове, пощенски марки, логото на софийския зоопарк... Над какво работите в момента?

- Отговорите на последните въпроси ме забавиха. Извинявам се. За историята с новия държавен герб няма да говоря. Спечелихме национален конкурс, направихме го с Чапа, направихме стандарт за употребата, смениха ни с търговците колеги – непочтена работа, дълъг разговор. Работя със себе си... по поизостанали от халтура идеи.

- Трудно ли е на един художник да защити избрания от него дизайн пред тези, които му го възлагат? Кога сте склонен да отстъпите, кога се е налагало да правите компромис и кога сте успели да наложите своите възгледи?

- Дълъг разговор. Случвало се е „този от тези“ да разбере и приеме. Днес е трудно, направо не е възможно. Диктатът на „услужливо предложените/наложени всеобщи модели на мислене и боклучави конфекционни продукти примери“ на НЕпрофесионални артобразования е в услуга за полезност на „тези“. Трудно е. Не мога – не съм, „не сме в крак“ с времето и новите НЕправила на графичното общуване. Днес изкуственото в изкуството пренебрегва класическите модели на миналото. В „модерното“ ни графично общуване са изчезнали успешните и добрите примери, липсва приемственост, световни имена на автори се подменят с нови, вероятно „по-добри“? Няма го „добрия градинар“, няма ги неговите съвети – да плевим буренясалата графична градина. Копират се чужди НЕтворчески умозаключения и „добри резултати“ от вседостъпния „всеполезен“ интернет. Не преживяваме и не проУМяваме творческия процес. Не търсим в своя практически опит своя творчески модел.

- Как виждате бъдещето на художниците в този технологичен свят? Страх ли ви е, че изкуственият интелект може да вземе хляба на художниците и особено на графичните  дизайнери?

- Да го вземе! То пък един хляб... ако го има. Хляб за художници графични дизайнери? Няма такъв, няма такива. Кой го прави – търговци бизнесмени, посредници бизнесмени, фирми и студия бизнесмени... Включително и възложители бизнесмени – всичките засмени. Кой наистина го прави? Нашите талантливи студенти – горките изпълнители. Уроците са забравени, захвърлени, ненужни. ИИ с хляб не се храни, храни се с мозъци.

- Могат ли художниците да се „спогодят“ с машината? С какво човекът е по-добър от машината?

- Човек-машина – може би, горкият човек. Машина-човек – знаем ли? С душа и разум! Днес е възможно 3D принтер да възпроизведе съставни части и цялото подобие – човек, да го удостои с ИИнтелект. Но кой и как ще го направи живо същество, вдъхвайки му душа? Човекът от Бога е дарен. Одушевен... Езикът на Душите днес е проблемен за разчитане, невъзможен за декодиране и знаково изобразяване. Ние обитаваме физически Натурата, но не я проумяваме. Нашето общуване с Хабитата е вредно, еднопланово – единствено и само в полза на човека – усвояваме Природата в своя полза, за да направим живота си по-лесен: повече храна, повече удобство... Повече цивилизация – по-малко Природа. Не се вразумяваме от грешките, не разбираме какво ни говорят въздухът, водата и земята, растенията и животните. Ние вече сме в Бедата себеобожествяване. Накъде? Очевадно е – вървим към втори Вавилон. 

ТОВА Е ТОЙ

Кирил Гогов е български художник, хералдик и графичен дизайнер

Един от авторите на герба на Република България

Автор на дизайна на голяма част от съвременните български банкноти

Роден е в Кюстендил на 29 февруари 1944 г.

Завършва Художествената академия в София, специалност „Приложна графика“, при проф. Александър Поплилов

Автор е на гербовете на редица български градове, както и на логото на зоологическата градина в София

Дава настоящото интервю, както сам той казва – от планината Осогово, махала Плео