- Г-жо Руменова, много търговци по своя инициатива вече обявяват цени и в левове, и в евро. Какво прави впечатление, има ли объркване сред потребителите?

- На този етап все още не е задължително двойното обозначаване. Някои търговци го правят по собствена инициатива. Ако утре (бел. ред. - днес) бъде взето решение да се присъединим към еврозоната от 1 януари 2026 г., това означава, че от 8 август двойното обозначаване на цените ще стане задължително. Предполагам, че търговците, които предварително предприеха тази инициатива, са го направили, за да могат самите потребители да свикнат, а, от друга страна – търговците да видят къде грешат и да се поправят. И когато вече следват санкции за нарушенията, да са по-изрядни. Но това, което на мен ми прави впечатление, е, че може би самите търговци не са напълно запознати с правилата. Например, когато се обявяват съобщения за намаление, ние виждаме четири цени върху етикета, което го претрупва излишно и всъщност не се изисква от закона.

Търговците сами решават коя цена да е първа тази в евро или тази в левове.

Габриела Руменова
авторът

По закон, когато има обявено съобщение за намаление, трябва да има три цени – старата, по-високата, от която се извършва намалението в лева, новата, която е с отстъпката, също в лева, и намалената цена в евро. Тоест трябва да има три цени, а не и старата цена в евро. Другото, което ми прави впечатление, е, че символите за левове и за евро са значително по-малки от числото, с което се изобразява сумата. И когато няма намаление, хората се объркват, защото още не са свикнали и мислят, че след като има две цени, по-високата е редовната, а по-ниската е намалената, която те ще платят на касата.

- Това с шрифта за левове и евро дали е случайно, или търговците имат скрити намерения да объркат потребителя?

- Според мен всеки случай трябва да се изследва поотделно, включително да се изискат обяснения от страна на търговците. Защото подозирам, че те ще трябва да пренастроят не само касовите си апарати, но и системите за отпечатване на етикетите. Много е възможно тези системи към момента да не могат да извадят такива етикети, които да дават достатъчно голям символ на валутата. Но също така е възможно да се прави умишлено.

Именно заради това считам, че контролният орган – Комисията за защита на потребителите, трябва да се позове на този текст, който съществува в Закона за защита на потребителите, да анализират в цялост практиката и това дали търговецът не въвежда в заблуждение потребителя. И когато вече изкове мотиви за едно или друго свое становище, КЗП да защити една заповед за забрана на такава нелоялна търговска практика. Възможно е да се стигне и до по-високо ниво и Законът за въвеждане на еврото да се прецизира и да има изрично изискване цената в евро да е първа, а в левове втора. Но не смятам, че това е необходимо. От това, което виждаме като примери в социалните мрежи, оставам с впечатлението, че хората не са се заблудили заради реда, в който се изписват цените в евро и левове, а заради цялостното представяне. Сега ще дам конкретен пример, който стигна до мен.

Една дама ми каза, че е пазарувала козметика в дрогерия и е видяла, че етикетът е червен и има две цени. Тя знае, както всички ние знаем, че когато етикетът е в друг цвят, най-вероятно има промоции. И тези две цени – в евро и в левове, са я заблудили заради начина на представяне. Шрифтът на валутата е бил толкова малък, че тя не е могла да я различи.

- А какви са законовите изисквания за изписване на цените?

- Законът за еврото казва, че цените трябва да се изписват ясно, четливо и по начин, който не въвежда в заблуждение потребителите. Ние не можем в един закон да изброим всички възможни хипотези на пазара. Затова се дават по-общи формулировки. За мен това е косвена препратка към директивата за нелоялните практики, където се дава точното определение и различни хипотези на нелоялни практики. Така че моят съвет е не толкова да се търси изчерпателно изброяване в един или друг закон на всички възможни нелоялни практики, а по-скоро да се анализира всяка една ситуация в дълбочина.

Финансовият министър Теменужка Петкова подписва документите за приемане на страната ни в еврозоната на официална церемония вчера в Брюксел.

Габриела Руменова
БГНЕС

- Не е ли по-добре търговците да изписват думата „евро“, вместо да слагат знака за евро, който може да не е разпознаваем за някои хора?

- Имаше коментари в социалните мрежи, че ако се използва знакът за евро, той трябва да е поставен отпред, преди числото, защото такава е практиката. Това може би в по-малка степен би заблудило потребителите. Но иначе в самия закон е дадена свобода на избор на търговеца. Той обаче все пак е ограничен от тази формулировка, че трябва да представи цените по начин, който не въвежда потребителя в заблуждение. Търговецът може да избере различни варианти. Но неговата най-важна цел трябва да бъде за потребителя да стане категорично ясно каква е тази цена, която вижда, и той да може да вземе своето информирано решение, а не да попада в клопките на една или друга нелоялна практика.

- Какви други сигнали имате?

- Имаме по-скоро опасения, че хората не са достатъчно добре запознати с правилата, които ще важат на всеки един етап, който е предвиден в Закона за въвеждане на еврото. Съответно това може да ги затрудни да се ориентират в една или друга ситуация дали правата им са нарушени. Хората също така не са много сигурни към кого да се обръщат, когато има някакъв проблем, защото хипотезите са различни.

- Към кого да се обръщат?

- Моят съвет е, тъй като основният контролен орган ще бъде Комисията за защита на потребителите (КЗП), да се обръщат към нея. Дори сигналът да не е точно в правомощията на тази институция или да трябва да се извърши някаква съвместна проверка, то КЗП има и такава функция – да препраща по компетентност.

- Вашето сдружение „Ние, потребителите“ има ли наблюдения за това дали новината за приемане на еврото е довела до повишение на цените на стоките?

- Това, което искам да кажа на хората по отношение на повишаването на цените, е, че тяхната информираност и активно поведение може в най-висока степен да регулира пазара. Когато взимаме решение, което е най-добро за нас по отношение цена-качество, ние по този начин регулираме пазара. Винаги съм била против целенасоченото налагане на санкции. Тези санкции ги плащаме ние, потребителите. Затова си мисля, че най-доброто наказание за некоректния търговец е да се откажем да пазаруваме при него, а когато сме сигурни, че той не е коректен, да споделим на всички други наши близки и приятели. Така при отлив на клиенти той стои пред дилемата дали да се поправи, или просто да изчезне от пазара.

- Знаем, че от 8 август ще е задължително двойното обозначаване на цените. Кои ще бъдат изключенията?

- В бензиностанциите – на цифровите табла и колонките, цените ще са само в евро. Дисплеите на апаратите на таксиметровите автомобили също ще са само в евро, същото важи и за бандеролите на тютюневите изделия, както и за данъчните документи, които ще се издават. Но в закона изрично е записано, че независимо от това някъде на видно място трябва да е дадена цена и в левове.

- Трябва ли в търговските обекти да има табели, че има двойно обозначаване на цените, както направиха някои хипермаркети?

- Няма такова изрично изискване в закона. Но ако се направи, това би се считало за добра практика и ще бъде оценено високо от клиентите на тези обекти. В една верига са пуснали по радиоуредбата си съобщение, че цените са и в левове, и в евро. До момента, в който влезе двойното обращение на левове и евро през януари, може да се плаща само в левове.

- Знаете ли дали има случаи объркани хора в магазините да не искат да си платят на касата и да върнат стоката?

- Вероятно има такива случаи. Миналата година, когато предстоеше общественото обсъждане на Закона за въвеждане на еврото, предложих някои текстове, които да се прецизират и допълнят. За радост предложенията бяха приети, едно от тях беше забраната за връщане на смесено ресто в периода на двойното обращение.

- Как трябва да бъдат обозначени цените на стоките в насипно състояние?

- Обозначаването на стоки в насипно състояние предварително пакетирани става по следния начин. Трябва да има цена за единица мярка, например за килограм, и цена за съответното количеството и в левове, и в евро.

Това е за целия период на двойното обозначаване. За килограм в евро не е нужно да има, както е и при съобщенията за намаления. Дори сега, когато в летния сезон се предлагат по сергии плодове в тарелки, има цена само за количеството, но не и за килограм, което е нарушение. От 8 август тези стоки трябва да са с три цени.

Сега хората отиват на море, ходят по заведения... Как трябва да се обозначават цените на ястията в менютата?

- По същия начин – с цени в левове и в евро. Много нашумяха тези павилиони, които са по плажните алеи. Много хора предпочитат, връщайки се от плажа, да си вземат нещо сготвено от тези павилиони. Там цената се обозначава за 100 грама, но трябва да я има и за килограм. Там също трябва да има три цени.

- Касовите бележки от 8 август ще бъдат в левове и евро. Какво бихте посъветвали хората, за да се ориентират по-добре?

- Някои касови бележки вече са така, особено в сферата на туризма – в заведения и места за настаняване. Има я крайната цена в левове, в евро и валутния курс. Това могат да гледат хората. Когато получим касовата бележка, ние ще имаме само крайната сума в левове и евро и съответно валутния курс. И трябва да смятаме по много по-сложен начин, за да видим дали всяко нещо е превалутирано правилно. Това, което трябва да гледат хората, е дали са правилни сметките, дали правилно е извършено превалутирането.

- Има ли смисъл сега хората да си обръщат левовете в евро?

- Имаше публикации, че в обменните бюра курс продава на еврото е стигнал до 1,97 лева, което е отражение на интереса и пример за това как потребителите определят пазара. Може би не всички хора знаят, че сега могат да си внесат безплатно левовете в банки, където на 1 януари да се превалутират автоматично безплатно. Хората трябва да видят дали тяхната банка предлага това и ако решат, да се възползват от тази възможност. Трябва да кажем също, че в БНБ обмяната на левове в евро ще бъде неограничена във времето и безплатна. При търговските банки и пощите безплатният период ще е в 6-месечен срок, след това институциите могат да въведат такси, като задължително трябва да обявят тези такси на своите интернет страници, както и вътре в обектите.

Те до 12 месеца нямат право да отказват да обменят левове в евро, с изключение на пощенски клонове, които към момента нямат такава наличност. След изтичане на тези 12 месеца обаче може да преустановят тази услуга.

- Сега банките, когато обменят левове в евро, взимат такси, има разлики и в курса. Какво ще стане, когато отидем в банка през януари – ще има ли разлика в курса?

- Не, не трябва да има разлика в курса. Обмяната ще става по официалния валутен курс - 1,95583 лв. за евро.

ТОВА Е ТЯ:

- Габриела Руменова е доктор по „Журналистика“, бакалавър по „Връзки с обществеността“ и магистър по „Електронни медии“ в СУ „Св. Климент Охридски“.

- Има специализации в областта на аудио-визуалните изкуства и фотографията.

- Интересите й са в областта на интегрираните маркетингови комуникации, икономиката, социологията, социалните мрежи и новите технологии.

- Вече 20 г. реализира множество информационни и разяснителни кампании, предимно по потребителски теми, включително защитата на личните данни, онлайн измамите и др.

- Работила е в държавната администрация, национални печатни и електронни медии и в частния сектор.

- През 2022 г. основава некомерсиалната онлайн платформа за популяризиране и разясняване на потребителските права на гражданите и безплатна взаимопомощ.