0
  • Около 600 000 деца да бъдат подпомогнати, докато завършат училище
  • Искам да възстановим справедливостта и доверието на хората в институциите
  • Около 600 000 деца да бъдат подпомогнати, докато завършат училище
  • Искам да възстановим справедливостта и доверието на хората в институциите

- Г-н Гьоков, в проекта за бюджета за 2022 г. е заложено намаляване на безработицата и дефицит от 2,5% без COVID мерките, а с COVID мерките - 4.1%. Как ще се постигнат тези резултати?

-Бюджетът предвижда сериозно повишаване на социалните плащания към най-уязвимите групи в обществото, които трудно биха се справили без подкрепа от държавата. Чрез него ще подкрепим деца, млади семейства, работещи, безработни, пенсионери, хора с увреждания.

Паралелно с това в бюджета са заложени мерки за повишаване на инвестициите за създаване на работни места с висока добавена стойност. Това ще доведе до икономически растеж и цялостно и устойчиво повишаване на доходите и качеството на живот в България. Що се отнася до безработицата, в средносрочната бюджетна прогноза на Министерството на финансите е заложено средното й равнище през 2022 г. да е 5%. За поддържането на тези ниски стойности най-важно е създаването на по-добри икономически условия за разкриването на работни места. Паралелно с това ще работим за повишаване на знанията и уменията на работната сила, за да може работодателите, които искат да инвестират в България, да намират необходимите работници.

През 2022 г. МТСП ще разполага със 183 млн. лв. за активна политика на пазара на труда. С тях ще се финансират мерки за обучения и субсидирана заетост и мярката „Запази ме +“. Сериозни инвестиции за повишаване на квалификацията на работната сила и в мерки за създаване на заетост се предвиждат и по Програма „Развитие на човешките ресурси“ (2021-2027), и по Националния план за възстановяване и устойчивост.

- Достатъчни ли са мерките в подкрепа на социално слабите предвид продължаващата и задълбочаваща се криза с коронавируса у нас?

- Бюджетът на МТСП за тази година е увеличен с близо 350 млн. лв. и надхвърля 2,1 млрд. лв. Над 90% от него е за социални разходи за подкрепа на хората - за обезщетения и помощи по социалното подпомагане и активна политика на пазара на труда. Осигурени са 172,5 млн. лв. за допълващи и компенсиращи мерки във връзка с COVID-19. Считам, че с тези средства ще можем да окажем адекватна подкрепа на най-нуждаещите се.

- Една от основните точки в новия бюджет, представен от Асен Василев, е заложено социална справедливост чрез подсигуряване, така че всички български граждани да имат еднакъв стандарт на живот? Как ще се постигне тази социална справедливост?

- Бюджетът е ориентиран към подпомагане на хората от най-уязвимите групи, на които поскъпването на живота, здравната и енергийната криза се отразяват най-тежко. Целта ни обаче не е да изравняваме стандарта на живот на всички граждани, а да намалим дела на хората, които живеят в бедност, и да осигурим условия за устойчиво нарастване на доходите. Ще спомена само няколко политики в тази посока. От 1 април 2022 г. минималният дневен размер на обезщетението за безработица се увеличава от 12 на 18 лв. Максималният дневен размер нараства от 74,29 лв. на 85,71 лв. В политиката за хората с увреждания размерът на социалните разходите се увеличава с 280,2 млн. лв. спрямо 2021 г. и достигат до 983,3 млн. лв. Над 50 млн. лв. допълнително се предвиждат за изплащане на целеви помощи за отопление във връзка с увеличаване на правоимащите лица и поскъпването на енергоносителите.

- Има ли нужда от още реформи в пенсионната система, защо голяма част от пенсионерите се чувстват излъгани?

- Разбирам, че пенсионерите се чувстват разочаровани и объркани от многобройните обещания и несправедливите политически решения, които изкривиха пенсионната система през последните 12 години. Съвсем отговорно обаче мога да заявя, че при последното преизчисляване на пенсиите от 25 декември 2021 г. всички пенсии бяха повишени. Средният ръст е с 12,8%, или с около 61 лв. Такова увеличение не е имало най-малко от повече от 10 години. Объркването на хората дойде от това, че предишните управляващи им внушиха, че COVID добавката е част от пенсията. А тя е социално плащане, което няма нищо общо с осигурителния принос и няма нищо общо с пенсията. Предстои ни да намерим решенията, с които да повишим пенсиите на фона на инфлацията и паралелно с това да укрепим връзката между осигурителния принос на хората и размера на пенсията им. Това ще повиши доверието в пенсионната система и ще я направи по-справедлива.

- Как чрез социалното подпомагане ще се изравни стандартът на живот на българите?

- Социалното подпомагане няма за цел да изравнява стандарта на живот в България, а да подкрепи хората, които преживяват финансови или житейски трудности. Законът за социалното подпомагане предвижда поетапно увеличаване на хората, които имат право на месечни социални помощи и постепенното им нарастване до не по-малко от 30% от линията на бедност.

- Допълнителни 90 млн. лв. се отпускат за повишаване на ефективността на семейните помощи за деца, за кои точно става дума и ще има ли увеличение на парите, които хората ще получат?

- Със законопроекта за държавния бюджет се предвижда увеличаване с над 20% на размера на месечните помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, които са по-популярни като детски добавки. За семейства с едно дете помощта ще се повиши от 40 лв. на 50 лв., за семейства с две деца - от 90 лв. на 110 лв., за семейства с три деца - от 135 лв. на 165 лв., и за семейства с четири деца - от 145 лв. на 175 лв. Запазва се принципът за увеличение на размера на помощта с 20 лв. за всяко следващо след четвърто дете в семейството. Паралелно с това предложихме увеличаване на подоходния критерий за получаване на месечни семейни помощи за деца със 100 лв., или с над 20%. Право на такава подкрепа ще имат семейства, в които средният доход на човек е 510 лв. Семействата с доходи на човек от 510,01 лв. до 610 лв. ще могат да получат 80 на сто от пълния размер на помощта. По този начин ще гарантираме, че няма да има намаление на подпомаганите семейства по програма „Подкрепа за децата и семействата“, по която в бюджета на Министерството на труда и социалната политика са предвидени общо над 665 528 000 лева. Предлагаме увеличаване със 100 лв., от 510 лв. на 610 лв., и на прага за достъп до останалите две семейни помощи за деца, които се предоставят с доходен критерий - еднократната помощ при бременност и месечните помощи за отглеждане на дете до навършване на една година. С 35 лв. се повишава и размерът на месечната помощ за дете без право на наследствена пенсия от починал родител - от 115 лв. на 150 лв. Прогнозите ни са, че с тези промени над 100 000 деца повече, или общо около 600 000 деца да бъдат подпомогнати, докато завършат училище.

- Майчинството през втората година ще бъде равно на минималната работна заплата, ако тя бъде повишена сега, ще има ли увеличение и на майчинството от 650 на 710 лева?

- В коалиционното споразумение за съставяне на настоящото правителство поехме ангажимент с приемането на бюджета за 2022 г. обезщетението за отглеждане на дете до 2 години да се изравни с минимална работна заплата, въпреки че двете плащания не са обвързани. Затова в проекта на държавния бюджет предложихме през втората година от майчинството обезщетението да се увеличи от 650 на 710 лв. от 1 април. Предстои предложението да се гласува в Народното събрание. В същото време планираме периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане да се запази 410 дни. През този период майката получава 90% от средния си осигурителен доход за последните 24 месеца.

- Заделени са средства в размер на 20,7 млрд. лв. за социално подпомагане и грижи според бюджета, представен от Асен Василев. Много или малко е това и има ли нужда от пари, за да бъде социалната политика още по-всеобхватна?

- Средствата за финансирането на тези политики са с 1,48 млрд. лв. повече в сравнение с актуализирания Бюджет 2021 г. Най-голяма част от тях - близо 14,2 млрд. лв., са за изплащане на пенсии. Тук влизат и средствата за делегираните от държавата социални услуги. Те са увеличени с над 111 млн. лв. в сравнение с миналата година. С тези средства ще се увеличат стандартите за финансиране на домовете за хора с увреждания средно с 38% и за социални услуги от общността средно с 31%. Ще се повиши и заплащането на работещите в сектора, което ще повиши мотивацията им да предоставят по-качествена грижа за хората. В социалната политика винаги може да се искат още и още пари, но въпросът е разходите да се съобразят с възможностите на бюджета и да осигуряват необходимата подкрепа.

- Какво вие искате да промените в социалната политика?

- Бих искал с промените и решенията, които предстои да вземем, да възстановим справедливостта и доверието на хората в институциите. Това важи не само за социалната, но и за всички публични системи. Това е пътят да върнем вярата на хората, че в България ще имат условия да работят и отглеждат своите деца, които не отстъпват на страните от ЕС.

ВИЗИТКА:

-Георги Гьоков е роден в с. Любеново

-През 1989 г. придобива магистърска степен по специалност „Технология на машиностроене и металорежещи машини” във ВМЕИ-Габрово, днес Технически университет „Васил Априлов”

-От 1994 г. работи в социалната сфера - Дирекция „Бюро по труда“-Стара Загора, като започва от най-ниската длъжност и минава последователно през всички експертни и ръководни длъжности, а от 2006 г. е директор на бюрото

-В периода 2003 - 2013 г. е общински съветник в общински съвет - Стара Загора

- Председател на постоянна комисия по социална политика и зам. -председател на общинския съвет

-От 2013 г. е народен представител в 42-ро, 43-то, 44-то, 45-о, 46-о и 47-о Народно събрание