0

З айците на пътя се превръщат буквално в оръжие за масово поразяване! Катастрофите с участието на млади водачи се увеличават, като в тях за една година са загинали 58 души. Това сочи годишният доклад на Държавната агенция за безопасност за 2023 г., който бе публикуван през седмицата.

Сред редицата притеснителни тенденции, които докладът посочва, една от най-тревожните е тази с поведението на т.нар. нови водачи – тези на възраст под 25 г., които имат книжка от по-малко от две години. През 2023 г. такива водачи са участвали в 4135 катастрофи, от които 855 са били със загинали и ранени. При тях трагичен край е имало за 58 души, а други 1263 са пострадали. Ръстът на тежките катастрофи с млади водачи е 8% спрямо година по-рано. Расте и броят на загиналите и ранените при тези сблъсъци. Единственото положително наблюдение е намаляването на катастрофите с млади водачи след употреба на алкохол.

Уязвими

Нарастват инцидентите и с уязвимите участници в движението – пешеходци, възрастни, деца, мотористи и велосипедисти. През 2023 г. са загинали 97 пешеходци - 70% от тях в населени места, а 1700 са били ранени. В близо 1/4 от произшествията с пострадали лица са загинали или ранени пешеходци. Загиналите и тежко ранените пешеходци са регистрирани в почти 1/3 от ПТП с пострадали пешеходци. Общо в 122 катастрофи обаче е доказано, че вината е била на пешеходците. Загинали са 15 велосипедисти, а при 38 тежки катастрофи велосипедистът е бил пиян. При мотоциклетите и мотопедите се регистрира увеличение на загинали и ранени, като от 719 катастрофи в 411 случаи вината е била на водача на двуколесното МПС. Водачи над 65 г. пък са предизвикали 14% от всички тежки катастрофи.

Участъци

46 черни точки с висока концентрация на катастрофи са набелязали от агенцията. Причините за катастрофите там са лоша видимост, лоша настилка, образуване на локви, подвеждаща маркировка, липса на пътни знаци, както и превишаване на скоростта и забранено изпреварване. Участъкът с най-висок коефициент на аварийност от всички е този при виадукта на 25 км от магистрала „Тракия“, при който броят катастрофи е 53 пъти по-висок от средния за магистралата.