0

По-малко от 10%  от учителите, които са навлезли през 2016 г. в нашата образователна система, са останали след четири-пет години в системата. "2016 г. вероятно е екстремна година, защото не беше започнало още увеличението на учителските заплати и директорите на училищата си позволяваха да уволняват учители в края на учебната година, за да си спестят средства и да ги назначават отново през есента", каза министърът на образованието Николай Денков на кръгла маса на тема "Пътна карта на политиките за учители". Може би този пример е най-изостреният случай, който може да се покаже, но е факт, че пристига информация, че за новопостъпилите учители е изключително трудно, защото не успяват да получат достатъчна подкрепа и заплатата им не е достатъчна, а им е трудно когато са в училища, в които някои от децата не знаят добре българския език.

Други ученици са изостанали повече в училище, а ситуацията с коронавируса затруднява ситуацията в образованието, заяви министър Денков. Той каза, че през последните няколко години има усилена "подмяна" на учителите в българската образователна система и тя е свързана с възрастта на педагозите и с новия Закон за предучилищното и училищното образование. Естествено, най-многобройна е групата на напускащите педагози поради пенсиониране. На второ място са учителите във възрастовата група 31-40 години. За 2019 г. те са били 18,7% от всички, излезли от училище. Това означава, че системата губи специалисти в най-активната възраст, които имат най-голям потенциал да се развиват и да въвеждат иновативни практики, коментират експертите на Световната банка.

В "Пътна карта на политиките за учители" е разписано краткосрочни мерки за квалификация на педагозите спрямо нуждите им и тези на учениците. СБ предлага програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия. Тя ще се основава на наставничество през първите две години в училище и ще включва различни мерки за тяхната подкрепа. Заложени са също обучения за учителите-наставници, за да бъдат максимално полезни на по-младите си колеги. Целта на друга програма е постоянното повишаване на квалификацията на учителите с цел преподаването да стане по-ефективно. Тук фокусът е поставен върху повишаване на четивната грамотност на учениците.