0

Уникални документални кадри, съхранявани в елховския исторически музей и макети, дело на младия инженер Георги Петков припомнят историята на първата и единствена в България дековилна (конска) железница. Изложбата ще бъде открита в Ямбол, участие в нея взема и държавният архив. Директорът на музея в Елхово Христо Христов припомня, че царският указ за изграждането й е издаден през далечната 1911 година, целта е била теснолинейката да бъде използвана през Балканската война, но събитията забавят първата копка с 6 години. В крайна сметката първите вагончета, теглени от няколко конски двойки тръгват между Елхово и Ямбол през 1917 година и действат до към края на 1929-1930 г, когато е извършено преустройството и в употреба влизат парните машини.

Пръв началник на гарата в Елхово става командированият от гара Стралджа Пенко Попянчев, по ирония на съдбата в деня, когато поема службата му се ражда и син.

Четири и половина часа е продължавало пътуването на теглената от коне композиция, на две места по трасето ставало подмяната на впряговете. На 24 април 1931 година е потеглил първият парен локомотив.

Линията просъществува до 2003 година, когато е закрита поради неефективност, част от гаровите съоръжения са демонтирани и продадени за скрап. В продължение на няколко години инж. Георги Петков с помощта на приятели и фотодокументи е успял да направи действащ макет, той предлага железният път да бъде възстановен и продължен до Одрин, за да бъде използван за ро-ла пренос на автомобили от Румъния до Турция.