0
Кои облекла ще бъдат последен писък на модата за сезон Есен/Зима 2015-2016? Какви тенденции очертаха диктаторите? Дръзна ли някой да посегне на статуквото? Току-що приключилата Седмица на висшата мода в Париж даде отговор на тези и други въпроси. Ето какво повелиха корифеите.
Жан Пол Готие
През годините бретонското моряшко райе стана синоним на творчеството на ексцентрика, наравно с коничните му сутиени. Затова не е изненадващо, че и в колекцията му за за есенно-зимния сезон изобилстваха моряшките райета, чорапогащите на бели и сини ивици, прозрачните черни блузи и традиционните високи бретонски шапки. Зрелищното шоу на Готие получи аплодисментите на френската екранна легенда Катрин Деньов и на американската актриса Мишел Родригес
Карл Лагерфелд
Германският дизайнер, който крои могъществото на „Шанел” през последните години, предизвика сензация с дефилето си. Колекцията бе показана сред декор, пресъздаващ зала в казино, в Гран пале. Сред знаменитостите, видели първи фантазиите на Лагерфелд, бяха актрисите Кристен Стюарт, Джулиан Мур, Джералдин Чаплин, както и Ванеса Паради, придружена от дъщеря си Лили-Роуз Деп, и Гейбриъл-Кейн Дей-Луис, синът на Изабел Аджани и Даниъл Дей-Луис.
Манекенките се явиха с къси подстрижки “а ла гарсон” и носеха черни чорапогащи и елегантни обувки. Колкото до костюмите тайор, в редица случаи раменете на сакото са подчертани. 81-годишният Лагерфелд повели вечерните рокли да са с украса от пера, бродерии, цветя и перли. В края на дефилето публиката видя и булчинския тоалет - бял костюм тайор, представен от Кендъл Дженър, сестрата на Ким Кардашиян.
Новото в тази колекция са десетина костюми тайори, създадени с помощта на триизмерна технология. “Идеята бе да се ползва традиционно за 20-и век сако и да се създаде негова версия за 21-ви век - поясни дизайнерът. - От технологична гледна точка, това бе невъзможно по времето, когато то е проектирано. Става въпрос за сако от едно парче плат, без никакви шевове.
“Висшата мода трябва да е в крак с времето, в което живеем - отбеляза Лагерфелд. - Сега клиентелата е по-богата, отколкото бе навремето. Преди години в Париж идваха американки, южноафриканки, за да пробват рокли. Сега частни самолети превозват облекла на богати клиентки в целия свят. В модна къща “Шанел” има четири ателиета за висша мода, в които работят няколкостин жени. Сега клиентелата залага на дискретността и дори не присъства на дефилета - тя живее на друга планета.”
Ели Сааб
Приказките на братя Грим утолиха жаждата на ливанския дизайнер за вдъхновение и го срещнаха с музи като Рапунцел. Дългите прави рокли бяха украсени с изящни бродерии и напомняха растенията, пълзящи по кулата на принцесата от приказките. Включването на тюлове в полите и деколтетата играеха върху позрачността, като напомняха за някаква магична триизмерна флора. В бродериите доминираха златистите и сребристи цветове и подсказваха, че тоалетите на Сааб са ушити сякаш за принцеси.
„Диор”
Модната къща представи колекцията си “градината на удоволствията” в музея „Роден”. Гостите на ревюто влязоха почтително в абстрактно изрисуваната и специално издигната за целта зимна градина с множество многоцветни панели. Някои дори се препънаха в разпръснатите по пода плодове. В този сюрреалистичен декор дизайнерът Раф Симонс премина през няколко века. Шоуто беше като пътуване във времето, през стила на холандските майстори, Средновековието и Ренесанса. “Бях заинтригуван от идеята за забранения плод и какво може да означава това в наши дни. Как идеята за чистотата и невинността се противопоставя на изобилието и декадентството” - обясни Раф Симонс. Манекенките се движеха в развяващи се бели рокли, пристегнати в кръста палта с широки поли до глезена и обемни пелерини. Раф Симонс съчета цветни палта с широки панталони, контрастира бяло, бледосиньо и розово с щампи и яркочервено, синьо и зелено. Колекцията предложи едновременно удължен прав силует от шифон като средновековна риза и рокли с пристегнат кръст и много широки поли, с огромни ръкави във фламандски стил. Много от тоалетите бяха на деликатни точки, напомнящи за стила на френските импресионисти и стила на поантилизма. Акцент в колекцията бяха палтата - от кашмир, често с асиметрични ръкави,предимно в кобалтовосиньо и бордо. Знаменитости като Лупита Нионго и Емили Блънт блестяха сред публиката в рокли на “Диор”. Лупита Нионго, която седеше до уважаваната редакторка на “Вог” Ана Уинтур, каза, виждайки  декора, че не може да повярва на очите си, отбелязва БТА.