0

* 70% от апартаментите и апарткомплексите по морето работят на тъмно

* 70% от апартаментите и апарткомплексите по морето работят на тъмно

- Г-жо Динева, кои са най-наболелите проблеми пред туристическия сезон?

 - Най-наболелите проблеми на сезона са на първо място липсата на точни и ясни правила за влизане на чужди туристи в страната ни. Второ - липсата на орган, който да гарантира туроператорските услуги да се извършват от лицензирани туристически предприятия и който да ограничи неправомерната работа на организаторите на екскурзии и почивки. Все по-често с тази дейност се занимават основно физически лица, които нямат лиценз, а това е голям проблем.

- Тоест увеличават се "туристическите бракониери", знаете ли колко на брой са?

- Не разполагаме с информация какъв е броят им. На наш жаргон им казваме "така наречените организатори". Много са, но нямаме цифри. За радост към момента броят им все още не е повече от този на лицензираните дружества, които упражняват легална туристическа дейност. Тези физически лица организират събития предимно чрез социалните мрежи и чрез месинджър, като екскурзиите са основно на територията на България, а напоследък и в съседните страни. До Турция например вече е обичайно нелицензирани организатори да провеждат еднодневни или двудневни екскурзии. При еднодневна екскурзия се предлага единствено транспорт. Съгласно закона се изисква лиценз за туристически агент, за да се организират такива събития. Позволяват си вече и по-големи организации да правят.

- Какъв е размерът на финансовите загуби, които понасяте заради нерегламентираните туристически превози и нелегални екскурзии?

- Поне половината част от дейността ни вече е поета от тези така наречени организатори, които отклоняват клиентите ни. Тоест при нас наполовина са паднали приходите от организирани пътувания в страната на еднодневни и двудневни екскурзии.

 - Защо туристите предпочитат да се възползват от услугите на туроператори менте? Не са наясно с измамата или те предлагат по-ниски цени?

- По време на ковид епидемията и особено през последната година имаше много отрицателни коментари относно самите туроператори във връзка с отменените екскурзии, което се запечата в съзнанието на потребителите. Освен това няколко пъти със заповед на министъра на здравеопазването дейността на туроператорите беше забранена - от 13 март 2020 до 30 май 2020 и от 14 ноември до 30 април 2021 г . И така екскурзиите с автобуси бяха забранени. Лицензиран туроператор нямаше право да организира екскурзия, а нелицензираните продължиха да си организират събития и да ги осъществяват. Това ставаше по следния начин - самите организатори лично се обаждат или изпращат съобщения по месинджър или друг начин в социалните мрежи. Привличат клиенти с малко по-изгодни цени. И преди ковид кризата имахме подобни проблеми в бранша, но бяха много по-малко. Мисля, че хората са наясно къде и с кого отиват, но им е по-изгодно. Тези нелегални организатори могат да си позволят да свалят цените, защото работят на тъмно - не плащат данъци, лицензи и осигуровки.

 - До какъв размер достигат дневните печалби на нарушителите?

- Да вземем една екскурзия от Бургас до Балчик, за която нормалната цена е 35-39 лева на човек. За такава екскурзия нелегалните организатори вземат по 30 лева. Ако автобусът не е пълен 100%, а има 40 души в него, това е 1200 лева приход. Като се приспадне цената за транспорта, която е 800 лева с ДДС, остават 400 лева чиста печалба, която не е обложена нито с данъци, нито с осигуровки. Тоест за ден един такъв организатор печели средно по 400 лева.

- Имате ли наблюдения към кои дестинации мнимите туроператори най-често организират екскурзии?

- Най-масовите събития се организират на територията на България и Турция. Обичайните еднодневни дестинации в южната ни съседка са Одрин, Лозенград и Люле Бургаз. Напоследък с подобни организации са се заели и чужди граждани, например руснаци, които имат ваканционни жилища по Черноморието и пребивават тук за дълъг период. Те също са започнали да организират нелегални турове. Те виждат, че нищо не се прави против тази дейност, че няма контрол от страна на държавата и тя се разраства. Затова алармираме, че е време да се вземат мерки, да се пресече от страна на държавата тази дейност, която ощетява не само легалния бизнес, но и държавния бюджет и да се наложи строг контрол на туристическата дейност.

- От бранша настояват за създаване на туристическа полиция. Какви трябва да бъдат нейните функции и имате ли официално становище от правителството по въпроса?

- В момента се водят разговори от различни браншови организации с Министерството на туризма и с МВР, ДАИ, и с депутатите от комисията по туризъм в парламента, за да се задейства механизмът и да намерят начин за създаване на такъв орган, който да следи за издаването на лицензи, удостоверения и сертификати за дейностите в туризма. Както следят лицензираните фирми дали са изрядни, така да започнат да следят и физическите лица, които не са лицензирани и съответно да ги санкционират. Това е начинът да бъде защитен браншът и да се гарантира неговата работа и кадрите в туризма.

- Какви са очакванията ви за предстоящия летен сезон, имайки предвид, че ограниченията по границите постепенно започват да отпадат?

- При всички положения сезон 2022 ще е по-добър от миналия. Туристическият бранш се обедини и продължава да настоява за зелени коридори и установяване на ковид правилата за пристигане и почивка на туристите доста преди началото на сезона. Миналата година беше направено много по този въпрос и тази година е доста по-добре. Но въпреки това много далеч ще сме от нивата на 2019-а преди ковида.

 - Какви са другите проблеми, които срещате в работата си?

- Много хора водят групи на събития, без да имат необходимия лиценз за екскурзовод, което се изисква от Министерството на туризма. Голяма част от групите на поляци, чехи и скандинавци например са в нарушение на закона. Техните представители, изпратени в България, ги водят, а всъщност нямат лиценз за екскурзовод, но въпреки това ги развеждат на територията на България. Това също е сериозно нарушение. Ние например не можем да водим групи на територията на други страни. Но след като няма орган, който да контролира тези дейности и няма кой да ги санкционира, те се научиха, че могат сами да си упражняват тази дейност, което е още един удар към нашия бранш и още една причина да искаме създаването на туристическа полиция.

Другият голям проблем в нашия бранш е, че голяма част от обектите, които работят като апарткомплекси, не са категоризирани, а се отдават за почивки. Повечето от тези апартаменти в апарткомплекси са собственост на чужденци - основно руснаци и англичани. Те преотдават апартаментите си под наем срещу заплащане. Това се случва, без апартаментите им да са категоризирани, съответно не плащат и данъци. Най-лесно могат да се хванат чрез една проверка в Букинг и след като се сравни в Националния регистър на категоризираните обекти, то резултатът е поне 70% работещи на тъмно.

 - Има ли проблем с екскурзоводите и други кадри?

- В пандемията се появи този проблем. Голяма част от екскурзоводите и шофьорите напуснаха, защото практически останаха без работа и препитание. Нашите шофьори си намериха друга работа и в момента карат камиони. Екскурзоводите две години не бяха подпомогнати от държавата по нито една програма, а те на практика също не работиха. Голяма част от тях отидоха да работят в колцентрове или други сфери, защото 2 години без доходи не се живее. Сега това тепърва ще е проблем и ще става все по-сериозен с нарастването броя на екскурзиите.

 - Има ли спад в еднодневните екскурзии в Слънчев бряг?

- Има, при това много сериозен. Ние работим основно с руски туристи и през 2020 година имахме 80% спад, а миналата година спадът ни беше 100% , защото просто спряхме работа. Не работихме, защото руски туристи така и не дойдоха. И не само ние, много колеги бяха принудени да спрат работа в Слънчев бряг. През 2019 г. на територията на комплекса работеха над 15 големи туроператори, а миналата година останаха само 5-6 фирми. Ние направихме сметка, че ще дадем повече пари, ако работим, отколкото ако не работим.

Голяма част от екскурзиите в курорта се предлагат с таксиметрови коли с изрисувани плакати на ръка - до Созопол, Варна, Велико Търново, Казанлък. Това също е нещо, което пречи на колегите, които работят с лицензи, плащат си наеми и заплати на екскурзоводи. Но отново на база доста по-ниска цена тези хора се превозват от точка А до точка Б и отново няма следа какви са приходите.

От началото на пандемията се сблъскваме и с нов проблем. По време на извънредното положение се прие изменение в закона, което дискриминира превозите с МПС с места 8 +1. Туроператори и хотелиери използват предимно такива микробуси, когато посрещат свои партньори, които идват на оглед, за да се договорят за изпращането на групите и условията. С такива микробуси 8 + 1 се изпълняваха и екскурзии на ВИП клиенти, които са заявили малки бусчета, включително за обиколка на България, семейните турове също. Например едно семейство желае да наеме самостоятелен микробус за 4 или 5 души. Според нас този проблем, който касае превоза с МПС 8 + 1, може да се разреши с една промяна в Закона за автомобилните превози, да бъде добавен и този вид МПС-та с цел обслужване на туристи да се разреши да им бъдат издавани разрешителни за този тип дейност. Масово микробусите са 8 +1, а има и по-луксозни бусчета, които дори са и по-малки. Необходимо е и те да бъдат също на регистрационен режим. Преди измененията в закона много колеги си бяха закупили такива микробусчета, които сега не могат да използват. Не могат и да ги продадат, защото не се търсят, след като са били извадени от тази дейност.