0
Как ще се развива Hi-Tech индустрията и какво да очакват потребителите от водещите IT корпорации и телекоми през 2015-а? Анализаторската компания GfK представи няколко от най-перспективните техно-трендове, които се очаква да окажат най-голямо влияние на световния пазар в близко бъдеще.
МОБИЛНОСТ
Мобилната индустрия си остава основният локомотив на IT сектора и телекомите. Въпреки че през последните години революционни изобретения в тази област няма, мобилните устройства и услугите на база на мобилния интернет ще продължат да бъдат най-бързорастящия отрасъл в Hi-Tech икономиката.
Експертите на GfK прогнозират, че към 2019 година над 80% от продажбите на мобилни услуги ще се падат на мобилния интернет, а обемът на даунлодваните данни ще нарасне десет пъти. Това ще спомогне за нарастването на бизнеса на телекомите, производителите на мобилен контент и мобилната реклама. Продажбите на мобилни устройства на развитите пазари ще спаднат заради насищането на търсенето, но на развиващите се пазари ръстът им ще остане висок.
Постепенно приходите от продажба на мобилни устройства ще се прехвърлят към сферата на услуги, потребявани от тези устройства – тоест софтуер и аксесоари.
МУЛТИЕКРАН
Дори днес има доста потребители, които ползват две или дори три устройства. В развитите страни като Великобритания делът на тези им е около 60% от аудиторията. Потребителите искат да имат безпроблемен и лесен достъп до съдържанието си – бизнес и лична информация – през всеки един от електронните си помощници – смартфон, таблет, лаптоп, настолен компютър. Концепцията BYOD (Bring Your Own Device – Донеси собственото си устройство), станала популярна в много офиси, засилва тази тенденция.
Експертите отбелязват, че обезпечаването на съвместимост между няколко мобилни джаджи е едновременно предизвикателство и възможност за развитие на IT индустрията.
МОБИЛНО ВИДЕО-СЪДЪРЖАНИЕ
С развитието на мобилните 3G- и LTE мрежи значително ще нарасне потреблението на видеосъдържание. Тази тенденция е пряко свързана с нарастващата популярност на таблетите и фаблетите (смартфони с диагонал на екрана над 5,5 инча), защото на тях е по-удобно да се гледа видео.
ЕЛЕКТРОННИ АКСЕСОАРИ
Това е перспективен тренд, към който са се обърнали почти всички големи производители на потребителска електроника. Умните часовници, гривни, очила и прочее аксесоари все още са интересни предимно за техноманиаците, но се очаква в следващите няколко месеца да се превърнат в масови стоки. Основният „виновник" за това ще бъде Apple Watch, прогнозират от GfK. Засега популярността на тези устройства се възпрепятства от неудобства като кратка автономна работа, недостатъчна функционалност и съмнителен дизайн.
СВЪРЗАНИ УМНИ АВТОМОБИЛИ
Сега свързаните към интернет автомобили се използват основно в бизнеса. В транспорта и логистиката – за мониторинг на местоположението, маршрута, скоростта, разхода на гориво. В автозастраховането – за мониторинг на качеството на шофиране: брой екстрени спирания, средно време на движение с висока скорост, следене за неизправности и т.н.
Експертите очакват ръст на масово търсене на „умни" функции от страна обикновените шофьори. Главните предимства на свързаните към интернет превозни средства са в сферите на безопасността, икономиите и развлеченията. Скоро ще бъдат подписани нови партньорства между автопроизводители и телекоми. На провелия се през март Световен мобилен конгрес в Барселона бяха анонсирани такива партньорства между Vodafone и Porsсhe, LG и Audi, AT&T и Cadillac.
УМЕН ДОМ
Умният дом сред най-очевидните резултати от развитието на т.нар. „интернет на нещата". Чрез тази технология потребителите могат от разстояние на контролират в жилището си всички вещи – от кафе машината, през хладилника, до ключалките на вратите. На последните техно изложения няколко производители представиха специални хъбове – платформи, с помощта на които може да бъде включен интернет към каквото и да било домашно устройство.
BIG DATA
Всички интернет потребители оставят „цифрови следи", докато пазаруват онлайн или влизат в социални мрежи. Обикновено това са огромни масиви от неструктурирана информация. Един от ключовите проблеми, който се опитват да разрешат много компании с достъп до подобни бази данни, е как да осребрят и използват всичко това, без да нарушат личната неприкосновеност на потребителите. Очаква се, че в близките месеци и години приходите от използването на тази информация ще възлизат на милиарди долари.
ИНФОРМА-ЦИОННА БЕЗОПАСНОСТ
С развитието на информационните технологии стана актуално осигуряването на безопасно съхранение на данни на мобилните устройства. Смартфонът вече не осигурява само достъп до интернет, но и е ключ към банковите сметки, дома и автомобила. Популярна тенденция в сферата на информационната безопасност е биометричната идентификация – по пръстови отпечатъци, сканиране на ириса и формата на лицето.
ДОПЪЛНЕНА И ВИРТУАЛНА РЕАЛНОСТ
Допълнителната реалност добавя виртуален слой към изображението на физически обекти. Виртуалната пък напълно потопява потребителя в един измислен, компютърно генериран свят. И двете технологии откриват нови възможности за приложение в най-различни области и могат напълно да изменят навиците на потребителя по отношение на онлайн шопинга, видеоигрите, навигацията, образованието и науката.