- Г-н Кузманов, как ще коментирате законопроекта на ПП-ДБ, с който се предлагат орязване на заплатите в МВР, намаляване щата на Гранична полиция, съкращаване на пенсионерите и т.н.?
- Мога да отговоря по два начина – популярно по техния начин и експертно. Не бих дал експертно мнение, защото проектозаконът е безкрайно несъстоятелен. По-лесно е да го обясня на читателите с един пример. На едно яке колкото и кръпки да сложиш, то нито става по-красиво, нито по-удобно. Имаме теза, че реформа на парче не се прави. Трябва да има смислена стратегия и структурен анализ. Това е най-малкият ни мотив, с който отхвърляме предложените промени от ПП-ДБ. Очевидно за нас е, че текстът е направен от дилетанти. Категоричен съм, че този текст е по-близо до популизма, отколкото някакъв експертен проект с желание за промяна на нещата.
- Може ли малко по-подробно с факти да обясните защо е такъв текстът?
- От 2009 до 2024 г. в МВР бяха съкратени над 14 600 щата, реално нямаше незасегнати структури. Това е резултат от необмислени действия на политици, които искаха стахановски да постигнат някакъв ефект, но режеха от свободни щатове, които бяха най-вече на терен. Щетите са нанесени точно по този начин - от бързане и непрецизни проекти.
- От СФСМВР казвате, че преди да се предложи такъв проект, трябва задълбочена реформа. Преди време обаче депутатът от ПП-ДБ Бойко Рашков, който бе и министър, каза, че е направил реформа на 98%. Къде е дисфункцията между тези две твърдения?
- Дисфункцията е очевадна. Не толкова отдавна - през 2021 г., същата политическа коалиция, но в съдружие с други партии, които не носят вина, направи споразумение, което в приложение №10 касаеше МВР. Ние имахме по-скоро нещастието да присъстваме на дискусията. Тогава се заложиха принципно нелоши неща, не с всички бяхме съгласни, но трябваше да се върви напред. Беше обявен един сравнително къс срок за най-спешни задачи. Отговорно заявявам, че г-н министърът тогава не изпълни нищо от тези точки. Направи се един математически модел и анализ, който нанесе много вреди и те бяха очевидни. Поправени бяха още при следващото правителство. Сега ще ви дам и пример – по време на миграционна криза се закриха ГПУ-та и районни управления в близост до границата. Докладва се бодряшки 98% изпълнена реформа и ако предложението сега касае тези неизпълнени 2%, то мога да кажа само, че това е нелепо.
- Нека вървим по текстовете – първо - да се увеличат заплатите само на полицаите на терен, а не и на администрацията. Подкрепяте ли?
- Ние не подкрепяме липсата на увеличение на част от служителите, независимо дали те са част от администрацията, или по ЗМВР. Това предполага създаване на вътрешни противоречия в министерството. Освен това всяко звено има своето значение – дали си логистика, на терен или подпомагащ служител, всички са важни. Увеличенията са диференцирани в закон. Излезе ми пришка на устата да обяснявам, а и едва ли тези, които са изготвили проекта, са отворили закона, затова ще им кажа – предвидено е 0,6% увеличение за тези служители по ЛРТП със средно образование, 0,8% за тези с висше, 1% за младши изпълнителски кадри на терен и 1,2% на кадри с висше образование. Мога да кажа още две цифри – увеличението на колегите, които са на терен, е най-високото в МВР, а на ръководителите нагоре в йерархията спада с около 8%. Взето е предвид натоварването, напрежението.
- Да разбирам, че не е вярно, че скокът в заплатите ще бъде еднакъв за всички с 50%?
- В момента при условие на удължителния закон не са предвидени увеличения на заплатите на държавните служители. Такива бяха предвидени в изтегления бюджет от служебното правителство. В ЗМВР няма изричен текст за тяхното увеличение, което не значи, че тези колеги няма да получат увеличение. Но да се говори за 40-50% нагоре е кощунство и лъжа.
- Може ли да кажем колко в момента са държавните служители в МВР и тези по ЛРТП (лица, работещи по трудови правоотношения)?
- Не мога да гарантирам точността на бройката, но тези по ЛРТП са около 7000, държавните служители по Закона за държавния служител са около 3000, но не знам колко от щатовете са заети. И служителите по ЗМВР са останалите. Виждате, че между 10 и 11 000 души са на такива длъжности.
- А колко са полицаите?
- Средният щат на МВР е около 48-49хил. души, но заетите щатни места са около 45 000. От тях махнете тези 10-11 хил. и виждате, че реално полицаите са около 35 000. Тук съм длъжен да поясня и че в тази бройка влизат и пожарникарите, около 8000 души са към щата на Гранична полиция и т.н. Сложна е структурата на МВР и един лаишки подход към нея само пречи. Мога да ви кажа и още, че 90 закона и наредби ни вменяват задължения да съдействаме на други министерства и агенции, в чийто бюджет възлаганите на нас действия са бюджетирани. Така също освен че се натоварваме с несвойствени дейности, харчим и бюджета си. Като пример мога да ви дам закона за градушките, за фуражите, за дискриминацията, за запасите от нефт и продукти, за изменение на климата. Няма нужда да продължавам, нали?
- Трябва ли да бъдат съкратени всички пенсионери в МВР?
- Първо - аз няма да се включа в манипулативните твърдения за определени бройки пенсионери в МВР, тъй като точни данни никой няма и не може да има. Във времето беше правен опит да бъдат махани насилствено, но ще използвам описанието - да бъдат прекратени правоотношенията с лица, упражнили правото си на пенсия, и затова беше сезиран Конституционният съд от президента Румен Радев и омбудсмана тогава Мая Манолова. Мога да цитирам почти дословно мотивите, с които КС отхвърли тези твърдения. „Несъвместимостите са съществени ограничения на правата на гражданите и те трябва да бъдат установени със закон само по съображения, свързани със защита на друг конституционно значим интерес.“ Мисля, че конституционно значим интерес не е налице. Тук в този проект се поставят под съмнение професионалните качества на служителите само поради това, че са упражнили правото си пенсия. Това е смешно.
- Много критики има за пенсионерите в МВР. Затова нека ви попитам в прав текст - пенсиониран служител може ли да работи на терен, може ли да преследва престъпници?
- Не само може, но и го прави. Това в момента е факт. Писна ми от тази дъвка, че пенсионерите запушват системата на МВР. Това е лъжа. В последните 5 години особено, когато провеждахме избори едва ли не на всяко тримесечие, ръководният състав е подменен и подмладен. Какво значи запушване? Запушване значи някой тъпак, който не може да се махне 20 г. Когато мястото се заема от някой можещ и знаещ ръководител, това не е лошо, а радост за системата.
- Тъпак ли казвате?
- А вие предполагате ли, че не може да има тъпак, който не може да бъде махнат 10 години? Това е запушване. Разбирате ли, разделението в МВР не трябва да бъде между служители, упражнили правото си на пенсия, и други, неупражнили това право, а между можещи и неможещи. Неможещите запушват системата.
- Създава се впечатлението, че пенсионерите седят на едни бюра, прехвърлят документи и нищо не правят. Може ли да дадете пример на хора, които са се пенсионирали, но продължават да работят на терен?
- Примери за такива колеги има във всички области. Не казвам, че 100 на 100 всички са най-добрите, но те не са и най-лошите. Повечето от тях помагат с опита си на младите. А за примери нека заповядат господата в 5-о РПУ в София, има взвод, в който ако махнем пенсионерите, той няма да може да излезе вечерта на работа. Това са хората директно на улицата, от патрулите. Смея да кажа, че взводът се справя много добре и има отлични резултати. Трябва да се спре с вредното говорене, че пенсионерът е вреден за държавата. Това е пример за вредно говорене от едни други видове времена.
- ПП-ДБ и Асен Василев искат съкращаване на щата на Гранична полиция, защото след влизането ни в Шенген границата ни била само една „табела“. Вие какво мислите?
- Ще започна от началото на въпроса – съкращения в Гранична полиция не може и не следва да има. Не знам господата от ПП-ДБ дали следят европейските тенденции, но в Европа се търсят варианти да бъде увеличена европейската гранична полиция. Мисля, че г-жа Фон дер Лайен е инициатор. От друга страна, препоръчвам им да не правят промени там, където нищо не разбират, защото с премахване на границата по Шенген, което е изключително заслуга на МВР, се засилва трансграничната престъпност. Освен това миграцията не е призната за законна в България все още. Запазват се всички колеги по зелена граница, а онези, които ще бъдат свалени от задълженията си по КПП на границата, имат нелеката задача да покрият една тежка 30-километрова зона навътре в страната. Бих помолил дилетантщината да спре и да оставят професионалистите да реорганизират нещата, за да е полезно. По отношение на табелата, с това се обезцени трудът на хилядите служители на Гранична полиция, очаквам или много бързо извинение, а срокът за това вече изтече, или съответните правилни политически ходове.
- В какъв смисъл правилни политически ходове?
- Асен Василев, който е известен политик, би трябвало да си дава сметка за своите думи, че прекрачи всякакви граници. Да демотивираш и да унижаваш състава на българската полиция е, меко казано, неприемливо.
- Какви бяха реакциите на полицаите след думите за табелата?
- „Овации“, „Вълна от любов“, „Много са признателни всички колеги, че границата е табела“. Усещате сарказма ми. Големият проблем е, че у гражданите се насажда негативизъм към МВР, а сигурността е нещо, на което разчитаме, влизайки в еврозоната. Тя ще бъде гарант за по-добри инвестиции. Аз не мога да разбера тези хора какво точно искат да се случи у нас, но този път, който са избрали, е неправилен. От влизането в Шенген благодарение най-вече на нашите усилия ще бъдат донесени приходи най-малко от милиард. Това е прекрасно за гражданите и бизнеса. Да се прави невъзможното, за да се плюе МВР, освен конюнктурна цел, аз логика не виждам.
- Какво ще стане, ако този законопроект мине?
- Отсега ви казвам, че за да мине такъв законопроект, в Народното събрание не би трябвало да има нито един експерт по вътрешна сигурност. Ако мине, ще излезем на протест, докато обясним правилната гледна точка. Ние сме за реформа в МВР, но тя може да се направи само след функционален и структурен анализ, който да даде ясна картина за състояние на ведомството и след консенсус на всички политически партии. Защото сигурността не е политическа, тя е сигурност на България. Трябва да има една устойчивост от 7-8 г., която да се поддържа, а не всеки следващ министър да отрича направеното преди него. Тази реформа трябва да бъде и финансово обезпечено на цена, приемлива за гражданите. Ако това не се случи, всичко останало е безсмислено.
- Много хора питат дали след като ви увеличат заплатите с 50%, то и бързината и качеството на работа ще скочат с толкова? Знаете, че обществото винаги иска бързо хващане на престъпници, бързи резултати.
- Хората и сега имат право да имат тези изисквания. Ще имат право да ги имат и след увеличаване на заплатите в бъдеще. Искам обаче да попитам защо и по какви критерии се създава чувство на несигурност в държавата? По какво хората съдят, че нашата работа е по-лоша от тази в други европейски държави. Винаги някой се оплаква, някой мрънка, но по какви критерии? Да, безспорно никъде в света няма 100% разкриваемост на престъпления, но максимализмът в тези отношения е странен. Нали е важно всичко събрано като доказателства да издържи в съда, а не да се оправдават по-късно в зала. Може ли да кажете на един сърдечен хирург да свърши по-бързо операцията? При нас е важен крайният резултат - престъпникът да бъде хванат, осъден и да изтърпи наказанието си. Ето това е оценката за качество, а не бързината. Ние работим още по средства, непроменени от 2006 г., караме още опелите от същата година. Нека се съобразим и с технологичната реалност на министерството. Да не говорим за този дъжд от обиди и атаки към нас.
- Кое е най-нелепото от всичко, което сте чували досега?
- Аз имам един въпрос към всички, които твърдят, че увеличението на заплатите в МВР ще бъде проблем в еврозоната. Как 1 млрд. лв. се оказа по-голям проблем от 17 млрд. лв. от общо 18-милиардната дупка? Как онези 17 млрд. лв. не пречат на нищо и никого, а нашият един пречи. За мен такава математика прикрива проблема в другите 17 милиарда, а обяснението следва да дадат политиците.
Това е той:
- Завършил е ВХТИ „А. Златаров“ в София
- Служител е в МВР от февруари 1997 г.
- Работил е в 7-о РПУ, 1-во РПУ, а в момента е шеф на сектор „Противодействие на криминалната престъпност“ в 5-о РПУ - СДВР
- Председател на УС на най-големия полицейски синдикат СФСМВР