0

Един от последните кораби на подводни криле, който някога беше гордост на каботажния ни флот, а сега е пълна развалина, е обявен за продан чрез търг с тайно наддаване. Първоначалната цена за покупката на плавателния съд, който е без двигател, е в размер на 9 500 лева. Търгът е обявен за 3 януари догодина, от 10 часа сутринта. Решението за продажбата на легендарния плавателен съд е взето на 17 август, т.г. от Комисията за разпореждане с имоти и вещи - държавна собственост към Министерството на финансите. „Комета -5”, която е бивша собственост на Окръжния комитет на ДКМС във Варна, дълго време стоя закотвена на брега до Аспаруховия парк. Няколко години беше екзотичен ресторант в плавателния канал, който свързва морето с Варенското езеро. След това кометата бе изоставена и областният управител на Варна, Стоян Пасев предлага да бъде предоставена на общината за музей. Оттам отказали, защото за това вече имали пенсионирата подводница от бойния ни флот „Слава”, предоставена на общината за тази цел от Министерството на отбраната, която все още не са успяли да позиционират. Корабите с подводни криле „Комета -5”, които в миналото бяха гордост за каботажния ни флот и родния туризъм, са произведени през 70-те години в бившия СССР, откъдето са внесени у нас. Тогава те возеха туристи от единия до другия край на Черноморското ни крайбрежие. Морски ветерани припомнят, че след ликвидирането на крайбрежното плаване, тези корабчета са били продадени на цената на скрап. Днес обаче някогашните български комети може да се засекат между гръцкия град Кавала и близкия остров Тасос. Останалият във Варна кораб на подводни крила пък е бил даден безвъзмездно на местния Комсомол от БГА „Балкан” през 1985 г. От 15 декември, 1997 година „Комета – 5“ се води частна държавна собственост.

 

 

Според чл.6 от Закона за имуществото на БКП, ДКМС, БЗНС и ОФ, през 2012 година плавателният съд става собственост на Министерството на финасите. Според познавачи, кометата обаче може да се използва само за скрап. Морски ветерани припомнят, че с нея ще си отиде и спомена за някогашното крайбрежно плаване. Днес България е една от малкото морски държави в света без крайбрежен транспорт, посочват те. Така се стига до абсурд - непрекъснато се говори, че сме туристическа държава, а между отделните градчета по крайбрежието ни, да няма морски превоз. Основната причина за спирането му е нерентабилността. Този вид плаване беше използвано само заради социалния ефект, и то по времето, когато пътни връзки между крайморските селища почти нямаше, посочва бивш шеф на каботажно плаване в БМФ. Дори и тогава корабите работеха на загуба и се дотираха от държавата. С увеличаването на цените на горивата превозите по море станаха изключително нерентабилни. Да имаш море и да ликвидираш целенасочено крайбрежното пътническо корабоплаване е нелогично, контрират пък собствениците на фирмите - организатори на яхтени круизи. Крайбрежното плаване има огромно бъдеще, но за да се разбере това, не трябва да ни сравняват само с крайбрежията на Хърватия и Гърция, твърдят те.