0

П од временна защита е поставена старата сграда на новозагорската жп гара, съобщиха от профила си членовете на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности при Министерството на културата.

Под временна защита е поставена старата сграда на новозагорската жп гара, съобщиха от профила си членовете на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности при Министерството на културата.

От там уточняват че на свое заседание от 10 март т.г. СЕСОНКЦ е одобрил единодушно предложението сградата да бъде декларирана като единична недвижима културна ценност. Предварителната оценка я поставя под временна защита, докато проучването й завърши. Предписанията за опазване определят допустимите и недопустимите дейности по обекта. Очертана е охранителна зона, която включва площи и обекти около гарата.

Старата жп гара е едно от първите най-значими здания в сринатата след руско-турската война през 1878 г. Нова Загора, припомнят експертите. Строителството й започва през 1921 г. Проектирана е била от архитектурния отдел на БДЖ, ръководен от арх. Панайот Калчев, създал сградите на гара Подуяне и Сточна гара. В онези години липсва финансиране и затова е взето решение да се строи по стопански начин. Изграждането на гарата завършва през 1925 г., пълната й експлоатация започва три години по-късно. По същото време близо до нея са построени товарна гара и водна кула.

Поколение след поколение в продължение на близо 1 век всички новозагорци са преминали през гарата и са свързани с нея емоционално – тя е начало и край на пътуване отвъд физическото място за посрещане и сбогуване, радост и тъга, очакване, равносметка, размисъл. Затова нейният културен и градоустройствен смисъл надхвърлят стойността й на оцелял във времето представител на следосвобожденската архитектура, коментира директорът на НИНКН арх. Петър Петров.

От експертния съвет при министър Атанас Атанасов припомнят, че през февруари т.г. новозагорските парламентаристи са гласували старата сграда да бъде разрушена, с което брутално пренебрегват ценността на старата сграда за обществото и облика и града. Осмислянето на културната й стойност липсва в плановете на собственика на обекта - Националната компания „Железопътна инфраструктура“, да строи съвсем ново приемно здание с европейско финансиране.

Експертният съвет към Министерството на културата прекратява плановете за унищожаване на старата жп гара и изисква тя да бъде консервирана, реставрирана, адаптирана, експонирана и социализирана, каквито са добрите български и европейски практики за опазване на недвижимото културно наследство.

Запазването на зданието е шанс Нова Загора да стане спирка по маршрута на знаменития „Ориент експрес“ от Париж до Истанбул, превърнат в европейско културно събитие.

НИНКН започва да публикува на фейсбук страницата си информация за решенията на експертния съвет за статутите на недвижимите културни ценности и режимите за тяхното опазване.

Разказът за тях е разказ за необходимостта да съхраним недвижимото наследство в културната тъкан на всеки български град, за да знаем кои сме, откъде идваме и накъде пътуваме. Саморазрушението започва с изтриването на паметта за миналото. Безпаметството унищожава човешката ни и националната ни идентичност, настояват специалистите.

Битката на новозагорци за спасяване на гарата започна веднага след като станаха известни проектите на НКЖИ , през лятото на м.г. имаше и жива верига. По неясни причини срещу запазването се обяви кметът Николай Грозев, последваха го мнозинството от местните старейшини , към тях се присъедини и директорът на историческия музей, припомня учредителката на инициативния комитет Кремена Петрова.