0

Т рябва да имаме системна инспекция на нашите пътища, която ежегодно да отчита дефектите и опасните участъци и на базата на тези доклади да предприемем мерки в рехабилитацията на тези пътища. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, пред NOVA. Служебният министър обобщи, че трябва да се направи инспекция на цялата пътна инфраструктура, която е 20 хил. км, да се очертаят рисковите места и приоритетно да се предвидят за ремонтиране. Последва въпрос за зимното почистване на пътищата, а Комитова призна, че има много организационни проблеми. Тя каза, че не знае кой трябва да проверява с какви гуми се придвижват тировете, а министерството следяло през тол системата за претоварени камиони-убийци, които вследствие на това са с неефективна спирачна система.

По думите й при проверка на отсечката на катастрофата на автобуса, при която загинаха 45 души е станало ясно, че това не е магистрала, а скоростен път. "От друга страна грапавостта на асфалта е добра. Но мантинелите са строени по норма от 2002 година. Трябва се видят кои са рисковите пътища с концентрация на ПТП-та", посочи тя. Тя заяви, че не е знаела и до "онзи ден" си е мислела, че това е магистрала "Струма". Комитова повтори и хронологията на строителството на пътя, който няма акт 16. Тя се опита да обясни, че не трябва целият фокус да се насочва към инфраструктурата, като добави, че има индикация, че на 300 метра преди катастрофата е имало теч на гориво и пушек. Не поясни откъде идва индикацията. Обобщи, че все пак не е доволна от поддръжката на инфраструктурата. 

"Трябва да правим регулярно проверки, но само за този участък от 31 км ни отне седмица. Още не са завършени отчуждителни процедури за този път. Проектната му скорост е 90 км. През 2013 г. някой вдига скоростта на 120 км. без да отговаря на изискванията, но скоростта не е основната причина за тази катастрофа", каза тя. Добави, че знае, че "Тракия" е магистрала, "Хемус" ще бъде, а "Струма" след Кресненското дефиле не е проверявана, тъй като "трябва да се ровят 20-годишни документи". 

"Някои ни внушиха, че катастрофата е станала заради липсата на боя по маркировката", каза Комитова, а след това отново обясни, че фирмите, наети през април да подновят маркировката, са положили само средната осева линия. Обществената поръчка е за 1.2 млн. лева за 60 км. подновяване на маркировката, като фирмите вече два пъти са санкционирани, но сега не могат да работят, защото времето не позволява.