0

- Как дойде идеята за създаването на адвокатска кантора „Сотиров, Пенчев и партньори“?

- Идеята за създаването на адвокатска кантора "Сотиров, Пенчев и партньори" възникна още по време на студентските години, когато работихме с моя настоящ съдружник в други кантори. Редовно негодувахме за начина по който се предоставят правните услуги, отношението към определени клиенти, както и генерално решенията, които се взимат в определени ситуации. С оглед на това, след като завършихме в резултат на съчетание на личния опит, професионалните амбиции и познания за нуждите на клиентите, решихме да създадем кантората. Нашата основна мисия е да имплементираме съвременен и иновативен подход към предоставянето на правни услуги.

Сотиров, Пенчев и партньори

Наехме настоящия ни офис с дългосрочен договор и започнахме ремонт точно един месец преди пандемията. Основният фокус на дейността са три основни направления, а именно - строителство, електронна търговия и европроекти. Специализирали сме се в тези направления, а за всички останали работим с доверени партньори за които гарантираме, че могат да помогнат на клиентите и изпълнява поставените задачи качествено и в срок. Освен юридическата работа, заедно със съдружника ми разполагаме и със задълбочени познания за изграждане, развитие и скалиране на бизнеси и през тази призма подпомагаме клиентите да вземат най-доброто и информирано решение за да преодолеят своите правни проблеми.

- Кои са новостите по отношение на защитата на личните данни, с които онлайн търговците трябва да бъдат запознати?

- През 2023 година има няколко значими новости и развития в областта на защитата на личните данни, с които онлайн търговците трябва да бъдат запознати. Тези новости засягат както общите промени в законодателството, така и актуални тенденции в обработката на лични данни. Важно е търговците да са информирани и да спазват на практика тези промени, за да осигурят съответствие с регулациите и защита на личните данни на своите клиенти. Някои от ключовите новости през 2023 година включват:

GDPR 2.0 и други регулации

През 2023 година се очаква актуализация на някои съществуващи закони за защита на личните данни, като Общият регламент за защита на данните (GDPR) в Европейския съюз. Предстои приемане на изменения и допълнение, които ще имат въздействие върху начина, по който онлайн търговците трябва да обработват и съхраняват лични данни. Изключително важна новина е и факта че предстои изготвяне на нов закон за прилагане на GDPR, който ще регламентира в детайли сътрудничеството на националните регулаторни органи в ЕС, както и проблемите при трансгранично приложение на регламента GDPR.

Анализ на потребителско преживяване

Все по-често регулаторните органи освен на стандартната политика за поверителност, ще обръщат внимание и на политиката за бисквитките. Това е документ, който се подценява изключително много от търговците, но може да се окаже сериозна причина за налагане на имуществена санкция. Освен това маркетинговите агенции не са запознати до такава степен с изискванията към настройките на инструментите за следене на потребителското преживяване и това също повишава рисковете за налагане на имуществени санкции. Ние самите имаме солидно увеличение на запитвания от маркетингови агенции за да им съдействаме в това отношение. Освен това в следващите месеци ще се направят и промени във връзка с използването на т.нар. third party cookies (бисквитки от трети страни), което съществено ще промени маркетинговия подход при анализиране потребителското преживяване и навици. Всичко това ще се очаква да бъде извършено от маркетинговите агенции, но това не е само тяхна отговорност, а те имат нужда от доверен партньор в това отношение с когото да се колаборират.

Мащабни промени в американското законодателство по отношение на личните данни

Следвайки примера на Калифорния, четири други щата – Колорадо, Кънектикът, Юта и Вирджиния – ще започнат да прилагат нови закони, вдъхновени от GDPR през 2023 г. Вярвам че предстои и други щати също да ги последват. Последствията от тази фундаментална промяна в основната философска рамка на американското законодателство по отношение на защитата на поверителността на данните ще бъдат дълбоки през следващите години. Тези правни норми представляват цялостен подход към защитата на неприкосновеността на личния живот, приложим към бизнеса в множество сектори. Макар на пръв поглед да се сторят неприложими за българската онлайн търговия, следва да се има предвид че има множество български онлайн търговци, които продават в САЩ и следва да наблюдават тези промени.

- Добре изработените общи условия в електронния магазин са …

- На първо място, добрите общи условия са изготвени в пълно съответствие с приложимото законодателство, вкл. и европейско. Това налага необходимостта от проверка за съответствието им поне веднъж на 6 месеца. Препоръчваме актуализацията им най-малко веднъж годишно, защото всеки онлайн магазин се развива и променя свойте бизнес процеси, което трябва да се отразява и в отношенията с клиентите, които се регулират приоритетно чрез общи условия.

На следващо място този документ следва да е изготвен от юристи със задълбочени познания за спецификите на онлайн търговията, а не с обикновено юридическо образование. Има множество тънкости и специфични моменти, които общопрактикуващ юрист не знае за картовите разплащания, доставките, техническото управление и поддръжка на онлайн магазина. Не се доверявайте на адвокати, които не са чували за различни fintech решения свързани с плащане с карта, маркетингови инструменти за следене на потребителско преживяване и други, само заради по-ниската цена.

Сотиров, Пенчев и партньори

На второ място, общите условия трябва да са изготвени персонално за конкретния онлайн магазин, а да не са копирани директно или събрани от няколко различни места. На последно място, но не и по важност, те трябва да са максимално подробни но в същото време написани на разбираем и достъпен език, с последователна структура, както и подходящо стилизирани така че да се четат лесно.

В заключение на този въпрос, бих искал да споделя, че масово наблюдавам колеги да предлагат услуги за подготовка на общи условия или дори готови решения (т.нар генератори на правни документи) за символични суми. Изключително лоша практика е да се доверявате на подобни предложения, защото определени грешки или аспекти, които не са помислени още при изготвянето на общите условия, могат да бъдат причина за пропуснати ползи или дори загуби в пъти по-високи от цената на добре написани общи условия. Масово подобни евтини документи са по бланка и изготвящият (ако не е софтуер, разбира се) не влага никаква мисъл за да преценя кое е добре за онлайн търговеца.

Ние изготвяме подробен въпросник за всеки наш нов клиент, който ни възлага изработката на подобна документация. В над 70 % от случаите, получавам обратна връзка от типа "Това не го бяхме помислили, как да се организира/уреди" или "Не сме сигурни, кое е най-добре за нас, бихте ли ни посъветвали?" При избора на изпълнител за подобна услуга не правете компромиси с цената, а на първо място залагайте на хората, които най-добре могат да Ви консултират.

- “Клиентът винаги е прав!” - вярно ли е през 2023 година?

- Принципът "Клиентът винаги е прав!" е дълбоко вкоренен в многобройни бизнеси и сектори и отразява стремежа към удовлетворение на клиентските нужди и предоставяне на качествени услуги или продукти. Наблюдавал съм този подход при немалка част от търговците, но честно казано не във всички случаи съм бил съгласен с него. В част от случаите, клиента не е толкова добре информиран със своите права и задължения, съответно има нереалистични очаквания спрямо даден продукт и/или услуга. В практиката ни, имаме множество примери за подобни случаи и немалка част от тях са именно заради непознаване на общите условия на даден търговец. Понякога следването на този принцип, може да доведе дори до загуби за един търговец.

По мое мнение е по-важно този принцип да се прилага по балансиран начин, а не бъде мантра, която се следва като задължително правило при вземане на решения. Много често следването на този принцип не е оптимално решение в дългосрочен план, защото се стига до злоупотреби. Съветвам онлайн търговците да преценят внимателно всяка отделна ситуация. Ако усетят че клиента очаква нещо нереалистично към тях да преценят дали този клиент им е наистина важен, и ако е така то да се обърнат към експерт – адвокат, правен консултант или в определени случаи медиатор за разрешаването на проблема.

- Опишете идеалния онлайн магазин с три думи.

- Интерактивен, персонализиран и надежден.

- Как се става “Звезда на електронната търговия”?

- За да спечелите наградата „Звезда на електронната търговия“ се изисква преди всичко предприемачески дух, усърдие, дългосрочна стратегия, внимание към детайлите и нулева толерантност към проблеми в качеството и обслужването на клиентите. Трябва да бъдете готови да се развивате и да се адаптирате към променящите се условия на пазара и да изберете правилните партньори за качественото изпълнение на множеството отделни аспекти на един онлайн бизнес. Един магазин може да е отличен от гледна точка на техническа изработка, както и да разполага с прекрасен и интуитивен дизайн. Но ако са налице оплаквания от клиентите заради следпродажбеното обслужване или има недоволство от гледна точка политиката за доставка, връщане и замяна, то всички усилия и добрата работа на техническите експерти и дизайнерите ще са напразни.

Сотиров, Пенчев и партньори

Всички аспекти имат еднаква тежест при крайната оценка и всеки един от тях е важен. Поради тази причина отличната оценка в два или дори три параграфа, не може да замести ниската оценка дори в един от останалите. За мое съжаление, наблюдавам, че правните аспекти са може би едни от най-подценяваните от онлайн търговците и съответно на мен и останалите членове на правното жури ни се налага да пишем ниски оценки. Това е една от причините прекрасни магазини с изключителни дизайни, послания и добре оптимизирани да се разминават с наградите. За това съвета ми е да се обръща внимание на всички оценки, включително на правното жури и на журито за следпродажбено обслужване, защото обичайно там са най-сериозните проблеми.


Мартин Пенчев e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.