И зползването на камерите на тол системата за глобяване за превишена скорост се влачи, а сред причините са депутати джигити, които не бързат да одобрят промени в закона, защото ще попаднат под ударите им.
Проверка на „Телеграф“ установи, че три месеца след като държавата обяви, че възнамерява да използва тол камерите на пътната агенция, за да преследва нарушители за скорост, почти нищо не се е случило, а процесът е зациклил.
Закон
За да се използват тол камерите за контрол по скоростта, са необходими промени в Закона за движението по пътищата. Причината е, че те ще се използват за измерване не на моментна, а на средна скорост - функция, която към момента не съществува сред административно-наказателните правомощия на МВР. Необходими са и промени по наказателния фиш заради напълно различния принцип на действие на тол камерите. Те няма да засичат моментна скорост, а ще засичат времето между момента, в който дадено МПС е заснето от една камера на пътя, и момента, в който е снимано от следващата. Въз основа на разстоянието между двете камери софтуер мигновено ще калкулира каква е средната скорост. Така на практика е напълно възможно даден нарушител да мине с абсолютно невинна скорост пред камерите, но да е карал като луд в участъка помежду им. Затова и трябва да бъде променен фишът, тъй като в настоящия има атрибут - място на извършване на нарушението - и ако се ползва тази форма, фишовете масово ще падат в съда.
Блокаж
По промените в закона обаче няма раздвижване, като обясненията са най-различни. „Една причина е, че има депутати, които си правят оглушки. А си ги правят, защото сред тях има такива, които често карат в нарушение, особено по магистралите, където ще работят най-вече камерите. Сега от тях се изисква да приемат промени, които са в техен личен ущърб“, заяви за „Телеграф“ бившият шеф на КАТ-София и настоящ съветник на премиера Николай Денков по въпросите на безопасността по пътищата Тенчо Тенев. Зам-председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев сподели, че не знае на какво се дължи забавянето, но увери, че той лично е изцяло за промените. Според друг депутат от комисията, Божидар Божанов, промените се бавят заради желанието да се натрупат повече промени, които да се гласуват накуп. Проверка на „Телеграф“ показа, че такива промени са например вкарването в закона на поправка, която да позволява на ДАИ да проверява трактори на пътя за техническа изправност. Според Божанов се бави и процесът по сертификация на камерите от Българския институт по метрология (БИМ).
Измерване
За да могат законно да се използват за глобяване за скорост, камерите трябва да се сертифицират, или иначе казано, експерти от БИМ да проверят дали те отговарят
на определени технически и метрологични изисквания. Софтуерът им също трябва да бъде проверен дали е защитен от външна намеса. „Електронната система за събиране на пътни такси не съдържа описание на софтуера за изчисляване на средната скорост, неговата идентификация, защита от неправомерно вмешателство, версия и други елементи“, обясни за „Телеграф“ Валентин Старев, началник „Мерки и измервателни уреди“ в БИМ. По думите му има и липсваща документация, която са изискали от пътната агенция. Анализ на БИМ е показал, че в не всички от общо 295 контролни участъка камерите за тол ще могат да се ползват за засичане на скорост. Причината е, че те могат да бъдат употребявани само в участъци, където няма промяна в ограничението на скоростта, а те са около 100.
Тенев: Буквално ще обърнат мача срещу нарушителите
Използването на тол камерите за измерване на средна скорост ще доведе до драстично намаляване на високата скорост по пътищата и жертвите по пътищата, убеден е Тенев. Според него те ще са много резултатна мярка, която много бързо ще наложи възпитателен ефект върху поведението на водачите на пътя. „Причината е, че екипите с мобилни камерите за моментна скорост са твърде малко, а и водачите ползват приложения, за да издават локациите им. Стационарните пък всички ги знаят къде са. Докато камерите на АПИ са навсякъде. Няма спасение от тях и това ще има силен възпиращ ефект“, заяви Тенев. Според него камерите са много високо сред приоритетите на премиера Николай Денков и той следи внимателно развитието на инициативата.
Деян Дянков