0

- Заводът за третиране на отпадъци също излезе като водеща тема. Какво следва там?

- Ако трябва да обобщя, мога да ви обърна внимание върху изключително високия процент на основни машини и съоръжения, които са за основен ремонт и не работят, неправилно разпределяните бонуси, неизползването на системата за контрол на складовите наличности, многократно надвишаващи реалната си стойност резервни части по сключените договори и т.н. За мен един от основните проблеми е и бързо запълващото се депо и неотчетените, реални депонирани количества на депо за неопасни отпадъци „Садината“.

- Има ли спрени обществени поръчки покрай завода? Какви са те и какви са причините за прекратяването им?

- Прави впечатление, че прогнозираните стойностни прагове на обществените поръчки са значително по-високи от пазарните, като няма детайлна правна и финансова обосновка, която да е предоставяна от ОП СПТО. Това противоречи на Закона за обществените поръчки. Установено е некоректно определяне на прогнозните стойности, не са извършвани необходимите пазарни проучвания и пазарни консултации, както и е резервиран твърде голям или твърде малък финансов ресурс по съответните договори. Мога да дам пример с една обществена поръчка, която беше предвидена за 2024 г. за два мотокара на стойност 600 000 лв. Това не са специални мотокари, които да работят сами или да имат някакви невиждани функции, а машини, които могат да бъдат намерени на доста по-ниска стойност.

- Ще бъде ли сложен край на практиката служителите на завода да бъдат от подизпълнителски фирми, а не назначавани от предприятието?

- Целта ни е да работим с минимален брой подизпълнители или дори цялата дейност да бъде извършвана вътрешно с цел да повишим финансовата ефективност на завода.

- Спряла ли сте други обществени поръчки в хода на работата си - какви са те и на какви стойности са?

- Прегледахме всички обществени поръчки, които заварихме. Прекратени са много от тях, тъй като е налице съмнение за проблеми с методиката, прогнозните цени и техническите спецификации.

- Планирате ли и кога смяна на механизма за определяне на такса смет?

- Едно от предизвикателствата на настоящия мандат е въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ при определянето на размера на такса смет. В момента изготвяме „пътна карта“ как да се случи това. Ангажимент на страната е принципът да е част от данъчното облагане да се прилага от началото на 2025 година. Целта ни е да направим данъчното облагане по-справедливо, за да не са ощетени гражданите, които генерират по-малко отпадъци.

- Каква сума се събират от гражданите за тази дейност? Какъв процент годишно се събира?

- В момента обобщаваме данните от 2023 г. и не разполагаме с финални, но за предишната година приходите от гражданите от такса битови отпадъци от жилищни и нежилищни имоти за 2022 г. са над 57 милиона лв. Очакванията ни са годишните приходи за 2023 да са съпоставими. Амбицията ни е през нашия мандат събираемостта на задълженията да се повиши.

- Възприемате ли идеята за въвеждане на системата с цветни чували, които да се изхвърлят в различни дни от седмицата?

- Едно от предизвикателствата на настоящия мандат е въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ при определянето на размера на такса смет. Обмисляме различни решения как да проследяваме връзката между отделните граждани и генерираното от тях количество битов отпадък. Цветните чували са добра идея, но има и редица други варианти, така че трябва да се избере най-доброто решение.

- Необходима ли е нова схема за разполагане на кофите, тъй като има поставени съдове по ъглите на улиците, където пречат на видимостта, а също така се създават и предпоставки за инциденти?

- Разположението на всички контейнери, кофи, улични кошчета и др. е определено според столичните оперативни планове. Длъжностни лица от Столичен инспекторат извършват контрол по поддържането на определения брой съдове и недопускане разместването им извън определените за това места. Идентифицирането на разположението на тези съдове не е лесен процес, особено в централната градска част, където мястото е изключително ограничено. Не се допуска поставяне на контейнери за битов отпадък на местата, чрез които се осигурява достъп на лицата с увреждания, до пешеходни пространства, кръстовища и пешеходни пътеки, достъпни места за паркиране, спирки на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, елементи на обзавеждането на градската среда и други.

- Природозащитна организация поиска поставянето и на кофи за хранителни отпадъци - възможно ли е това и кога?

- И в момента е изградена система за разделно събиране на хранителни и кухненски отпадъци - наясно сме, че обхватът не е достатъчен и Столичната община иска да я разшири до включването на всички домакинства на територията. Сега в тази система са включени училища, детски градини, търговски обекти, хотели, болнични заведения, заведения за обществени сгради. Хранителни и кухненски отпадъци се събират от около 1800 домакинства, обхванати от инициативата „Зелен остров“ в районите „Надежда“ и „Овча купел“. Предстои разполагането на такива „острови“ и в районите „Илинден“, „Връбница“ и „Люлин“. Биоотпадъците, които се образуват от изброените обекти, се събират разделно и се предават на ОП „Столично предприятие за третиране на отпадъци“ на инсталацията на площадка „Хан Богров“.

- Възможно ли е градът да мине изцяло на новата технология "Норд" и кога?

- “Норд” е автоматизирана система за отпадъци, която има своите предимства. Наясно сме с нуждата от модернизиране на съдовете за отпадъци и методите за сметоизвозване в столицата. Ще направим анализ на състоянието на настоящата система за сметосъбиране и сметоизвозване и ще заложим необходимите изисквания в новите конкурси. Каква система ще предпочетем, ще стане ясно и след задълбочено пазарно проучване на всичките налични системи.

- Мислите ли да премахнете възможността гражданите да изхвърлят едрогабаритни отпадъци до всеки контейнер, тъй като така градът се превръща в сметище?

- Столична община вече е предприела действия по изменение на системата за разделно събиране и третиране на едрогабаритни и строителни отпадъци от домакинствата. В процес на изграждане сме на площадки в различни столични райони, където гражданите самостоятелно и безвъзмездно ще може да предават едрогабаритни отпадъци и малки количества строителни отпадъци.

- Не е ли по-добре да се обособят специализирани площадки на няколко места в града, а не всеки да изхвърля до всеки контейнер и където реши?

- Столична община е в процес на обособяване на центрове, тип преместваем обект, за разделно събиране на отпадъци тип малка бяла техника или строителни отпадъци. Центровете трябва да осигуряват разделно събиране най-малко на следните потоци отпадъци: хартия и картон, пластмаса, стъкло, метали, малко електрическо и електронно оборудване, включително кабели, батерии и акумулатори, опасни отпадъци от бита, в това число лекарства с изтекъл срок на годност, флакони със сгъстени газове, тонер касети. В допълнение се предвижда разширяване на системата за разделно събиране на отпадъци от домакинства, като се изградят площадки, на които ще бъдат обособени отделни зони за всеки вид отпадък. Към момента се предвижда да се изгради площадка в район „Витоша“ с капацитет да обслужва до 5000 домакинства и площадката в район „Кремиковци“ предвижда да е с капацитет да обслужва до 15 000 домакинства.

- Ще работите ли в посока затягане на контрола върху дейностите в София? Как ще се случи това?

- Един от най-големите проблеми, с които се сблъскахме при влизането в общината, беше точно силно занижения контрол на почти всички дейности, което създаваше усещане за безстопанственост на нашия град. Всички нови договори ще са със силно завишени минимални изисквания, адекватни санкции и контролни механизми. Общината разполага с много механизми за контрол, които до момента не са използвани. Това категорично ще бъде променено. В целия този процес разчитаме изключително много на Столичния инспекторат.

- Подкрепяте ли идеята за въвеждане на машинно метене? Защо?

- Имаме намерение да увеличим машинното миене и метене. Това би означавало повече разходи, а, както знаете, тази година поради неработещ в края на периода Столичен общински съвет не се прие актуализирана план-сметка, в която искахме да заложим повече средства за чистота. Въпреки това сме решени да чистим повече и по-качествено, като завишим контрола на изпълнение на тази важна за града ни дейност.

- Преминаваме на темата за клиника „Връбница“. Какви промени се случиха и предстоят там?

- Клиника “Връбница” и като цяло ОП “Екоравновесие” бяха една от силно критичните ситуации, с които се сблъскахме. Обстановката, в която се отглеждат безстопанствените животни и в която работят служителите, е меко казано неприемлива. Причините да се стигне до това състояние е липсата на всякакъв контрол и системното неглижиране на начина на работа на предприятието - очевидно е, че това не е било сред приоритетите на предишното управление. Разбираме напълно недоволството на доброволците. Убедена съм, че отварянето на общината към гражданските организации и търсенето им за подкрепа в решаването на проблемите във “Връбница” съвсем скоро ще даде резултат. Междувременно общината прави пълен анализ на състоянието на предприятието, прилагаме бързи краткосрочни мерки като завишен контрол, по-добро почистване, предоставяне на достъп на доброволците да помагат в полагането на грижите за кучетата.

- Имате ли сигнали и доказателства, че в годините са правени фиктивни кастрации?

- До нас са стигали такива сигнали, не мога да потвърдя, защото към момента нямам информация дали са достоверни. Ще направим необходимите проверки. А оттук нататък се ангажирам да има повишен контрол и да няма повече подобни сигнали и съмнения.

- Колко са бездомните кучета на територията на София?

- През 2017-2018 г. е извършено последното преброяване на безстопанствените кучета на територията на Столична община. Преброяването е извършено от фондация „Четири лапи“. Официалните данни показват наличие на 3589 броя безстопанствени кучета, което е намаляване на техния брой с 67,7% в сравнение с броя им от първото преброяване през 2007 г., когато броят на животните е бил 11 124. Според приетата през 2019 г. „Национална програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България“ преброяване на безстопанствените кучета във всяка една община се прави веднъж на всеки две години в периода март-юни или септември-ноември. За целта в срок до 20 януари на съответната календарна година министърът на земеделието и храните трябва да изпрати уведомление до кметовете на всички общини.

- Какви реформи ще направите в “Екоравновесие"?

- В процес на търсене сме на нов директор, което смятаме, че ще даде добра посока на предприятието. Правим анализ на ситуацията и предстои да се изработи стратегия за развитието на предприятието. Преглеждаме всички процедури за работа и проверяваме настоящите договори. Вече спряхме обществена поръчка за некачествена храна. Много важна следваща стъпка е работа в посока на спиране на притока на нови кучета към улицата и насърчаване на задомяването на безстопанствените животни. Категорично ще установим завишен контрол и ще следим стриктно за спазване на правилата на работа. Ще продължим да работим с доброволци и гражданския сектор и ще разчитаме на тяхната подкрепа в решаване на проблемите.

- Храната е също важен компонент от отглеждането на кучетата - тя ще бъде ли сменена и с каква, тъй като едва ли е подходящо всяко куче да се храни с гранули?

- Столичната община е отправила молба до Ветеринарномедицинския факултет на Тракийския университет в Стара Загора за предоставяне на експертно становище относно качествените и количествените показатели, на които следва да отговаря храната, която е подходяща за изхранване на животните в общинските приюти. Експертното становище вече е получено и ще бъде заложено в Техническата спецификация към бъдещата обществена поръчка за доставка на храна за кучетата.

Това е тя:

  • Надежда Бобчева е магистър – направление "Икономика", специалност „Финанси“ от УНСС – София, и магистър по специалност „Градско управление“ от Институт по жилищна политика и градско развитие – Ротердам, Нидерландия
  • Понастоящем Бобчева е зам.-кмет по направление “Зелена система, екология и земеползване“ в Столичната община
  • Преди това е била заместник-кмет в район „Оборище“
  • Бобчева е била обучител – специалност „Обучение и развитие“ по проект „Повишена информираност и ресурси за развитие на заетостта“
  • Работила е като директор в дирекция „Икономика и международни програми” към община Силистра