0

Скандалите около руската църква „Свети Николай Чудотворец“ извадиха на бял свят много проблеми относно отношенията между БПЦ и Московската патриаршия, заложени преди повече от век. За тях разказва преподавателят от Богословския факултет на СУ „Св Климент Охридски“ доцент д-р Костадин Нушев. Той е известен наш богослов, ръководител катедра „Практическо богословие (2018-2021), преподавател в Катедра теология на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ (2017-2020). Член е на ръководството на Центъра за проучване на нови религиозни движения (2005-2011), на секция „Богословски науки“ към Съюза на учените в България (от 2008 г.) и на академичното сдружение „Български форум за междурелигиозен диалог и сътрудничество“. Автор на уроците по християнска етика в учебниците по религия за 6,7 и 10 клас. От 2021 г. е член на комисията за журналистическа етика на СБЖ. Сценарист е на документалната поредица „Домът на вярата“ на БНТ.

- Доцент Нушев, шпионският скандал около тримата изгонени руски свещеници прерасна в бурна дискусия не само около статута на столичната църква „Свети Николай Чудотворец“, но и от този на т.нар. руско подворие. Откъде тръгва проблемът?

-Настина, този скандал предизвика много оживени дискусии, коментари и спорове в медиите и проверки от страна на българските институции. Засега според констативен нотариален акт от 1997 г. собствеността на храма е на руското посолство. И посланикът на Руската федерация Елеонора Митрофанова побърза да заключи храма. Така руското посолство започна да се разпорежда с него като с недвижим имот и да го държи затворен, докато не се получи разпореждане от Московския патриарх, включително и за посещението на криптата в този храм, където много вярващи отправят молитви към новия светец Свети. Серафим Софийски Чудотворец.

- Много коментатори и официални лица посочиха, че храмът е незаконно и неканонично затворен и в нарушение на църковната юрисдикция на БПЦ?

- Собствеността върху православен храм и действията, предприети от руското посолство, са в нарушение на решението на Българския патриарх и Софийски митрополит Неофит той да бъде отворен за църковно богослужение, за което са определени и четирима свещенослужители. На призивите за прекратяване на това неканонично самоуправство от страна на светско лице и отваряне на храма за Света Божествена литургия, каквото е решението на Софийския митрополит и Български патриарх, подкрепено от Светия синод, не се обръща внимание. Достъпът до криптата на Свети Серафим Софийски също трябва да бъде отворен за вярващите християни.

- Каква е историята на този храм и каква е ролята на руските свещеници белоемигранти за Българска църква и богословие?

.За този храм Столичната община е дарила имот в близост до сградата и двора на тогавашната дипломатическа легация на царска Русия за построяване на подобен храм в руски стил. През 1914 година храмът е построен и осветен от български архиереи и свещеници, назначени са руски клирици да обслужват дипломатите от легацията. Но започва Първата световна война и през 1915 г. те напускат България, защото сме във война с Русия. Но тя губи войната и империята се разпада след болшевишката революция и последвалата я Гражданска война

-А след нея идват и белоемигранатите..

С тях прибежище в България намират и много духовници. Църквата приемат тези руски емигранти и ги настаняват в Руската църква да служат там. Посолският храм става енорийски храм и там служи архиепископ Серафим Соболев - духовен глава на руските църковни общини в България. Сред руските емигранти има много изтъкнати духовници и богослови, сред които отец Георгий Шавелски, проф. Николай Глубоковски, проф. Михаил Поснов и други, които стават преподаватели в Богословския факултет към Софийския университет, който е открит през 1923 година. Те са известни със своите научни постижения в руските духовни академии и стават основатели на много от научните дисциплини и направления в модерната българска богословска наука..

-Сегашните проблеми не започват ли след 1934 г.?

Тогава правителството на Кимон Георгиев установява дипломатически отношение със СССР. В хода на преговорите от страна на Москва се поставят условия да бъдат изгонени белоемигрантите и архиепископ Серафим Соболев от бившия посолски храм, а той да бъде превърнат в „музей на атеизма“, както е станало с други православни храмове в Съветска Русия и зад граница. На тези кощунствени намерения на болшевишките власти защитник на руските емигранти става БПЦ начело със Софийският митрополит и бъдещ екзарх Стефан, който е бил начело на комитета за подпомагане на руските бежанци. Той намира начин да спаси Руската църква от оскверняване и затваряне чрез размяна на енориите на руския храм с тази на българския храм „Свети Николай“ на улица „Калоян“. След премахване на схизмата през 1945 г. и избора на митрополит Стефан за Българска екзарх са подновени и църковните контакти с Московската патриаршия, а руският храм е осветен отново през 1946 година по време на посещение за честванията на 1000-годишния юбилей от Успението на Свети Йоан Рилски на руския патриарх Алексий I. Именно тогава е предложено този храм да стане подворие - представителство на руския патриарх за връзка с БПЦ, а в Москва съответно да бъде предоставен руски храм за българско подворие. Тези планове се реализират през 1948 година по време на Московското всеправославно съвещание. Тогава е открито в присъствието на екзарх Стефан българското подворие в Москва и е назначен първият наш представител архимандрит Методий (Жерев). На това съвещание подлъгват екзарх Стефан, че ще го подкрепят да стане патриарх и тези подвория ще бъдат важното свързващо звено между Московския патриархат и бъдещата Българска патриаршия.

-Защо е била тази инициатива на Московската патриаршия?

-Това е част от стратегията на Сталин да превърне православните църкви в Източна Европа в подопечни на Московската патриаршия. По време на Студената война се прокарват тези идеологически бариери между поместните православни църкви и се налага един държавен монопол върху църковния живот, а цялата тази политика се прокарва у нас чрез руските служители от подворието.

- Чия е църквата в крайна сметка и как трябва да се реши въпросът?

Проблемът с руското подворие има две страни - светска и църковна. Собствеността върху сградата на храма, която сега се уточнява от проверката, назначена от прокуратурата относно редовността на издадения през 1997 г. нотариален акт, е единият аспект на проблема. Но по-важният въпрос е за църковната юрисдикция върху този храм като религиозен обект и молитвен дом, който функционира според църковните канони, устава на БПЦ, Конституцията на Република България и Закона за вероизповеданията. Той посочва изрично, че Българската православна църква е религиозната институция на традиционното вероизповедание в България, която има изключителни права върху православните храмове и манастири в страната и тези права се упражняват според нейните вътрешни канонични и църковни разпоредби, но се гарантират и охраняват и от държавното законодателство.

-Това не е ли решено всъщност още през 1953 г.?

-Да, при възстановяването на Българската патриаршия е било установено, че в двете подвория се изпраща по един представител, който играе ролята на църковен представител на единия патриарх за връзка с другия патриарх. Постепенно обаче руското подворие в София започва да си изгражда някаква своя доктрина за това, че там е „посолски храм“ или „руска енория“, която е под директното управление и изключителна юрисдикция на Руския патриарх. И БПЦ няма канонични и юридически права на територията на подворието. Тази доктрина се прокарва поетапно още от преди 50 години. Интресно е, че през 1973 година като представител на Московската патриаршия е изпратен протойерей Аркадий Тишчук - баща на сегашния отец Владимир Тишчук, който ще замести изгонения Васиан (Змеев). Тогава патриарх Максим прави някои отстъпки на руската страна при определянето и назначаването на руски свещеници от Москва. Всичко това доведе през последните 5 години до множество деформации и канонични аномалии в руското подворие, което започна да се възприема като някаква екстериториална институция, учреждение на руското посолство или специална територия на руската държава, от които бяха изгонени българските свещеници и вярващи християни, за да бъде превърната тя в руска енория.

-Как се случи това?

-През 2011 г., когато е изпратен нов устав на подворието от Московския патриарх на тогавашния представител и този устав е направен опит да бъде прокаран и приет от българските власти. Този устав обаче не е приет нито от Дирекцията по вероизповеданията тогава като несъвместим с действащите закони у нас, нито от патриарх Максим и Светия синод. Сега по този повод има назначена канонично-юридическа комисия от Синода, която да провери характера и статута на този устав и да прецени дали той съответства на Устава на БПЦ и на законовите разпоредби за вероизповеданията в България.

-Означава ли това, че в Русия държавата продължава да контролира Църквата?

-Всички видяхме докъде може да се стигне с тези злоупотреби с църковна власт и църковни учреждения, когато се използва Православието за държавни външнополитически цели и особено след началото на войната в Украйна и когато има злоупотреба с православни символи и проповеди от страна на една агресивна идеология. Недопустимо е руското православие да се използва за политически цели, за пропаганда на войната, за дезинформация и манипулация на съзнанието на вярващите християни. Цялата тази пропаганда, оправдаваща войната в Украйна от руския патриарх и други клирици, доведе до разделения и спорове, до разрушаване на храмове и манастири и доведе до отделяне на Украинската православна църква от властта на Московския патриарх. Тази агресивна църковна политика въвлече много клирици на Московската патриаршия в пропагандни акции, забрани за молитви за мир, наказания на свещеници, които са против войната, хибридни операции и дезинформации, които обслужват външнополитическата доктрина и идеология на режима в днешна Руския.

- И дори създадоха доктрина, наречена „Руски свят“...

-Кремъл използва теорията за „Руския свят“ като претенция за влияние върху Православния свят, за отделяне от Европа, борба със Запада и прекрояване на църковните юрисдикции на междуправославно ниво чрез грубо вмешателство в църковния живот на други поместни православни църкви.

-За такава дейност ли бяха изгонени руските свещеници?

-Те, разбира се, не са някакви топшпиони като Щирлиц или Джемс Бонд. Но са уличени именно за участие в тази агресивна идеология на Московската патриаршия. А кризата около руския храм „Свети Николай“ продължава въпреки назначаването на новия представител, който да поднови богослуженията. Защото докато стане това, този храм остава затворен от служителите на руското посолство.