0

В сяко време има своите представи за това как е изглеждал Господ Бог. На едни изображения от XII-XVI век Иисус лети в ракета, на други от времето на Възраждането той развява българското знаме, а на съвсем модернистични от XXI век Божият син е представен само като холограма, но въпреки това пак върши чудеса.

Библейски персонажи

По принцип изографисването на Божи храмове е една от най-трудните и сложни за изпълнение форми на изобразителните изкуства. Основната причина за това е, че рисуването на изображения на библейските персонажи трябва да отговаря на множество изисквания и е доста трудно художникът да си позволи да проявява отклонение от канона или своеволия и фантазии. Въпреки това обаче съществуват немалко примери, които ни убеждават, че зографите невинаги спазват строго каноните и нерядко си позволяват да проявят индивидуалността си и своите лични представи за външния вид на библейските персонажи, Господ Иисус Христос и др.

В Горноврабченския манастир „Свето Възнесение Христово“ върху купола на храмовата черква е изобразен ликът на Христос, ограден в кръг от българския национален трибагреник. Манастирският комплекс в сегашния си вид е издигнат през 1892 г., 14 лета след освобождението на България. Това обяснява изкушението на зографите, изписали църквата, да вложат в изображението на Спасителя и най-скъпия национален символ, българското знаме.

Артефакт

Има обаче още един уникален артефакт, на който Иисус държи българското знаме в ръка. През 2015 г. патриарх Неофит изпрати до държавниците ни картичка с изображението на тази наистина необикновена икона. На нея е представен възкръсналият Божи син, излизащ от гроба, пазен от римските войници, пред очите на изобразените на заден план вляво Божия майка, Мария Магдалена и още няколко жени. Христос се възнася в небесата, държащ в лявата си ръка поставено върху прът знаме с три ивици: бяла, зелена и червена, под православен кръст. Повече от ясно е, че това е българският байрак. Любопитното в случая обаче е това, че иконата е рисувана през 1857 г. Цели 20 г. преди Освобождението и възраждането на българската държава и 22 години преди Учредителното народно събрание на Княжество България да определи със закон цветовете на държавния символ. Байракът на легията на Георги Раковски е бил в тези три цвята, но не в тази подредба. А и освен това по-ранната от двете легии също е създадена, след като въпросната икона вече е била нарисувана от зографа Генчо Филипов – Арнаут. Той е от Дебърската иконописна школа, автор е и на други икони с изображения на Божия син, на Богородица и на различни светци и мъченици. Как обаче зографът Арнаут е пророкувал чрез творбата си как ще изглежда националното знаме на бъдещата бъдеща държава – съвпадение или пророческо внушение Свише, остава загадка.

Шифърът на байрака

Според някои специалисти по иконопис в оригиналния си вид въпросната икона е била без байрака, който по-късно е бил „поставен“ в ръката на Христос неизвестно от кого. Тази хипотеза обаче може да бъде поставена под съмнение, тъй като червеният цвят от знамето е напълно идентичен с този от дрехата на Иисус. Освен това, ако знамето бъде премахнато, ръката на изобразения Божи син ще остане в необичайно и непривично свито положение. Някои църковници пък опитват да обяснят тайната на иконата с това, че трите цвята не представяли българското знаме, а имали обяснение, издържано според църковната символика. Белият цвят бил символ на чистотата на Божия син и на Светия дух, появил се като бял гълъб. Зеленото символизирало надеждата за спасението и вечния живот, а червената ивица – пролятата Христова кръв. Така или иначе тайната на въпросното изображение тепърва предстои да бъде разбулена.

Кладница

Уникална и доста нетрадиционна фреска пази и Кладнишкият манастир „Св. Николай“. Там се намира единственото известно в православната иконопис изображение на Светата Троица (Бог Отец, Син и Светия Дух) в образ с 3 лица върху една глава. Счита се, че чудноватата Св. Троица е там отпреди 130 години, но все още не е достатъчно изследвана.

Любопитното тук е, че макар и църквата да датира от средата на XIX век, нестандартното изображение се разкрива чак през 2007 г. при това съвсем случайно. Етнологът Симеон Мильов и фотографът Бойко Костов обикалят Пернишкия регион да снимат Божи храмове. Правят снимки и в църквата на Кладнишкия манастир. Чак при разглеждането на фотографиите те забелязват и необичайната находка. Средното от трите лица е на възрастен мъж, а останалите две са на по-млади мъже, но с различни черти на лицата. Още по-интересно става, след като се разбира, че до онзи момент нито бившите, нито настоящите обитатели на святото място са обръщали внимание на необичайното изображение. След като то става известно обаче, от Светата църква веднага бързат да го обявят за неканонично. Причината е, че църковният канон не допуска изобразяването на трите лица на Бога: Отец, Син и Свети Дух, тъй като те са недостижими за ограничения човешки ум. Според някои специалисти в областта на църковната живопис изображението от Кладнишкия храм е повлияно от иконата на Света Троица от Троицко-Сергиевската лавра. Там обаче са изобразени трима ангели с различни лица.

Ракетата

Едно от най-загадъчните изображение на Иисус Христос е това от Добърската църква „Свети Теодор Тирон и Теодор Стратилат“. Намираща се само на 17 км от курорта Банско, в нея туристи от цял свят могат да видят как Спасителят е представен в нещо, наподобяващо космическа ракета. Извън уфологичните трактовки експерти по иконопис коментират, че ореолът около Иисус често се изобразява в нетрадиционни форми, подчертаващи неговата неземна сила.

Модернистичен Иисус се появи в Търново

Сред странните съвременни изображения на Спасителя е и иконата на търновския зограф Стоян Недев (по-известен като Стоян Зографа). Тя е представена в изцяло модернистичен дух. На пръв поглед върху нея се виждат само някакви контури, единият от които е с изображението на сърце, и множество точки в различни цветове. Според нейния създател, за да бъде видяно изображението на Божия син, човек трябва да има много силна вяра и да се съсредоточи в средата на иконата за половин минута, без да отклонява погледа си и без да мига. След това трябва изведнъж да погледне върху стената и върху нея ще види изображението на Иисус Христос от иконата. Зографа твърди, че иконата му действа изцяло на холограмния принцип и дори е чудотворна.

Пречупени кръстове и Платон в Арбанаси

Преди време туристи, посетили църквите в село Арбанаси, предизвикаха сензация, след като съобщиха, че в един от храмовете са открили пречупени нацистки кръстове по дрехите на някои от светците. Оказа се, че това не са свастики, а суавастики. Това също са пречупени кръстове, но лъчите им са обърнати по посока, обратна на часовниковата стрелка и са древноиндийски символ на слънцето на поне 3000 г.

Любопитна находка, изобразена над вратата на арбанашката черква е и една шестлъчева еврейска звезда на Давид, а също и 12 изображения, чието място определено не е в един православен храм. Сред тях са: философите Аристотел и Платон, математикът Питагор, историкът Плутарх, законодателят Солон, лечителят Гален, слепият поет Омир и езическата пророчица Сибила. Характерното за всички тях е, че са живели в предхристиянския период. Защо са изобразени в един християнски храм, питат се мнозина.

Едно от възможните обяснения е, че по този начин българските зографи са се опитали да свържат българското възраждане, когато е построена църквата с европейския хуманизъм.