В днешното забързано ежедневие всеки втори родител е изправен пред сериозно предизвикателство относно времето, прекарано със собствените деца. А това време има ключово значение за подрастващите, за това как ще се чувстват и в какви възрастни ще се превърнат. Това обяви пред „Телеграф“ логопедът, Монтесори терапевт и детско-юношески психолог Мария Димитрова, с която в няколко броя ще ви представим безценни идеи и съвети за това как да ангажираме децата си през ваканциите и да ги откъснем за по-дълго от устройствата.
„Съвместните дейности между родител и дете имат много предимства, сред които няколко са най-важни. На първо място е връзката дете-родител, тъй като в процеса на израстване на всяко дете тя трябва да се поддържа, за да може малкият човек да расте самоуверен, здрав, позитивен към света и сигурен. Тази връзка се поддържа именно чрез съвместни дейности. Когато тя бъде разрушена, отново качественото съвместно време е начинът на възстановяване“, казва експертът, който отчита още, че друго много важно предимство на съвместна дейност между родители и деца е, че тя допринася съществено за пълноценно разгръщане на детския потенциал.
Качество
„Децата, които имат ежедневно качествено време с родителите, израстват в сигурна среда, вярват в своите възможности и постигат повече в живота. Тук е важно да отбележа, че не количеството време е важно, а качеството. Имам предвид, че не е нужно човек да се ангажира целодневно и да не върши основните си задължения като възрастен. Може да са петнадесет минути на ден, но в тях родителят трябва да бъде изцяло отдаден на дейността с детето, без телевизия, без телефонни разговори, без домакинска дейност и т.н. Ако родителите правят това ежедневно, ще подобрят и доверието на детето към тях, тъй като много често точно в тези моменти децата споделят съвсем спонтанно“, уверява Мария Димитрова.
Всичко това е редно да започне още от самото раждане и да продължи поне до завършване на начален етап в училище. Разбира се, съвместната дейност се променя в зависимост от възрастта на детето.
„Много пъти съм чувала родители да коментират, че не знаят какво да правят с децата си в почивните дни или по време на ваканции, а в останалите дни просто са ангажирани единствено с прехраната им след детска градина или училище и вечерния им тоалет. Това звучи много тъжно, тъй като родителството не е просто грижа за естествените нужди на децата като хранене, тоалет и сън. Майчинството и бащинството включват много повече, но хората са неподготвени и неинформирани. Аз лично от много време се старая да давам идеи на все повече хора за това как да взаимодействат пълноценно със собствените си деца и се опитвам да бъда максимално полезна за родители на деца, които не знаят какво да правят с тях през ваканциите“, обяснява още Мария Димитрова. Тя акцентира на най-важното от гледна точка на съветите и идеите, които може да даде в тази посока, отбелязвайки, че темата е много обстойна и изисква информация като за книга.
Природа
„Още когато децата тръгват на ясла и детска градина, а родителите съответно на работа, много важна част от съвместната дейност е връзката на малките с природата. Тя не бива да се разрушава, а напротив, трябва да става все по-силна. Във всеки удобен момент, когато детето е ваканция, е редно да бъде сред природата, в парка, в планината, в гората... Сериозна родителска грешка, която наблюдавам ежедневно, е, че без да искат, възрастните прекъсват тази връзка, като не позволяват на децата си да спрат да погледнат калинката, да я пипнат, да помиришат цветето, да хвърлят камъчета в реката, да влязат в локвата, да погалят куче и т.н. Родителската цел е ясна, те искат да предпазят децата от замърсяване, намокряне и т.н., но това не е правилно и е пагубно за децата. Връзката с природата се поддържа не само с директен контакт с планината, морето и т.н., но и с работа с природни материали. При всяко посещение сред природата родителите трябва да научат децата си да събират материали, като им дават пример за това. Имам предвид да го правят заедно - камъчета, миди, рапани, пръчки, листа, кестени, жълъди, шишарки и каквото се сетите според мястото и сезона. С всички тях вкъщи могат да се правят невероятни пана, картини и проекти. Това засилва връзките родител-дете и дете-природа. Също така изгражда самоувереност у децата, фина моторика, сензорни възприятия и естетически усет - всички са много важни за пълноценното детско развитие“, категоричен е експертът в предучилищното образование и добавя: „Пикниците на открито и ходенето боси директно на земята са също задължителни в тази предучилищна възраст. Хубаво е всичко родители на деца от този възрастов етап да се отърсят от предразсъдъци като хорско мнение, мръсни дрехи, техни лични предпочитания (например погнуса от насекоми), нетърпение към детското любопитство и т.н.“.