0

О ще Аристотел е твърдял, че почеркът отразява характера и качествата на пишещия. Така че опитът да се вникне в човека през ръкописното му писмо не е от вчера. То дори си има празник - на 23 януари, когато се отбелязва Денят на ръкописното писмо.

Словото е с божествен произход, както се казва в Библията. Днес съществува цяла наука, която стои зад анализа на почерка, наречена графология. Благодарение на нея се разкриват личностните черти на всеки човек. Днес графологията се използва не само за разследване на престъпления, но и за потвърждаване оригиналността на документи или ръкописи на отдавна починали писатели. Мнозина експерти пък се опитват да вникнат в техния характер, забулен от вековете. Голям интерес за нас, българите, представляват тефтерчетата на Васил Левски и Христо Ботев. “Ако се съпоставят тефтерчетата на Левски и на Ботев (колкото и подобна съпоставка да е условна), Левски сякаш е повече организатор и човек на методичното действие, а Ботев - творец с експлозивен талант, характер и енергия, което, разбира се, не означава, че не е притежавал и организационни качества. Ако Левски е революционерът, то Ботев опоетизира и романтизира революционната борба. Този принос на поета е неоценим сега, защото носи целия заряд на онова време”, убеден е историкът от националната библиотека Александър Мошев. Почеркът на Ботев издава още сложна, артистична натура, което се вижда от разлятото изписване на буквите, смята още историкът.

Ботев е водел доста хаотично записките в тефтерчето си, което издава неговия творчески натюрел

 Ботев е водел доста хаотично записките в тефтерчето си, което издава неговия творчески натюрел

Безспорно за разлика от тефтерчето на Левски записките на Ботев са доста несистематични и издават творческия му натюрел. Националният герой например е започнал да пише в тефтерчето от обратната му страна, т.е. последната му страница е станала първа. Поетът е водил хаотично записки буквално дето свари. По средата има цели пасажи от празни страници, след които отново идват бележи, сметки (комитски и от издателската му дейност, която го храни в Румъния), над 200 имена, понякога само с прякори. Една арабска поговорка е направила впечатление на поета и той е я записал: „Обичай този, който искрено те обича, но не обичай този, който те презира, дори да е султанът на Египет“.

От друга страна, Левски има един от най-чистите и виртуозни почерци от известните ни революционери - почерк, който изразява отдаденост, методичност и постоянство, казва Стефан Пеев, филолог, издател и създател на шрифтове. Неговите наблюдения сочат, че  Левски сякаш не е обичал резките движения, особено по вертикала – да движи перото рязко нагоре и после рязко надолу. Напротив, неговият почерк сякаш е по-разлят по хоризонтала, с неособено голяма височина на малките букви и с доста сериозен контраст между малките и главните букви. "Почеркът на Левски е красив, чист и хармоничен. Той има силен и овладян характер и много интересна и богата вътрешна динамика, излизаща извън стандартния канцеларски краснопис на XIX век“, анализира писмото на Апостола на свободата и експертът по графичен дизайн Кирил Златков.

Тодор Каблешков не успява да завърши първия превод на български език на Граф Монте Кристо.

 Тодор Каблешков не успява да завърши първия превод на български език на Граф Монте Кристо.

Тодор Каблешков не успява да завърши първия превод на български език на Граф Монте Кристо.

 Тодор Каблешков не успява да завърши първия превод на български език на Граф Монте Кристо.

Голям интерес за изследователите представлява и призивното писмо за въстание на Георги Бенковски до шуменци. В него разстоянията между думите са големи, което подсказва колко свободолюбив е бил идеологът на революцията от Копривщица. Неговият съгражданин Тодор Каблешков също сякаш е живял само заради свободата на родината си. Той посяга на живота си, след като е заловен - едва 25-годишен се застрелва с револвера на едно от заптиетата. Доста информация за бъдещи изследвания на неговата личност може да се почерпи от недовършения превод на Каблешков на романа „Граф Монте Кристо“ - първия на български език.

Патриархът на българската литература Иван Вазов също е безценен обект за графологични изследвания. Почеркът му не е калиграфски и на пръв поглед е четлив, обяснява литературният документалист Катя Зографова. Но на практика Дядо Вазов е представлявал кошмар за печатарите, защото до последения момент е правил корекции, задрасквал една дума, над нея друга и така целият му текст е бил толкова надраскан, че е било мъчение да се разчете. Затова Вазов е наемал момчета да преписват произведенията му на чисто. А за да е сигурен, че неговите помощници са способни да разшифроват драсканиците му, той първо е провеждал изпит върху тях. И онези, които се справяли с дешифрирането на словото му, били наемани.

Който натиска химикалката, е човек, който лесно се впряга и не приема критика.

 Който натиска химикалката, е човек, който лесно се впряга и не приема критика.

Работодатели наемат служители след графология

Дори в дигиталната ера някои работодатели все още прилагат анализ на почерка, за да проверят съвместимостта на потенциалните служители във фирмата. И за това как привидно незначителните подробности в нашия почерк всъщност разкриват кои сме всъщност. Той може да покаже енергийните ви нива, дали сте дружелюбни, ориентирани или срамежливи и затворени, дали сте приспособими и адаптивни, коментират специалисти.

Твърди се, че графолозите могат да разкрият повече от 5000 личностни черти в зависимост от размера и формата на буквите, както и от разстоянието между думите. Така например големите букви показват, че сте много отворени и обичате вниманието да е насочено към вас. Но също така може да означава, че се преструвате на много уверени. Малките букви означават, че сте срамежливи или необщителни, а средният размер на буквите разкриват добре приспособима личност, която лесно се адаптира. Голямото разстояние между думите показва, че сте човек, който обича свободата и не обича пренаселените места, докато по-малкото разстояние сочи, че сте човек, който не издържа на самота и се радва на тълпите.

Голямото разстояние между думите показва, че обичате свободата.

 Голямото разстояние между думите показва, че обичате свободата.

Ако писането ви е право нагоре и надолу, вие сте човек, чиито емоции не позволяват да покажете най-доброто от себе си. Хората с наклонен почерк са по-експресивни. Наклон надясно показва, че сте човек, който е отворен за нови преживявания и срещи с хора. Наклон наляво пък сочи, че сте склонен към уединение и не обичате да сте център на внимание. Формата на буквите също е показател. Заоблените букви показват творчески и артистични лица, докато острите се използват от хора, които са по-агресивни и динамични. Ако буквите са свързани, това означава, че пишещият е логичен и систематичен при вземането на решения, точно като тези, които пишат без наклон.

Подписът на човек също говори много за него. Ако той е нечетлив, това сочи за някого, който е затворен и е трудно да го разгадаеш и разбереш. Предишни проучвания показват, че човек с нечетлив подпис е склонен към арогантност. В същото време хората с четлив подпис са склонни да бъдат по-уверени и по-отворени. Хората, които натискат с химикалката върху хартията, когато пишат, приемат нещата сериозно, но прекалено силният натиск показва човек, който много се впряга и който не приема критика. Тези, които не натискат химикалката, а пишат леко, са чувствителни, но им липсва жизненост или енергия. Скоростта, с която пишете, пък е показател за търпението. Бързото писане издава нежелание за закъснения, докато бавното писане издава организиран и методичен човек.

Наполеон пишел по 7 начина, Чърчил много ситнел

Много знаменити световни личности са имали грозен и неразбираем почерк. Този на Наполеон се променял около седем пъти, като с времето ставал все по-сложен и неразбираем. Това създало особено големи трудности при разчитането на ръкописа на романа му “Клисон и Южен“. Почеркът на музикалния гений Бетовен е станал причина Деветата симфония да бъде напечатана цели две години след създаването й заради неразбираемото писмо на композитора. Записките на Чърчил са достъпни на малцина, тъй като е необходимо много време, за да се привикне към прекалено дребния и неразбираем почерк на британския политик. Карл Маркс пък не е оставял разстояние между думите, което правело прочитането на трудовете му истинско мъчение. Геният Алберт Айнщайн се отличавал не само с грозен почерк, но и с немарливост. Записките му били целите в петна, отпечатъци от пръсти и други пречки за гладкото им четене. Написаното от Лев Толстой било разбираемо единствено за жена му, която преписала „Война и мир” няколко пъти. Според психиатъра Чезаре Ломброзо, направил анализ на почерка на великия писател, по този начин би могла да пише само жена с леко поведение и с психически отклонения.

Тефтерчето на Васил Левски

 Тефтерчето на Васил Левски

Създадоха шрифт в чест на Апостола на свободата

Почеркът на Васил Левски от половин година насам вече може да се използва в дигитална форма като самостоятелен стилизиран шрифт. Автор на проекта е Стефан Пеев. Всеки може да пише с буквите на Апостола на свободата, но преди това трябва да попълни декларация, която да подпише ръчно или с електронен подпис. В нея трябва да посочи за какви цели би искал да използва шрифта. Това е първият в България дигитализиран почерк на историческа личност. В културите на кирилицата вече са налице дигитални възстановки на буквите на Пушкин и Гогол, както и на изобретателя от сръбски произход Никола Тесла.

Константин Събчев, Любомир Старидолски