0

У мни машини (киоски), през които се поръчва и заплаща храна на място, предизвикват хаос в обслужването и изнервят посетителите. Това видя „Телеграф“, а примерът е от АМ „Тракия“. В България устройствата се използват най-често от заведения за бързо хранене.

Ситуацията

Денят е събота, а часът е около 15. Влизаме във въпросното заведение, което е пълно с хора. На входа ни посреща служител, който ни казва, че се поръчва само през машината. Изпълняваме указанията на софтуера, който в края дава възможност да платим с банкова карта или на каса. Това донякъде обезсмисля иновацията и съдейства за образуване на още една опашка, освен тази от чакащи да си получат храната.

Проблемът

Първият проблем възниква, ако случайно ПОС терминалът се окаже без хартия или тя свърши в момента. Тогава започват проверки, рестартиране на системата и търсене, докато се установи дали клиентът е платил или не. Вторият проблем е, че в рамките на минута могат да се получават десетки поръчки наведнъж, които няма как да бъдат изпълнени от 3-ма - 4-ма служители в рамките на 5 мин. и клиентите са принудени да чакат по 30 и повече минути, докато получат поръчката си. За 4 менюта на нас ни се наложи да чакаме 40 мин., нещо, което при традиционното обслужване никога не се е случвало.

Опит

Йордан Гергов, който има опит в менажирането на ресторанти за бързо хранене във Виена, споделя, че внедряването на киоските е ужасно не само за персонала, но и за клиентите. Гергов уточнява, че тези технологии винаги са за сметка на наемането на персонал. „Спестяването от него в този бранш никога не довежда до нищо добро“, убеден е той и прогнозира, че такива киоски ще има навсякъде до 5 години, а касиерите не след дълго ще бъдат заменени от роботи заради текучеството и високите осигуровки. „Вече се произвеждат роботи, които могат да пържат картофи, да правят бургери и дори да почистват грил машините в кухнята“, казва специалистът.

Плюс

В системната гастрономия се предпочитат такива автомати, защото клиентът може да види пред себе си цялата палитра от екстри, която за марката дава добавена стойност – екстра салата, домати, кашкавал и т.н. Доказано е, че така човек поръчва повече, отколкото, ако е на каса. Най-учудващото е, че въпреки всички трудности, които създават киоските и бавното обслужване, предпочитат да поръчват по този начин. “Оплакват се, но чакат и пак идват”, споделя Гергов.