В пълна кочина са принудени да почиват пътуващите, избрали специалните отбивки за отдих по магистралите ни.
Със скоростното затопляне на времето и приближаващия летен туристически сезон все повече хора пътуват по националната ни пътна мрежа, а това създава и доста чисто функционални проблеми.
Оказва се, че повечето ни пътища имат един забележим проблем, който не е свързан с дупките. Става въпрос за липсата на места за почивка, възстановяване и тоалетни. Това е много очевидно най-вече по новите участъци на магистралите, особено по АМ „Струма“.
Така е у нас
Тя е основна артерия, която свързва столицата ни с южната ни съседка и през активния сезон се използва от десетки хиляди автомобили на денонощие, което включва и граждани на съседните ни страни и най-вече на Румъния. Според последната статистика границата ни с Гърция е била прекосена от поне 5 милиона души през миналата година, което е и абсолютен рекорд, откакто има такива данни.
Проблемът е, че това човешко множество няма къде да спре и да си купи кафе, храна, вода или да си облекчи основните физиологични нужди.
Реалност
Реалността е следната. От София до Благоевград има само една голяма отбивка с бензиностанция, ресторант и други съоръжения, която се намира в района малко след Перник. Това е и единствената възможност по този път. Другата опция е да се отбиете от основния път и да влезете в населено място.
Това обаче невинаги е удобно. В обратната посока нещата са още по-трагични. На една от двете отбивки в посока столицата няма нито тоалетна, нито дори кошче за боклук. Целият район мирише отвратително, а боклуци се търкалят свободно по земята наоколо. Впечатлението е като от кочина.
Трафик
Проблемите ще стават все по-отчетливи със засилването на трафика, особено за пътуващи семейства. Надали някой не е наясно какво предизвикателство е търсенето на място за почивка или тоалетна по време на летните задръствания особено в активния сезон.
И докато в района на Кулата има сравнително много бензиностанции и заведения, то останалата част от магистралата е почти пуста. Елементарно сравнение с подобна инфраструктура в съседните държави не е в наша полза. Независимо дали в Гърция или Сърбия, аутобаните са добре оборудвани с широки „отморища“ с всичко необходимо. Те са поне през 15-20 км. У нас за съжаление не е така.
Така е в Европа
Отговорност
У нас отговорност за местата за почивка по магистралите носи Агенция „Пътна инфраструктура“, която ги стопанисва и контролира чистотата им чрез областните пътни управления. Площадките за отдих на автомагистралите се почистват регулярно - веднъж или два пъти в седмицата, от пътноподдържащите фирми, заявиха за „Телеграф“ от агенцията.
Съгласно сключените договори те имат задължения да събират битови и други отпадъци, да доставят, монтират и почистват съдовете за смет, както и да поддържат санитарните възли.
Точно
Оказва се обаче, че нарушения няма.
Поддържането на чистотата на местата за почивка се осъществява съгласно утвърдени месечни задания и до този момент няма установено неизпълнение на заложените дейности и наложени санкции, споделят от пътната агенция.
Според тях се извършва стриктен контрол по изпълнението и при констатиране на нарушения ще бъдат налагани санкции. От агенцията споделят и че към момента не планират облагородяване на съществуващи зони за почивка или създаване на нови такива по съществуващите трасета. Чрез „Телеграф“ от институцията апелираха към гражданите да изхвърлят събраните при пътуването си отпадъци само на определените за това места.
Нужди
Тоалетните по местата за отдих пък се оказва, че са само пожелателни. В закона за пътищата и в наредбите под него не е заложено задължително поставяне на мобилни тоалетни или пък тяхното поддържане. От АПИ твърдят, че се стараят да поставят тоалетни, без да са длъжни.
„Въпреки липсата на нормативни задължения АПИ и пътноподдържащите фирми се грижат за тяхното добро експлоатационно състояние на местата по републиканската пътна мрежа, където са налични“, казват от институцията.
Строят отбивки през 15-20 км
Съгласно правилата за проектиране площадки за почивка на новостроящи се пътища се изграждат на трасета с две платна за движение. Това са автомагистралите и скоростните пътища, както и някои първокласни пътища.
Отбивките биват два вида. Тези за краткотраен отдих с възможност за изграждане на търговско-обслужващи обекти трябва да се разполагат на всеки 40-50 км двустранно. По закон има и зони за краткотраен отдих без търговски обекти – те трябва да са на 15-20 км от двете страни на пътя.
*Автори: Иван Петрински, Деян Дянков