С упермаркети таксуват пластмасови кутии с продукти, комплектовани от производителя, като опаковки на магазина. Това е последният трик, с който търговци товарят потребителите и обезсмислят Наредбата за намаляване на пластмасовите опаковки и образувания от тях отпадък, съобщи Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Руменова разказа за множество оплаквания на потребители от нови нелоялни практики на принудително автоматично таксуване на пластмасови кутийки за храна от топли и студени щандове с гозби и колбаси в магазините, дори когато се слагат в хартиена опаковка, полиетиленова торбичка или съд, предоставен от купувача.
Примери
Последният такъв пример е таксуването на кутия с еклери, предоставени на търговския обект предварително опаковани в пластмасови кутии от техния производител. Случаят е от сряда, когато потребител се оплаква и публикува касовата бележка с допълнително таксуваните му 20 стотинки за кутийката в социалната мрежа, обясни Габриела Руменова.
Има и други примери с касови бележки на купени маслини в хартиена опаковка, на храна в найлонова торбичка, в съд на клиента, за които неизменно в касовата бележка се виждат 20 стотинки, таксувани за несъществуваща пластмасова кутийка. Това е постигнато с автоматично начисляване на допълнителни 20 ст. за опаковка при плащане на продукти от топлата витрина или други щандове, което е предварително заложено в програмата на касата.
Наредба
Наредбата за таксуване на пластмасовите опаковки транспонира Директива на ЕС от 2019 г. за намаляване на пластмасовите отпадъци и е в сила от началото на тази година в България. В момента според нея таксата трябва да е минимум 20 стотинки на пластмасова кутийка. Догодина ще е 25 стотинки и всяка година ще нараства. Но директивата изисква да се осигурят достъпни за потребителите алтернативи, за да не се стигне до това, на което в момента сме свидетели, поясни Габриела Руменова.
„В момента с прилаганите трикове не се изпълнява целта на нормативния акт – да се ограничи употребата на пластмаса, дори обратното. От друга страна, нелоялните практики водят до необосновано обогатяване на търговските вериги, защото една такава кутийка за тях струва в пъти по-малко в сравнение с цената, на която задължително я продават на клиентите си. Хората трябва да се оплакват в Комисията за защита на потребителите, защото това е нелоялна търговска практика, а КЗП да я санкционира", поясни Руменова. "Добре е МОСВ да се произнесе дали по начина, по който в момента се прилага наредбата от търговците, реално се изпълнява нейната цел", заключи тя.
Таня Киркова