17-годишните ще могат да шофират, но под условие.
Това условие е те да бъдат с придружител, предвижда проект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата.
Предложените промени целят повишаване на безопасността по пътищата у нас. Те вече са приети от Министерския съвет, като предстои гласуването им и от Народното събрание.
ЕК предлага: 17-годишните да шофират с придружител
Фаталните кастрони на пътя с участието на младежи са често срещани у нас. Последният случай е от вчера от тетевенското село Граджница. 17-годишен без книжка губи контрол над автомобила си и спътникът му на предната седалка - също на 17 години - загива.
На фона на този инцидент новото изменение на закона за движение по пътищата предвижа правото за управление на лек автомобил да се дава на 17, а не както сега на - 18 години. Европейският парламент вече одобри възможността за получаване на свидетелство за управление от 17-годишни.
"Аз съм съгласен да се изравняваме с европейските изисквания. Защо не направим тогава същите пътища като в Европа, защо нямаме тяхната полиция? Защо нямаме техните автомобили и тяхното мислене и тогава да кажем - пропуснахме 17-годишните, дайте да ги направим и тях. Но да тръгваме първо оттам, аз съм обезпокоен, страшно е това, което искат", коментира Красимир Георгиев – председател на асоциацията за Квалификация на автомобилистите.
Автомобилните инструктори имат наблюдения, че за правилните решения на пътя водеща е не възрастта, а манталитетът, затова и са скептични към предложението за намаляване на възрастта за шофьорска книжка.
От Асоциацията на пострадалите при катастрофи не бързат да отхвърлят тази идея, но смятат, че трябва да има много ясни и точни критерии кой може да бъде придружител.
"Ако се сложат и някакви рестрикции по отношение на мощност на автомобила, по отношение на придружителя, би трябвало да има добър ефект за пътната безопасност, защото в момента 25% от всички млади водачи първите две години участват в ПТП", каза Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадали при катастрофи.
От института за пътна безопасност пък смятат, че няма значение дали водачът е на 17 или 18, ако изпитът е достатъчно сложен. В момента над 70% от шофьорите взимат изпита от първия път.
"Направете изпита труден и честен и тогава всичко ще си дойде на мястото. Това е в цял свят проблем, че когато си млад и неопитен, допускаш повече грешки. Затова трябва да осигурим така среда, че те като допускат грешки, да не загиват", каза Богдан Милчев, Институт за пътна безопасност.
Проектозаконът предвижда и повече зони в градовете с ограничение до 30 км/ч, както и да можеш да минеш техническия преглед, ако имаш неплатени пътни глоби.
*Източник: БНТ