- Г-н Лин, благодаря ви за възможността да разговаряме. На какъв етап е производството на българските Ф-16 блок 70?
- Това, което мога да кажа към момента, е, че вече започваме да получаваме части от нашите доставчици за българските изтребители в завода в Грийнвил, Южна Каролина. Процесът е в ход и екипите ни от инженери работят на пълни обороти. Очаквам до края на тази година да започнем да сглобяваме и първия от осемте броя изтребители за българските Военновъздушни сили. Фактът е, че заводът работи, всичко е в действие и има специално нает персонал, който сглобява самолетите.
- Разбра се, че ще има забавяне, какъв е конкретният срок в момента? От военното ведомство бяха казали, че ще е само няколко месеца, премиерът Кирил Петков пък съобщи, че ще е 2 години.
- Тъй като сделката за производството на българските изтребители Ф-16 се проведе по програмата FMS на САЩ (програмата на САЩ за чуждестранни военни продажби (Foreign Military Sales FMS, б.р), която е междуправителствена програма и договорът е сключен между българското и американското правителство, това е въпрос, на който само те могат да отговорят.
- Значи срокът, обявен от премиера, е верният?
- Точният график на доставките ще бъде предоставен по време на разговори между правителствата на САЩ и България.
- В момента България разчита на старите съветски изтребители MиГ 29 да пази въздушното си пространство. Предвид руската инвазия в Украйна, която е само на няколко километра от нашата граница, предвижда ли се все пак възможност да ползваме Ф-16 дори под някаква форма под наем?
- Действително Украйна е много близо до вас, но този въпрос е към българското правителство. Не мога да прогнозирам дали българското правителство би поискало от американското правителство такава договореност. Този въпрос може да се уреди на държавно ниво и е въпрос на договаряне между двете правителства. Ако има такъв договор, разбира се, ние ще работим и помогнем на България.
- Предвидено ли е допълнително обучение на български пилоти на изтребители предвид забавянето и факта, че от години те имат проблем да изпълняват нормативите за нальот?
- Това отново е въпрос на договорка между правителствата на България и САЩ. Трябва да попитате българското правителство има ли такова желание, както и какви ще са специфичните изисквания за допълнително обучение на пилоти. През последните години в САЩ се обучават много български пилоти.
- Българските военни училища самостоятелно биха ли могли да обучават и дадат подготовка на българските пилоти да управляват Ф-16?
- Към момента няма български училища, които могат да обучават пилоти за Ф-16. Това, което ние правим, обаче е, че включваме български пилоти в програма за обучение в рамките на индустриалното сътрудничество. Ние работим изключително добре с българската ВВС академия. Подготвяме освен пилоти и инструктори. Тоест провеждаме обучения за пилоти, които впоследствие да могат да обучават други пилоти.
Заводът в Грийнвил, Южна Каролина, произвежда нашите изтребители.
- Министърът на иновациите Даниел Лорер неотдавна обяви, че ако причините на „Локхийд Мартин“ за забавянето са чисто търговски, от България ще търсим неустойка. Разбрахте ли се по този въпрос с българското правителство?
- Тези въпроси отново са от компетенцията на договаряне между София и Вашингтон. Ние като компания не бихме могли да говорим по този въпрос. Българската страна не е искала компенсации, а ако поиска, това отново ще е въпрос на договор между двете правителства.
- При евентуално договаряне на още 8 изтребителя ще има ли възможност за отстъпка в цената и разсрочено плащане?
- Това са финансови параметри, които отново първо се обсъждат между правителствата.
- Все пак, при положение че няма пандемия и други причини, тогава бихте ли могли да сте по-бързи при производството за България?
- В момента заводът в Грийнвил, Южна Каролина, произвежда по 4 изтребителя на месец. Където можем и когато можем, търсим оптимизация на производството, така че да ускорим процеса. Вече наехме повече от 300 нови служители. Заводът достига пълен капацитет. Мога да кажа, че се очаква първият тестов полет за първия изтребител за България да се осъществи през 2023 г. Ние си партнираме с американското правителство и другите агенции, които работят по програмата, за да оформим всичко, както трябва.
- В тази връзка предвид близостта ни с военния конфликт в Украйна от „Локхийд Мартин“ могат ли приоритетно да забързат производството на нашата поръчка от 8 изтребителя за сметка на 128-те за Бахрейн и 66-те за Тайван например?
- Въпросът е отново за правителството. Ние в момента изпълняваме поръчки за 128 Ф-16 блок 70 и 72 от пет държави. Бахрейн стана стартов клиент с 16 машини, следван от Словакия с поръчка за 14, България с 8 машини и след вас са поръчките от Тайван с 66 машини и Мароко с 24 машини.
- Ако може да кажете дали имаше преговори за евентуално предоставяне от наша страна на стари съветски самолети на Украйна, а в замяна да получим употребявани Ф-16?
- Не бих могъл да коментирам този въпрос. Това би следвало да зададете на вашето правителство и те да отговорят.
- В Пловдив при откриването на отбранителната изложба видяхме много нови технологии, кога България ще може да се доближи дори минимално до този вид техника и може ли да разчитаме на помощ от САЩ?
- Благодарение на програмата на САЩ за чуждестранни военни продажби – FMS, се дава една изключително добра възможност за трансфер на технологии. Това се осъществява както между българските военни и американското правителство, така и между България и САЩ, САЩ и „Локхийд Мартин“, „Локхийд Мартин“ и България. Програмата освен за модерни технологии дава възможност и за интензивен обмен на идеи, на иновации и нововъведения в областта на военната индустрия.
- Разкажете повече за т.нар. изтребител чудо Ф-35. Какви са възможностите му? И доколко ние с модернизираните Ф-16, когато ги получим, ще бъдем в крак с времето?
- Ф-16 блок 70, който произвеждаме за България, е оборудван с някои от най-модерните технологии, които са на изтребителите от 5-о поколение Ф-35. Може да се каже, че моделът блок 70 има почти същите екстри като изтребителя Ф-35. Едно от нещата, които бих посочил, е радарът, който е еднакъв и за двата модела. Той е Northrop Grumman APG-83 тип AESA (с активно електронно сканиране на антенната решетка, б.р.). Радарът е умалено копие на AESA радара APG-81 на изтребителя 5-о поколение Ф-35 и има 95% съвпадение на хардуера с него. Тоест българските Ф-16 ще имат радар като на Ф-35.
- Какви други екстри има по отношение на сигурност и надеждност?
- Ф-16 блок 70 са високотехнологични с модерна пилотска кабина със съвременни системи за сигурност. Другото предимство е система за предотвратяване на загубата на човешки живот, т.нар. Automatic Ground Collision Avoidance System. Това също е подобрение при този модел Ф-16. Изтребителят разполага с автоматичен механизъм за избягване на наземен сблъсък, което гарантира живота на пилота. За нас сигурността, животът и здравето на пилотите са приоритет номер 1.
Обучителният тренажор на Ф-16 бе представен на изложението в Пловдив.