- Г-н Величков, през изминалата седмица за пръв път български артист – Рут Колева, подписа договор с една от трите най-големи музикални компании в света - „Уорнър“. А само дни по-късно Фабрицио Паризи и The Editor направиха водещия ремикс на „Комбайна вършачка“ („Васко Жабата“) директно отново за „Уорнър“. Вашата компания „Орфей Мюзик“ стои зад всичко това като лицензиант на „Уорнър“ за България и представител на тези артисти. Какъв труд и време стоят зад подобен успех?
- Стои една голяма мечта - да започнем да изнасяме музика. Тя не е само наша, а и на цялата българска музикална индустрия. Тази мечта е още от началото на музикалния бизнес у нас през 90-те. Да изнасяш местна музика променя целия контекст на бизнеса. Не се отразява само на артиста, а повлича след себе си всички по веригата – композитори, текстописци, студия.
От друга страна „Уорнър“ сега ни даде възможност да започнем да го правим и ние се възползвахме. В последните години те пренаредиха приоритетите си и промениха политиките си за артисти и репертоар.
- Колко време отне и през какво преминахте, за да представите Рут Колева пред „Уорнър“ така, че да подпишат договор с нея?
- Специално за Рут отне повече от две години, през което време целенасочено я лансирахме на месечните форуми с „Уорнър“, а от началото на 2022 г. вече работим конкретно по договора. На тези форуми всяка територия представя проектите с най-голям потенциал за международно развитие според местния лицензиант. През годините сме представяли още много български артисти, с които работим и в които вярваме като Поли Генова, Fabrizio Parisi&The Editor, Нели Петкова, VenZy. Рут обаче първа спечели вниманието им и ето как нашите опити от години да „изнесем“ български артист се случиха сега. Има и нещо друго обаче. Те казват „Рут ще е първият артист, с когото тръгваме“ - заявката за подкрепата им към местните артисти да продължи е много сериозна.
- Какво се случва в тази близо една година, докато артистът се готви за подпис с мейджър компания?
- През цялото това време получавахме безценна помощ и лично отношение от тях. Бяхме денонощно в контакт за всички детайли около Superpower - премиерния сингъл за компанията – било за обложка, визия, как да се променят някои кадри във видеото, разчетени до секунда, или пък промени по аудиото. Все пак „Уорнър“ имат много голям опит и страхотно ноу-хау. Ние за пръв път се срещаме с такова внимание към детайла. Изумително е.
Голямата ни надежда обаче е пробивът на Рут да отвори врата за още български артисти и проекти. На нас не ни стига да помогнем на един, а да можем да направим същото и за още. И всичко това става през дигиталната дистрибуция. Тя не е важна само за отчисленията и финансовите постъпления към артиста, а служи за представянето му пред големите лейбъли на онези месечни форуми, за които споделих преди малко. Хубавото е, че „Уорнър“ нямат предразсъдъци както към жанра на проекта, така и към езика.
- Да, като другия международен пробив – клубния ремикс на Fabrizio Parisi&The Editor на „Васко Жабата“.
- В този случай нещата се случиха по обратния ред. Ние разпространяваме дигитално през „Уорнър“ много артисти и музика, включително тази песен, и точно те ни обърнаха внимание колко успешна е тя в различни територии. От 7-8 месеца това е най-стриймваното парче в България от каталога на „Уорнър“. Превърна се в такова и за Сърбия, Хърватия, Словения, Германия, Австрия, Турция, Нидерландия, Швейцария. Започнаха да ни подпитват за тази песен, но ние като че ли не можехме да видим потенциала й заради предразсъдъци към стила. В този бизнес е вредно да имаш предразсъдъци. Накрая ни казаха директно: „Нека разработим това парче и да повторим успеха му от TikTok в други платформи. Да направим например ремикс в EDM“. Така колелото се завъртя. Почти до края стояхме отстрани и гледахме, без да правим нищо, а те бързаха и поръчаха ремикси и на други свои представители. Получиха ги и дори имаха дата за премиера. В крайна сметка се свързахме с Фабрицио Паризи и The Editor и решихме да опитаме. Двамата са големим професионалисти и щом приеха идеята я реализираха зашеметяващо бързо. Пратихме техния ремикс в последния момент, но успяхме да обърнем нещата в наша полза, защото „Уорнър“ толкова го харесаха, че го направиха водещ ремикс със световна премиера, който вече жъне успехи. Още на втория ден от излизането си влезе в топ 50 на Спотифай Гърция под номер 13, в топ 50 на Топсифай Хърватия под номер 5 и Топсифай България – под номер 2, в плейлиста на Spinnin’ Records (един от най-големите лейбъли за EDM музика в света и собственост на „Уорнър“) Electronic Dance Music 2022, Today’s Hits 2022 на Red Music Company и поне още десетина такива плейлисти с десетки хиляди абонати.
За доказателство, че „Уорнър“ нямат предразсъдъци, особено жанрови, ще загатна само, че работим и по попфолк проект за тях. Но всичко е в процес и не искам да споделям повече подробности.
- Още с обявяването на новината за ремикса на „Васко Жабата“ за „Уорнър“ в българските медии излезе информация, че ръководителят на оркестър „Камчия“ Борис Иванов „не знае“ правата за песента да са при „Уорнър“. Каква е истината?
- Продуцент на звукозаписа – “Комбайна вършачка” в изпълнение на оркестър „Камчия“ в състава им от 2003 г., когато е записвана песента, е МК Sunrise Marinov, представлявана от г-н Марин Маринов, с когото имаме честта и удоволствието да работим и ни е поверил дигиталната дистрибуция на своя каталог. В този опит за новина обаче има нещо по-притеснително от неадекватната информация – все още българските артисти, на които им се налага да се продуцират сами, съвсем не са запознати с възможностите на дистрибуция. Те всъщност не знаят как се случва музикалният бизнес в момента и какви възможности има пред тях. Така изпускат реализация на проектите си и респективно доходи от труда си. Много от тях изобщо още не са наясно с дигиталната дистрибуция и нейната приоритетна важност в музикалния бизнес днес.
- Какви ползи носи на един артист да сключи договор с „Уорнър“?
- Това е възможност да се докосне до голямата машина и професионализма на „Уорнър“. Артистите от каталога на компанията много по-лесно влизат в Спотифай плейлисти, разработени от „Уорнър“ и лейбълите й, както и в редакторските плейлисти на големите дигитални платформи. Това им дава шанс за огромен брой слушания, следователно – получават популярност и добри приходи от отчисления за звукозапис. „Уорнър“ работят с над 300 дигитални аутлета, от които събират отчисления, а тези платформи с приоритет отчисляват към мейджър компаниите. В същото време „Уорнър“ имат цели екипи, които помагат за развитието на артиста. Участват и с финансиране, логистика, микс и мастер на аудио – различно според всеки проекта. Благодарение на това, че сме техен лицензиант, сме правили финансирани от тях ТикТок кампании за нови песни, а артистите ни са получавали верификация на профилите, което е много трудно. Планирането на рекламни кампании в YouTube и социалните мрежи, съобразени с добрите практики в световния музикален бизнес, е част от пакета, който получават артистите, дистрибутирани през нас.
- Кои са най-големите трудности пред музикални компании и артисти от толкова малки територии като България?
- Предразсъдъците. Ние сме си най-голямата пречка. Рут е артист, който няма предразсъдъци, не се притеснява да работи с артисти от различни жанрове и това й отвори врати. Дълго време у нас се правеха по две версии на песните – на български и на английски. Слава богу, това се промени в последните 2 години. Всъщност с Поли Генова поехме риска да пускаме песни само на английски и така променихме контекста, така че вече и другите артисти не правят версии. Та пречат ни липсата на смелост и предоволното количество предразсъдъци, които имаме.
- Как в „Уорнър“ преценяват кой проект би бил успешен?
- За Рут например ни казаха, че няма смисъл да става копие на Минели, за да е успешна. Поискаха да звучи, както си звучи. Стриймовете са само едната страна на монетата, въпреки че цифрите са важни. Но ето Рут няма милиони стриймове, но тя ги впечатли с музиката си. Важно е да си на правилното място в правилното време и да грабнеш правилната възможност.
Правим тези опити от толкова време, но черешката на тортата „Уорнър“ да стане собственик на репертоара на Рут дойде едва сега. Това не означава, че досега не сме имали други международни успехи. Песни на Нели Петкова и Поли Генова са били включвани във водещи световни плейлисти, получавали сме ноу-хау и подкрепа за тях, които са безценни. Последният пример е „Васко Жабата“ – това може да е едно страхотно начало на кариера на Фабрицио Паризи и The Editor в Spinnin’ Records – лейбъла на „Уорнър“ за EDM музика и един от най-големите в света. Техните песни не за пръв път стигат до „Уорнър“, защото проектите им са с международен потенциал и сме им ги представяли, тоест „Уорнър“ вече имаше бекграунд за Фабрицио Паризи и The Editor, когато ги избра за този ремикс.
- Как всъщност „Орфей Мюзик“ стана представител на „Уорнър“ за България?
- От 1995 г. сме лицензианти на „Уорнър“. В онези години никой не проявяваше интерес към това заради колосалните размери на пиратството в България. „Уорнър“ проведоха срещи с много компании и избраха нас. Така се превърнахме във връзката между българина и легалната световна музика. Може би е била водеща някаква наша прозорливост, че нещата с пиратството ще се променят. За жалост не стана много бързо. Започнахме да събираме отчисления от YouTube едва от 2015 г. С появата си Спотифай безвъзвратно промени целия бизнес, въпреки че у нас отново тази тенденция дойде със закъснение. И все ще в България YouTube е предпочитаната платформа, защото, за разлика от света, тук музиката се гледа. А докато свикваме с това, с което цял свят вече живее отдавна, навън бизнесът върви и залага нови тенденции като NFT в метавселената, продажби на виртуален мърчандайз и т.н. У нас това все още го няма. Но с Рут за пръв път ще се възползваме от подобно нещо, защото Superpower предстои да излезе в такава специална високотехнологична атмос версия, която може да се слуша единствено през Tidal и Apple, само със слушалките на Apple, за да се усети ефектът.
Вече не сме онази връзка на българина със световната музика, защото дигиталната среда дава възможност да си закупиш легално музика от цял свят. Но работим върху това да се превърнем в добрия „износител“ на българска музика на Запад.
- Защо този процес отне 30 години?
- Нещата започнаха да се случват сега, защото се промениха обстоятелствата. Днес дигитализацията прави всичко много по-лесно. Работата ни не е била толкова динамична никога, с денонощна комуникация и следене на трендове.
- А възможно ли е независим артист да стигне до договор с мейджър компания, без да минава през лицензиант или посредник?
- Ако направи милиони стриймове... Но това е теоретично. На практика е много трудно. Дори да постигне подобен успех в дигиталните платформи, ако мейджърът няма софтуера да го види, пак няма да се получи. „Уорнър“ забелязаха „Васко Жабата“, защото е вътре в техния софтуер. А той е там, защото ние го дистрибутираме дигитално през „Уорнър“. В противен случай, дори да бяха видели успеха му в ТикТок, нямаше да му обърнат внимание, защото не е в „техния джоб“, а и в класациите постоянно излиза нещо, което става вайръл.
- След като изяснихме, че големите компании нямат никакви предразсъдъци, вие самите обърнали ли сте поглед в търсене на нови артисти от различни стилове, които да привлечете в „Орфей Мюзик“?
- Да. Дори самите „Уорнър“ се интересуват от това. В един момент те търсеха хип-хоп артист за колаборация със световна инди рок английска банда. Този проект е замразен към момента, но нищо не се знае. В този контекст започнахме да работим с Тото, точно провокирани от „Уорнър“ и от конкретната тяхна активност. Стараем се да не си поставяме никакви предварителни нагласи, а да следим кое се харесва на крайния потребител. За нас отправна точка е потенциалът и възможността за реализация.
ТОВА Е ТОЙ:
- Роден е през1969 г. в гр. Кюстендил
- Учил е в Окръжна математическа гимназия „Димитър Каляшки“
- Завършил „Интелектуална собственост“ в УНСС
- Собственик и управител на „Орфей Мюзик“ ЕООД, която основава през 1994 г. и която бързо се превръща в една от водещите музикални компании
- През 1995 г. „Орфей Мюзик“ става изключителен лицензиант на Warner Music Group за България, а от 2017 г. използва нейната система за дигитална дистрибуция
- Един от основателите и член на борда на БАМП, един от основателите и член на ПРОФОН