0

15 изтребителя F-15I от 69-а ескадрила на израелските ВВС, излетели от авиобаза Hatzerim, осъществиха въздушен удар по разположен на 18 m подземен силно укрепен подземен бункер в Южен Бейрут. В резултат на почти едновременния удар на 90 управляеми бомби бе срутен цял жилищен комплекс от 4 многоетажни железобетонни сгради.

Откриха тялото на Хасан Насрала в Бейрут

В подземията им бе бункерът на лидера на Хизбула Хасан Насрала, който бе убит на 27 септември заедно с много високопоставени лидери на организацията.

Всеки от самолетите е носил 6 противобункерни бомби GBU-31(V)3/B. Сумарната мощ на 90-те бомби е над 80 тона експлозив. Операцията е плод на месеци планиране на база на разузнавателна информация, целяща да разкрие местоположението на Насрала. Ударът, година след атаката на Хамас срещу Израел на 7 октомври 2023 г., преформатира тлеещия от 80 години Близкоизточен конфликт по немислим досега начин. Реална е опасността от мащабна локална война, която лесно може да прерасне в глобална.

Умни

След преглед на видеоклипове ТВ каналът CNN геолокира мястото на атаката като Дахие, в южните предградия на Бейрут. На кадрите се вижда голям и дълбок кратер, заобиколен от развалини на сгради. Анализът на медията твърди, че 4 многоетажни жилищни сгради са били изравнени при атаката. За целта са били използвани 907-килограмови бомби. Всяка една може да пробие от 1,8 до 2,4 m усилен бетон. Видеоклип, публикуван от израелската армия в събота, показа самолети F-15I използвани за атаката. „Те носят 907-килограмови противобункерни бомби BLU-109 с комплекти JDAM способни да проникват дълбоко под земята, преди да детонират“ заяви Тревър Бол, бивш старши техник по обезвреждане на невзривени боеприпаси в американските СВ.

Бомбите, известни разговорно като bunker bustеrs (разбивачи на бункери), са в комбинация със системата „съвместна директна атака“ (JDAM). Тя е комплект за прецизно насочване, който трансформира неуправляеми („глупави“) бомби във високоточни („умни“) бомби, поразяващи „хирургически“ точно целта.

BLU-109 имат стоманен корпус с дебелина 25 mm и бойна част с мощност 250 kg тритонал. Дължината й е 2,41 m, а диаметърът е 370 mm. На въоръжение са от 1985 г. Използват се за високоточно насочване с лазерните GBU-24 Paveway III/GBU-27 Paveway III или с навигационни комплекти GBU-31 Joint Direct Attack Munition (JDAM). За разлика от 907 kg бомби Mk84 на израелските ВВС, BLU-109 имат по-малко взривно вещество, но проникват много по-дълбоко от тях, за да достигнат до добре защитени дълбоко вкопани бункери.

BLU-109 с GBU-31 имат насочваща електроника; 3 подвижни управляеми крила и 1 фиксирано; GPS антена и конектор към системите на самолета, осигуряващи прецизни корекции на траекторията по време на полет.

НАПРАВИ ГО: Иран удари Израел с 200 балистични ракети! (ВИДЕО)

Системата

Системата за насочване включва както инерционна навигационна система (INS), така и корекции от GPS. INS осигурява контрол на траекторията, ако GPS сигналът се изгуби, докато GPS подпомаганата система подобрява точността чрез обработка на 12 сателитни сигнала, даващи вероятна кръгова грешка от 5 m.

BLU-109 с GBU-31 може да бъде пусната от височина до 15 240 m при скорости от Mach 0,6 до Mach 1,2. Полетът й преминава през етапите - отделяне с фиксирани крила, полет с разтворени крила с оптимално насочване с помощта на GPS и INS и удар, при който се регулира ъгълът за оптимално проникване преди детонация.

General Dynamics произвежда BLU-109 за 32 000 долара/бр. по цени от Фискалната 2020 г. Boeing произвежда насочващите комплекти GBU-31 за 54 000 долара по цени от Фискалната 2024 г.

Игрища

Двама висши служители на израелското МО заявиха пред New York Times, че над 80 бомби са били използвани при атаката срещу Насрала. Тревор Бол потвърди пред CNN, че числото е правдоподобно, но че е трудно да се каже само въз основа на наличните изображения на кратера. „Възможно е да е имало още подобни кратери, които са се срутили или са били запълнени от строителните отломки. Не е известно колко дълбоки и обширни са били подземните съоръжения. Така е изключително трудно да се оцени надеждно броят на използваните боеприпаси“ допълни той. Гъстите облаци дим, наблюдавани във видеоклиповете, съответстват на множество почти едновременни удари с 907 kg бомби, които имат взриватели, настроени да детонират под земята.

Ден след атаката, на 28 септември, пред репортери бриг. ген. Амихай Левин, командир на авиобаза Hatzerim, заяви: „Десетки боеприпаси улучват целта за секунди с много висока точност. Това е необходимо, за да се порази цел дълбоко под земята“.

907 кг

Използването на 907 kg бомби може да причини много жертви в градски условия поради огромния мащаб на тяхното въздействие. Радиусът на взрива (смъртоносният радиус на раздробяване в който е зоната в която има гарантирано раняване или ликвидиране на живи същества) е 365 метра около точката на взривяване или еквивалента на 58 футболни игрища.

Кампанията на Израел в Ивицата Газа вече уби над 41 500 палестинци и рани повече от 96 000 други според последните данни на здравното министерство там. През май 2024 г. президентът Байдън заяви, че е спрял доставката на 907 kg бомбите BLU-109 за Израел поради опасения за употребата за удари по град Рафа в южната част на Ивицата Газа и риска за цивилното население.

Могъщият „Гръм“ на „Чуковете“

Специалният ударен вариант за Израел на изтребител-бомбардировачът F-15E е известен с местното обозначение F-15I и носи името Ra'am („Гръм“). 25-те двуместни самолета са в състава на 69-а авиоескадрила Hammers („Чуковете“).

След като по време на първата война в Залива през 1991 г. Израел е обстрелян с ракети Р-17 „Елбрус“ (НАТО Scud), Израел реши да придобие способности за далечни въздушни удари. На 27 януари 1994 г. страната обявява плана си да купи 21 модифицирани F-15E под името F-15I. През ноември 1995 г. Израел поръча 4 допълнителни F-15I, с което общият им брой достига 25. Произведени и са доставени в периода от 1996 до 1998 г.

F-15I има макс. скорост Mach 2,5 (приблизително 3000 km/h) и боен радиус с външни резервоари за гориво от 1400 km. Задвижван е от 2 двигателя Pratt&Whitney F100-PW-229. Таванът на полета е 20 000 m, макс. излетно тегло е 36 700 kg, а бойният товар е 8165 kg. F-15I има радар APG-70I с 35% подобрена разделителна способност спрямо базовия радар APG-70. Има способност за картографиране на терена и може да локализира цели, които са трудни за забелязване при неблагоприятни метеоусловия.

Израелските F-15I са с авионика, различна от F-15E на ВВС на САЩ, за да отговорят на националните изисквания. Разполагат с прицелни контейнери LANTIRN. Израел инсталира своя система за радарно облъчване Elisra SPS-2110, нов централен компютър и вградена GPS/INS система. Всички сензори на самолета са интегрирани с монтирания на пилотския шлем прицел Display and Sight Helmet (DASH), даващ на екипажа средство за прицелване, което липсва на американските F-15E.