0

Е вангелието на Новия завет, Деянията на апостолите и житията на светците са изпъстрени с символика и термини, които невинаги са понятни на вярващите. В миналия брой разкрихме значението на някои често срещани слова като кесар, претор и претория. Продължаваме със следващите по йерархически ред термини.

Владеещият

В житията често се употребява думата „игемон“, който инквизира или екзекутира християнския мъченик. Така древните автори са наричали всеки притежаващ власт. Самата дума произлиза от старогръцката „хегемония“, която се употребява и от политолози, и от историци в цял свят като определение за влиянието на дадена велика сила.

Лонгин

„Стотникът“ също е знакова дума в Новия завет. Такъв е Гай Лонгин, пробол Исус на кръста с копието си, превърнало се в една от най-великите християнски реликви. Стотник е и свети Корнилий, който приема новата Христова вяра от апостол Павел, а после загива мъченически. И накрая - анонимният стотник от Капернаум, който моли Исус да излекува слугата му (Мат. 8:5-13). Думата „стотник“ всъщност е превод на латинската „центурион“ - командир на центурия. Тя пък произлиза от centum - стотица, подразделение от сто човека. Две центурии образували манипула, а 3 манипули - кохорта. Десет кохорти съставлявали един легион.

Легион

В Евангелието думата „легион“ също присъства, но в смисъл на голямо множество. Терминът присъства в думите на Христос, адресирани към Гадаринския демон, обсебил един човек:

„Исус го попита: Как ти е името? А той каза: Легион; защото много бесове бяха влезли в него“ (Лука 8:30).

Свинете от притчата за Гадаринския бесноват са символ на войниците от X легион. 

 Свинете от притчата за Гадаринския бесноват са символ на войниците от X легион. 
Фейсбук

Британският изследовател Джоузеф Атуилинтер интерпретира този библейски шифър по следния начин: Гадаринският демон всъщност е символ на император Тит, който смазва бунта на въстаналите евреи. А прасетата, в които Исус изпраща бесовете, са конкретна отправка към X легион, който превзема Йерусалим през 70 г. сл. Хр. и който има глиган като свой знак.

Объркване

В някои жития легион е преведен като полк. свети Корнилий например, „бил стотник в полка, наречен Италийски“. Това поражда известни съмнения относно достоверността на житието му. Защото светецът воин напуска армията, след като приема Христа през 41 г. И просто няма как да е служил нито в I Италийски легион, създаден през 67 г. от император Нерон, нито във втория или третия с това име, основани през 165 г. от император Марк Аврелий.

Така би трябвало да изглежда Лонгин Стотник.

 Така би трябвало да изглежда Лонгин Стотник.
upload.wikimedia.org

Така че става най-вероятно въпрос за някакво объркване от страна на агиографа (житиеписеца) на свети Корнилий, който най-вероятно съчинявал житието на базата на устни предания.

Книжниците

Книжниците – в Стария завет това са царските служители, които водили текущите записки и са се наричали „софер“. Постепенно така са наричани тълкувателите на закона - например Ездра е наречен "книжник, вещ в Мойсеевия закон" (Езд. 7:6.). В Новия завет техният статут вече е утвърден като на хора, които да преписват и тълкуват по-трудните места в Светото писание (Мат. 2:4). Мнозина от тях са били членове на Синедриона и се споменават заедно със старейшините и първосвещениците (Мат. 5:20, 7:29, 12:38, 20:18, 21:15). Както фарисеите книжниците били върли противници на Христос и заедно с тях преследвали него и последователите му.

Фарисеи

За фарисеите също се споменава нееднократно в Новия завет. Името им означава „отделени“. Те са едно от теченията в юдаизма, възникнало в средата на II век пр. Хр. Подкрепят неписаната традиция за тълкуването на Тората и въвеждат доктрината за Възкресението и за Съдния ден, възприета от християните.

Фарисеите се противопоставяли и на сливането на длъжностите на царя и първосвещеника. Видно е, че техните възгледи не се различавали много от това, което проповядвал Исус. Но просто те не можели да приемат или по-скоро да повярват, че именно той е очакваният - Месията.

Синедрион

В Евангелието често се говори за Синедриона, пред който е изправен на съд Христос:

„Главните свещеници и всички членове на Синедриона напразно се опитваха да намерят доказателство срещу Исус, за да го осъдят на смърт (Марк,14:55). Синедрионът е орган на еврейското самоуправление в Юдея, съществувал от I век пр. Хр. докъм V век. Той представлява събрание на влиятелни личности, които подпомагат първосвещеника, като разглеждат различни религиозни и правни въпроси. Какъвто е бил и случаят с Христос.

Апостол Павел размахва палица

В Библията все още има и доста български архаични думи. Такава е например „палица“. Тя присъства и в Стария, и в Новия завет. Ето как се утешава умиращият в Псалми Давидови: „Да тръгна и по долината на смъртната сянка, няма да се уплаша от злото, защото Ти си с мене; Твоят жезъл и Твоята палица ме успокояват“ (Псалми, 22:4).

Апостол Павел употребява думата в заканителен смисъл, разгневен от несъгласията в християнската общност в Коринт: „Какво искате? С палица ли да дойда при вас или с любов и кротък дух? (1 Кор. 4:21). И в двата случая става въпрос просто за тояга.

Друга такава дума е чресла. Най-общо тя се отнася за някаква част от човешкото тяло. В Стария завет недвусмислено става въпрос за детеродни органи:

„Като се навършат дните ти и заспиш с бащите си, ще въздигна потомеца ти подир тебе, който ще излезе из чреслата ти, и ще утвърдя царството му. (Втора книга Царе, 7:12).

А в Новия завет словоформата се отнася към мозъка: „Заради това, възлюбени, като препашете чреслата на ума си, бидейки бодри, напълно се надявайте на принасяната вам благодат при явяването Исус Христово (1 Петър 1:13).