0

314 444 души в страната са били на воден режим между 26 и 30 август, показва справка за населените места с нарушено водоснабдяване в страната. Броят е почти същият за колкото съобщи неотдавна „Телеграф“.

Това е първото публикуване на обобщените данни за селищата, страдащи от безводие, в сайта на МРРБ, които се подават регулярно от ВиК дружествата, съобщиха за „Телеграф“ от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

В бъдеще водните оператори от ВиК холдинга, от дружествата с държавно и с общинско участие ще подават всеки понеделник информация за засегнатите от безводие селища на техните територии, министерството ще ги обобщава и публикува на своята интернет страница. ВиК също ще информират в своите сайтове за селата и градовете без вода и засегнатото население. 

Данни

Безводие е тормозело 153 414 жители от 14 града и 161 030 души в 389 села в страната, показват данните за миналата седмица. Най-много - 84 696, са били на режим в 19 села и три града в района, снабдяван от ВиК - Плевен.

Във Великотърновско засегнати от безводие са били общо 16 469 души,  ВиК – Благоевград, доставя от време на време вода на 17 села с население от 15 378 души, които са на воден режим. 24 са ВиК дружествата, на чиято територия селища и население живеят с временно пускане на вода, на водоноски или черпене на живителна течност от селски кладенци и извори. В сайта са посочени и селищата, които се радват на непрекъснато водоснабдяване.

Припомняне

Жители на  безводни селища се оплакват, че нямат вода, а когато им я пускат, трябва да източват с часове, докато чешмата потече.

В голяма част от безводните селища цената на водата е висока и хората са принудени да плащат и въздуха, който излиза под налягане от чешмите, както и мътната вода, която изтича от някои повърхностни водни резервоари. 

Въпреки безводието се очаква от януари 2025 г. цените на водата на всички ВиК дружества да се увеличат средно с около 10% според натрупаната инфлация от датата на приемане на 5-годишния план на съответното ВиК дружество до януари 2025 г.

В цените не се отразява изпълнението на показателите за качество, независимо че точно от това страдат в момента хората, коментира експерт по ВиК услуги. КЕВР би трябвало да измерва и оценява качеството на предоставените ВиК услуги чрез показателите за качество.

Те са ниво на покритие с водоснабдителни услуги, качество на питейната вода, непрекъснатост на водоподаването и времетраене на прекъсванията, аварии във водоснабдителната система, налягане на водата в мрежата.