0

Т ежкотоварни камиони финтират платената пътна мрежа и я заобикалят по напълно безплатни шосета, научи „Телеграф“. Това се случва от самото пускане в експлоатация в началото на 2020 г. на тол системата, която таксува движението на камионите по пътищата на база разстоянието, което са изминали. Включени в нея обаче са само автомагистралите и първокласните пътища. Втори клас шосетата технически фигурират в системата, но след отстъпки на третия кабинет „Борисов“, за тях не се начисляват такси.

Байпас

Така въпреки че има система за заплащане, тя бива масово заобикаляна, и то напълно законно. Така например в област Смолян няма нито един платен пътен участък, а камионите ползват пътищата безплатно. Районът е известен с огромния си дърводобивен сектор и хилядите камиони, които в активния сезон кръстосват по шосетата, натоварени с десетки кубици дървесина. Сходно е положението и в Добричко, където единственият платен пътен участък е т.нар. панорамен път край черноморската ивица. Всички останали отсечки в областта са безплатни, а там се движат огромен брой тежки камиони, натоварени със зърното на Житницата на България, както и с останалите стотици хиляди тонове добив на слънчоглед и царевица. „Публична тайна е, че зърновозите са почти на 100% претоварени. Разбира се, контролът за това е задължение на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, която обаче масово си затваря очите. Резултатът е, че всички тези хиляди камиони, голяма част от които претоварени, минават съвсем безплатно през тези участъци, които с всяко преминаване увеличават нуждата си от ремонт и поддръжка“, коментира Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

Алтернативи

В редица области пък има налични платени участъци, които обаче се елиминират по алтернативни пътища, някои съвсем близо до основното трасе, а други – по-заобиколни. Според шофьори, с които „Телеграф“ разговаря, първокласният път Е-79 (I-1) от София до Дунав мост, който е платен, може изцяло да бъде заобиколен. Това се постига през прохода Петрохан (освен зимно време), по пътя през Искърското дефиле, както и по пътя през Лом и Арчар в участъка си от Монтана до Видин. Подобна е ситуацията и в Благоевградско, където второкласният път през прохода Предела, Банско, Добринище и Гоце Делчев до ГКПП Илинден масово се използва за избягване на платеното Кресненско дефиле. В Югозападна България се ползват и участъците София-Самоков, Кюстендил-Дупница, ГКПП Станке Лисичково-Благоевград, Дупница-Самоков, както и пътят от ГКПП Златарево на границата със Северна Македония до ГКПП Кулата на границата с Гърция. 

Проходи

Проблемът е видим и при старопланинските проходи, където платените участъци имат съвсем годни безплатни алтернативи. Според запознати от въвеждането на тол системата тираджиите масово предпочитат безплатния Проход на Републиката (Хаинбоаз), а избягват платения проход Шипка. Заради по-малкото си завои и денивелация Хаинбоаз бе предпочитан и преди въвеждането на тола, но след това трафикът се е увеличил значимо.

Чужденци

Финтирането на тол системата се оказва и не само българска хитрина. Чрез комуникация във Фейсбук групи, интернет форуми и „седенки“ по опашките пред десетки ГКПП из Източна Европа шофьорите активно си обменят информация. Така дори и чуждите шофьори са наясно с безплатните байпаси по родната пътна мрежа и ги ползват, когато им е удобно и необходимо. „Ако второкласните пътища станат платени, ще се обхванат и транзитно преминаващите през страната ни чужди автомобили. Давам пример – влизат през ГКПП Златарево и излизат през ГКПП Кулата, минават над 30 км, а плащат само за участъка от Марикостиново до Кулата, който е 3-4 км”, казва превозвачът Веселин Дангов от Дупница за „Телеграф“. 

Само 3115 км са платени участъци

В момента тежкотоварният трафик заплаща за преминаването по 3115 км пътища - 803 км магистрали и 2312 км първокласни пътища. 2935 км втори клас пътища пък са включени в тол системата, но с нулева цена за преминаване. Републиканската пътна мрежа е близо 20 000 км, посочват от регионалното министерство. Ограниченият обхват позволява на немалка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища. Голяма част от тях категорично не са пригодени за тежкотоварни камиони и се разрушават до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето на хората, добавят от ведомството.

Винетки за леки коли финансират ремонтите

Основният дял от приходите за ползване на пътната мрежа е от винетките за леки коли, сочат данни на пътната агенция. От въвеждането на тол системата у нас близо две трети от пътните приходи се събират от винетни такси. България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 т, а от винетки – около 30%, сочат от регионалното министерство. По данни на пътната агенция у нас през 2020 г. и 2021 г. събраните тол такси са 159 млн. лв., а приходите от винетки за леки коли са 271 млн. лв.