В одачите на електрически тротинетки съвсем скоро може да станат обект на проверки за алкохол и наркотици, научи „Телеграф“ от ключови фигури в областта на безопасността на движението.
В момента де факто режимът с упойващите вещества и карането на елтротинетка е съвсем либерален. Крутите наказания за алкохол и дрога в Закона за движението по пътищата са предвидени само за моторните превозни средства (МПС). Елтротинетките и сходните с тях елвелосипеди, моноцикли, скейтборди, ховърборди и т.н. обаче не попадат в тази група. Те се водят пътни превозни средства (ППС), за които проверки на пътя реално няма. „Тротинетките в момента са приравнени с обикновените велосипеди. Дори и да има проверки на пътя, наказанието за управление на ППС под въздействието на субстанции е символично – 20 лв. глоба“, информира за „Телеграф“ адвокат Силвия Петкова.
Режим
В редица европейски страни, сред които Германия, Чехия, а от Нова година и Финландия, режимът за тротинетките се затяга след масовото им навлизане в движението в последните години. Там наказанията за употреба на алкохол и наркотици са приравнени с тези, когато се управлява МПС.
ПАЧКИ ПО СТОТАЧКИ: Емили Тротинетката профуква цял апартамент за вагина и нова тротинетка! (СНИМКИ)
Санкциите включват глоби, конфискации на тротинетката, но и най-сериозното – отнемане на шофьорската книжка, ако водачът има такава. „И тук, у нас, е нормално санкцията за употреба на субстанции да се приравни с тази, която важи при управление на МПС“, заяви за „Телеграф“ председателят на Българското обединение на шофьорите (БОШ) Христо Радков.
Рискове
„Причината е, че водачите на елтротинетки могат да предизвикат редица видове пътнотранспортни произшествия, включително и тежки. Те могат да блъснат пешеходец, който в случай че е дете, жена или по-възрастен човек, може да получи много сериозни наранявания, включително и да загине. Водачите на тротинетки могат и пасивно да предизвикат катастрофи, като карат безотговорно и бъдат блъснати от МПС или предизвикат сблъсък на МПС-та“, допълни Радков. Сред законодателните инициативи, които БОШ предлага, е и цялостната забрана на движението с тротинетки на пътното платно, освен ако там няма велолента. В настоящия си вид законът гласи, че тротинетките могат да ползват такива участъци, като се движат най-вдясно на пътното платно. „Прекалено голям е рискът от събирането на различен тип превозни средства в едно трасе. Колкото по-далеч са автомобили и тротинетки, толкова по-малко рискове от катастрофи“, каза още Радков.
Власт
Затягането на режима за тротинетките намира подкрепа и сред законодателите. „Звучи разумно да се засилят санкциите и като цяло контролът, защото е видимо, че водачите им сега се чувстват безнаказани“, коментира за „Телеграф“ депутатът от ПП-ДБ Божидар Божанов, член на ресорните комисии по транспорт и по вътрешен ред и сигурност в няколко парламента. „Живея близо до голямо кръстовище в столицата и от прозореца си често съм виждал безкрайно рискови маневри от водачи на тротинетки, при които буквално се разминават на косъм от катастрофа с МПС“, допълни Божанов.
Анализ
Според председателя на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров трябва внимателно да се анализират данните за пътно-транспортния травматизъм, преди да се тръгне в посока промяна на закона и по-тежки санкции за водачите на тротинетки. „Съгласен съм да се вдигнат наказанията, но нека първо видим при колко ПТП с участието на водачи на тротинетки е имало алкохол или наркотици. Ако данните на МВР показват такава тенденция, нормално е да се действа“, заяви Тодоров за „Телеграф“. Според него в момента режимът за ползване на тротинетки у нас е твърде либерален. „В момента те реално не носят никаква отговорност, а за да управляваш тротинетка, дори не е нужно да имаш книжка. Тоест ставаш част от движението заедно с автомобилите, с всичкия риск от това, но може да нямаш дори и базова представа от безопасно поведение на пътя и дори да не си чел правилника за движение. Това не е сериозно“, допълни Тодоров.
Скорост
Според председателя на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев не алкохолът, а скоростта е големият проблем при тротинетките. „В закона пише, че те не трябва да се движат с повече от 25 км/ч, което в реални условия няма как да бъде следено от полицията. Затова нашето предложение е на производителите и търговците на тротинетки да бъде наложено задължението производствено да поставят скоростни ограничители на продуктите си. След това на пътя с технически средства полицията може да прави проверки на самите тротинетки. Ако се окаже, че тротинетката може да развие над 25 км/ч, органите на реда трябва да я конфискуват“, предлага Георгиев.
Скок на катастрофите с елдвуколките
Над 500 катастрофи с електрически тротинетки са се случили у нас от началото на 2023 г., а скокът през 2024 г. е над два пъти, сочат данните на МВР. Според данните през 2023 г. у нас с такива превозни средства са станали 185 катастрофи, от които 145 тежки. При тях са били ранени 153 участници и са загинали трима. Само за първата половина на 2024 г. обаче се регистрира мащабен скок, като катастрофите са 323, от които 185 са тежки. При тях са ранени 192 участници в движението и са загинали петима души. Още двама души загинаха с тротинетки в последните месеци. Така на годишна база скокът в броя на инцидентите е над три пъти. От МВР не поддържат статистика за механизма на катастрофите и за това по чия вина са се случили.
Деян Дянков