А виокомпаниите вече няма да могат да шмекеруват с изплащането на обезщетение за закъснял или отменен полет, а парите ще пристигат автоматично по банковата ни сметка, без да им се молим.
Това са част от проектопромените в правилата на ЕС за защита на правата на пътниците във въздушния транспорт, по които активно се работи, а първи предложения черно на бяло се очакват от Европейската комисия до средата на годината.
По промяната на регламента се работи от години, като от Европейската организация на потребителите настояват за редица ключови изменения, които да защитят по-добре пътниците спрямо сега в областите като обезщетяване при закъснял, пренасочен или отменен полет и правила за багажа.
Обхват
Предлаганите промени се очаква да разширят дефиницията за „отменен полет“. В нея вече ще бъдат включени и подранили полети при излитането, както и полети, които се връщат на изходното летище, или такива, които се пренасочват към летище, различно от първоначално предвиденото за кацане. Всички те ще се смятат за отменени и за тях ще важат съответните обезщетения за отменен полет.
Обезщетение се дължи при закъснение на полет с над 3 часа.
Авиокомпаниите ще бъдат задължени да подобрят комуникацията с пътниците за техните права. Вместо да ги оставят да се справят сами, ще трябва ясно да обясняват опциите за възстановяване на средства, издаване на нов билет, кредит за бъдещо пътуване или пренасочване. Очаква се въвеждането и на правилото за заместващия билет - ако полет е отменен и пътникът е принуден да купи билет за друг полет, авиокомпанията ще бъде задължена да покрие разликата в цената.
Автоматично
Ключова промяна е въвеждането на автоматични компенсации за отменени и закъснели полети. „Настоящият процес за получаване на обезщетение е тромав и отнема много време. Пътниците са принудени сами да се борят и да подават жалби. След това авиокомпаниите започват да хитруват и отказват обезщетение най-често чрез превратна интерпретация на това чия е вината за закъснението. Измислят си лошо време, проблем на летището, проблем с багажната система или системата за антиобледеняване, въобще всякакви причини извън тях.
След това пътниците стигат до обжалване чрез външна кантора, при което губят 25% от обезщетението под формата на такса за правно обслужване. Всичко това е крайно време да се прекрати“, коментира за „Телеграф“ Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“, член на Европейската потребителска организация. За да се сложи край, се предлага въвеждането на регистър на закъснелите или отменени полети, достъпен за регулаторните органи във всички страни.
Летищните власти ще публикуват в регистъра причините за закъснения и отменени полети. Ако даден полет фигурира в регистъра, авиокомпанията ще е длъжна да обезщети пътниците на него, без те да се налага да предприемат каквито и да било стъпки. Ако в определен срок след полета авиокомпанията не е платила, пътникът може да сезира контролния орган, който да наложи санкция.
Размери
Сред предложенията е и въвеждане на единен стандарт за ръчния багаж. „В момента човек не знае един куфар, ако става за пътуване с една авиокомпания, дали става за пътуване с друга. И дори и да става, не знаем дали ако в едната този куфар може да се качи в кабината безплатно, то друга може да иска 20, 30 или повече евро такса за това“, обясни Николов.
Според него проблемът може да се реши чрез въвеждане на общи критерии какво е ръчен багаж, какви са максималните му размери и какво е максималното му тегло. „Така пътниците няма да трябва да следят изискванията на десетки авиокомпании и ще са добре информирани. Това ще помогне и на цялостния въздушен трафик и работата по летищата, защото сега споровете с персонала и недоразуменията са много чести“, допълни Николов.
Комбинация
Промените в регламента се очаква да въведат защита и за пътниците, използващи комбиниран транспорт – например влак и самолет или автобус и самолет. В момента пътниците, изпуснали полет заради закъснение на влак или автобус, не получават никакво обезщетение в ЕС. Причината е, че авиокомпаниите отчитат, че неявяването за полета е по вина на пътника. Промените на правилата ще създадат рамка за сътрудничество между авиокомпаниите и другите транспортни компании, според които пътникът ще бъде обезщетен за неявяване на полет във всеки случай, когато е доказано, че това не е по негова вина.
Сега пътниците, изпуснали самолета заради закъснение на влак, не получават компенсация.
Справедливо
Една от най-ключовите промени в бъдещата потребителска защита е диференцирането на компенсациите, които в момента са еднакви за всички билети. „Сега пътник на „Уизер“, заплатил 30 евро за билет, получава 200 евро компенсация, а пътник на „Бритиш Еъруейз“ в първа класа с билет за 600 евро получава също 200 евро компенсация. Това със сигурност не е справедливо“, заяви Николов.
Ето защо се очаква регламентът да въведе правила, според които обезщетението да е поне относително свързано с цената за заплатения билет за полета. Сред предложенията е и това обезщетенията да са три вида – за икономична, бизнес или първа класа.
Проектопромените в регламента са все още на етап обсъждания, като се очаква финалните текстове да бъдат представени от Европейската комисия до средата на тази година и да тръгнат по законодателния път към Европейския парламент и Съвета на ЕС.
1200 лв. е най-голямата компенсация
Съгласно сега действащия регламент правото на обезщетение за закъснял полет се активира само при закъснение при кацане от повече от три часа. Обезщетението се дължи във всеки един случай, освен ако авиокомпанията не докаже, че закъснението е заради извънредни обстоятелства, които не биха могли да бъдат избегнати с помощта на разумни мерки - например лошо време или стачка на ръководител-полетите. Ако полетът е отменен, докато пътникът вече е на летището, дори и заради извънредно обстоятелство, авиокомпанията трябва да предложи възстановяване на разходите за билета или премаршрутиране, както храна и настаняване, докато се чака алтернативен транспорт. В момента обезщетенията за закъснение са 250 евро (500 лв.) за полети до 1500 км, 400 евро (800 лв.) за полети до 3500 км и 600 евро (1200 лв.) за полети на разстояние над 3500 км.
Деян Дянков