Н а 13 септември учебно-боен самолет се разби и причини смъртта на двамата пилоти.
Днес официално ще бъдат представени резултатите от проверката във Военновъздушните сили (ВВС) след катастрофата в Граф Игнатиево, при която загинаха двама пилоти. На 13 септември стана инцидент с учебно-боен самолет L-39ZA „Albatros", а двама пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин.
ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Загиналият пилот ст. лейтенант Дункин стягал сватба, чакал бебе
„Няколко групи проблеми оказват влияние върху безопасността на полетите във Военновъздушните сили (ВВС)“, каза министърът на отбраната Атанас Запрянов пред журналисти след срещата за представяне на резултатите от проверката на планирането, организацията, провеждането и контрола на летателната подготовка във ВВС и Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ днес, 12 ноември. По думите му - направеният анализ в резултат на проверката във ВВС дава яснота за това какви мерки трябва да се предприемат като голяма част от дефинираните проблеми не изискват финансиране, а командирска намеса.
На първо място и най-важният проблем е хроничният недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи: За изтребителите „МиГ -29“, щурмовите „Су -25“, учебно-бойните „L-39“ и за транспортните „Спартан“, както и за вертолетите „Кугар“ и особено за Ми -17. Министър Запрянов обясни, че наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за всички задачи и упражнения по бойната подготовка. „След началото на войната в Украйна на практика е невъзможно поддържането на самолетите „МиГ-29“ и „Су -25“, защото не могат да бъдат ремонтирани нито в Русия, нито в Беларус. От вертолетите „Ми-17“ само един е в оперативна готовност. Поддръжката на западната техника – самолетите „Спартан“ и вертолетите „Кугар“, е зависима от вечно ограничения финансов ресурс“, посочи министър Запрянов.
„Причина за настоящата криза със състоянието на летателната техника е „стратегически сгрешената политика през годините да се залага на съветски платформи и забавеното превъоръжаване на Военновъздушните сили“, подчерта той.
Втората група проблеми е свързана с недостатъчния нальот по категории, особено на младите летци. „Това води до изкривявания на кадровата пирамида във ВВС: старите и опитни пилоти носят бойното дежурство, но те са в щабовете, не в ескадрилите. За младите пилоти в ескадрилите не остава достатъчно авиационен ресурс и те не летят достатъчно“, обясни министър Запрянов.
По думите му сериозен проблем е изтичането на кадри към други структури, предлагащи по-високо заплащане. „Апелирам 51-ото Народно събрание да реализира решението си и да увеличи заплатите, ако искаме въобще да имаме армия. Ако стагнираме заплатите на това ниво, ситуацията няма да бъде променена“, категоричен беше министър Запрянов.
Третата група проблеми се отнася до остарели нормативни документи за планирането, провеждането и отчитането на летателната дейност. Съществуващите документи не регламентират детайлно отговорностите на длъжностните лица, участващи в управлението на полетите.
Като друг основен проблем докладът сочи недостатъчна командно-организаторска работа в някои от структурите, подчинени на ВВС, в авиационните бази, както и в Щаба на ВВС.
Докладът констатира, че подготовката на летците-курсанти във ВВВУ „Г. Бенковски“ не е обвързана с професионалния контрол, защото училището не е част от ВВС и не е на тяхно подчинение. „Тази грешка от 2003 г. да разделим подготовката на пилотите от ВВС в базата, а на курсантите - в училището, без да има връзка и отговорност на Щаба на ВВС, ще трябва да бъде отстранена“, коментира министърът на отбраната.
В отговор на въпрос на журналисти министър Запрянов заяви, че ще предприеме кадрови решения във ВВС. „Днешното заседание няма за задача да обвинява. Ние не вменяваме вина на нито един командир, а сме анализирали състоянието на подготовката в базите и във вида въоръжена сила. В моите правомощия е да направя преценка и да взема кадрови решения“, каза министърът.
Той отхвърли спекулациите, че е имало забавяне на разследването на инцидента: „Военна прокуратура и Военна полиция започнаха разследването в същия ден, само няколко часа след инцидента“, заяви министърът. Военната прокуратура продължава разследването си, а резултатите от разчитането на черната кутия и дейността на Служба „Военна полиция“ по инцидента бяха оповестени. Министерството на отбраната и Щабът на отбраната предоставят на прокуратурата всичко, което е необходимо, подчерта министърът.
В отговор на въпрос министър Запрянов подчерта, че няма констатирани драстични нарушения на летателната дисциплина. „Оценката и поемането на риска са основният въпрос, върху който трябва да работят нашите командири и органите по летателна безопасност. Моят апел към командирите по време на днешното заседание беше да поздравят пилотите и да им предадат, че аз и началникът на отбраната разчитаме на тях за охраната на въздушното пространство на държавата. Не искам те да поемат прекомерен риск в изпълнение на задачите, а да са живи и здрави. Ние ще полагаме повече грижи, за да имат необходимия нальот, и за да бъдат подготвени. Човешкият капитал, хората, са най-важни за отбраната на държавата“.
Проверката на ВВС бе разпоредена от министъра на отбраната Атанас Запрянов след трагичния инцидент на 13 септември 2024 г. с учебно-боен самолет L-39ZA „Albatros“, при който загинаха двама пилоти. Тя е извършена от работна група с ръководител заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков.