Д еветте нови тролейбуса, на които се возят врачани, се оказват не полски, а беларуски. Защото бaзиpaнaтa в Kpaĸoв ĸoмпaния Еnеrgіѕ, която e чacт oт xoлдингa нa бeлopycĸия "Бeлĸoмyнмaш" (БKM), нe ги e пpoизвeлa, a caмo ги e ĸyпилa oт бившaтa cъвeтcĸa peпyблиĸa. И ги е препродала на Враца на двойна цена.
До този извод е стигнала Европейската прокуратура в София, която внесе обвинителен акт в Софийския районен съд срещу управителя и собственика на дружеството, заподозряно в измама в рамките на процедура за възлагане на обществена поръчка за придобиване на тролейбуси за община Враца, по проект на стойност 4,5 милиона евро (8 838 308 лева).
Процедура
Става въпрос за открита процедура за възлагане на обществена поръчка за закупуване на девет електрически тролейбуса за обществен транспорт в община Враца. Проектът е финансиран от Европейския кохезионен фонд в рамките на мерките за намаляване на замърсяването на въздуха. Бенефициент по проекта е община Враца и общинското дружество, отговарящо за обществения транспорт.
В хода на процедурата за възлагане на обществена поръчка ответникът обявява, че тролейбусите са с произход от полско дружество, единствено с цел получаване на поръчката.
Въз основа на доказателствата дружеството е закупило тролейбусите от беларуско държавно дружество. По-късно това дружество е било обект на ограничителни мерки на ЕС заради войната на Русия срещу Украйна, след като е извършена покупката. Полското дружество е обявено в ликвидация малко след приключването на процедурата за възлагане на обществена поръчка.
Разследването разкри, че тролейбусите са били продадени за почти два пъти първоначалната цена на придобиване, платена от изпълнителя, което представлява ясен случай на ценова инфлация, пише още в обвинителния акт.
Проверка
Припомняме, че през 2021 г. Антикорупционната комисия извърши проверка в общината във Враца заради сигнал за закононарушения при провеждане на две обществени поръчки. Първата поръчка беше за доставка на девет тролейбуса, а втората - за доставка на 13 електрически автобуса, 13 станции за бавно зареждане и една бързозареждаща станция към тях. Какви са резултатите от тази проверка - така и не стана ясно.
Според европейската прокуратура, ако бъдат признати за виновни, заподозрените лица ги грози лишаване от свобода от две до осем години, както е предвидено в българското законодателство.
В съобщението за обвинителния акт се казва още: „Това разследване беше започнато едва след като частно правен субект предупреди Европейската прокуратура, тъй като нито един от отговорните национални органи не е открил и докладвал за това на Европейската прокуратура.
В хода на това разследване европейският делегиран прокурор също беше изправен пред безпрецедентната ситуация, в която поисканите от него мерки, след като бяха разрешени от българския съд, бяха само частично изпълнени от отговорния полицейски орган. Тази липса на сътрудничество показва добавената стойност на специализираните следователи в подкрепа на делата на Европейската прокуратура.
![Райна Тошева](https://m.netinfo.bg/media/images/50408/50408760/50-50-rajna-tosheva.jpg)