1

С оциалните мрежи вече официално са в криза, пише „Ню Йорк Таймс“. В продължение на години бяхме свикнали да си говорим колко мощни и доминиращи са те. Но това вече е в миналото.

Година

Технологичната индустрия имаше тежка 2022 г. и компаниите майки на социалните медии бяха засегнати особено силно. Цената на акциите на Meta (Facebook и Instagram) се срина с над 60 процента. На Snap (Snapchat) паднаха с над 80 процента. Съкращенията и замразяването на наемането са често срещани, а някои компании започнаха да намаляват прословутите си тлъсти бонуси за служителите. Социалните медии все още са важна част от живота на милиарди хора. Индустрията все повече изглежда, че е в криза на идентичността.

Лидер

Лидерът на пазара - Meta - е във видим упадък, тъй като по-младите потребители ги изоставят заради приложения като TikTok. Meta също загуби милиарди долари приходи от реклама поради промените, направени от Apple през 2021 г. в тяхната мобилна операционна система iOS. След промените стана много по-трудно за приложенията Facebook и Instagram да проследяват потребителите в интернет и да насочват към тях подходящи реклами. Инвеститорите са скептични, че големият залог на Марк Зукърбърг в метавселената ще успее навреме да обърне низходящата посока. В писмо до Зукърбърг тази седмица един едър акционер предложи Meta да освободи 20 процента от служителите си и да ограничи разходите за проекти, свързани с метавселената до $5 млрд. годишно.

Twitter

Twitter прекара по-голямата част от 2022 г. в битка с Илон Мъск, който в крайна сметка накрая ще придобие компанията. Очаква се това да доведе до бунт на персонала, масови уволнения на ръководители и промени в правилата за модериране на съдържанието на Twitter, които може да са непопулярни сред потребителите. И докато Мъск със сигурност е планирал известен хаос, той може да бъде изненадан колко трудно е да се управлява компанията. Тя рядко излиза на печалба и растежът й е бавен от години.

TikTok

TikTok има това, което всяка компания за социални медии иска - голяма, ангажирана потребителска база, формат, който кара хората да превъртат с часове, и желязна хватка върху младежката култура и развлекателната индустрия. Но в някои отношения TikTok е най-уязвимото приложение от всички. Китайската компания ByteDance го притежава и американските регулатори обикалят от години, търсейки доказателство, че китайското правителство влияе върху TikTok. Ако го намерят, могат да обявят TikTok за заплаха за националната сигурност и да забранят приложението. Да си забранен в САЩ - това е равно на смърт.