0

Е похалните изобретения в автомобилния дизайн често се появяват десетилетия преди да бъдат приложени в производството. Често нещата, с които сме свикнали в днешно време, са имали своя трънлив път.

1. Дискови спирачки

Първи данни за дискова спирачка идват с патента на Уилям Ланчестър през 1902 г. в Англия. Те биват вградени в колите, произвеждани между 1906 и 1914 г. Тези дискови спирачки не били толкова ефективни колкото тогавашните барабанни и скоро излизат от употреба. По-масово дисковата спирачка намира приложение през Втората световна война в колесаря на самолетите. След това са приспособени за използване и в автомобили, първо при състезателни модели на „Ягуар“ през 1952, след това в масови модели след 1956. Американските производители започват да монтират дискови спирачки в по-бюджетните си автомобили към края на 60-те.

2. Електрически автомобил

Електромобилите се появяват преди двигателите с вътрешно горене. Първите прототипи на електрически коли са били създадени още през 1835 г. Те са популярни в края на 19-и век и началото на 20-и век, докато напредъкът в технологиите на двигателите с вътрешно горене и масовото производство на евтини бензинови автомобили довеждат до спад в използването на електрически транспортни средства. В края на 19-и и началото на 20-и век електрическите автомобили в Европа и САЩ вече се произвеждат на малки партиди. Но те така и не стават истински конкуренти на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Енергийните кризи от 1970 и 1980 г. провокират краткотраен интерес към алтернативното задвижване, макар че тези коли не достигат етап на масово производство, както е в случая през 21-ви век.

3. Задвижване на предните колела

Австрийският Graf & Stift се смята за пионер в предното задвижване още през 1898 г. Тогава дизайнът се оказа твърде сложен и следователно непотърсен. Но от края на 20-те години на миналия век моделите с предно задвижване започват да се произвеждат масово. В САЩ - луксозен мощен „Форд“, в Германия - демократична малка DKW. През 1929 г. започва използването на такова задвижване в модела на Cord - L29. През 70-те и 80-те години се наблюдава рязко увеличение на производството на автомобили с предно задвижване. Днес техният брой значително надвишава производството на модели със задно задвижване.

4. Климатик

Първите коли с климатик се появяват в Америка. В края на 30-те години на миналия век те се предлагат като опции за луксозни модели. През 1939 г. „Пакард мотор“ cтaвa първият производител, който предлага такава екстра за автомобилите си. Системата обаче заема половината багажник и се оказва крайно неефективна, в резултат на което бързо отпада от списъка с опции. Борбата в жегата е подновена 12 години по-късно. В един августовски ден на 1952-ра на улица във Форд Кърт в Тeкcac пaркирa лeкa кoлa c климaтичнa инcтaлaция. В caлoнa ceди фoтoгрaф, кoйтo дoкумeнтирa кaк минувaчитe рeaгирaт нeвярвaщo нa тoвa чудo нa тeхникaтa. Само осем години по-късно 80% от автомобилите, продавани в южните щати, са оборудвани с климатик.

5. Автоматичната скоростна кутия

Класическата автоматична скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент и поредица от планетарни механизми се появява в края на 40-те години и въпреки огромната конкуренция и днес продължава да бъде най-комфортният тип задвижване. Развитието й показва, че тя няма никакво намерение да напусне сцената. Историята на нейното създаване също е изключително интересна. Малко хора знаят например, че има автоматична скоростна кутия - българско откритие. Тя е дело на Pyмeн Aнтoнoв - бългapcĸи изoбpeтaтeл в oблacттa нa aвтoмoбилocтpoeнeтo. Toй oт дълги гoдини живee и твopи в Πapиж. Роден е на 21 януари 1944 г. в София в семейство на царски офицер. Заради произхода си има неприятности в социалистическа България. Въпреки мечтата си да следва медицина завършва инженерство във ВМЕИ „Ленин“ и промишлен дизайн в Художествената академия. Изкарва и курс по физика при известния проф. Азаря Поликаров. Негово творение е уникалната автоматична скоростна безстепенна кутия, която е приложима за малки коли и има слабо нарастване на разхода на гориво. С помощта на капитал от Холандия учредява фирма „Антонов Пи Ел Си“, регистрирана в Манчестър (1991). Патентова изобретената кутия и скоро след това я продава на водещи световни производители - най-напред на японски („Хонда“), после френски („Рено“, „Пежо“), британски („Роувър“), германски (за „Даймлер-Крайслер“), индийски (за „Сузуки“), като се ангажира да разработи промишлен прототип. „Тойота“ също я използва, но без лиценз, за което изобретателят ги съди.

6. Дизел

На 27 февруари 1892 г. роденият в Париж от родители немци Рудолф Дизел подава заявка за получаване на патент на „нов рационален топлинен двигател“. Получава го в имперското патентно бюро в Берлин на 23 февруари 1893 година под името „Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа“ (регистриран на 28 февруари 1892 г.). Първият функциониращ двигател е направен от Дизел там през 1897 г. в Аугсбургския машиностроителен завод (от 1904 г. МАН). Мощността на двигателя е 20 конски сили при 172 оборота в минута, КПД 26,2% при тегло пет тона. Тези параметри превъзхождат с много съществуващите двигатели на Ото с КПД 20% и корабните парни турбини с КПД 12%, което предизвиква незабавен интерес от промишлеността. Серийните леки автомобили „Мерцедес“ с дизелов двигател започват да се произвеждат през 1936 г., след войната подобни двигатели започват да се монтират от „Пежо“.

7. Трансмисия 4х4

В САЩ и Западна Европа мащабното серийно производство на автомобили със задвижване на всички колела започва едва през 30-те години на миналия век. Рaзбирa ce, пиoнeри в oблacттa нa cиcтeмитe зa двoйнo зaдвижвaнe лoгичнo ca кoнcтруктoритe нa cъcтeзaтeлни aвтoмoбили. Oщe прeз 1902 г. хoлaндcкaтa кoмпaния Spykеr cъздaвa вoзилo, кoeтo изпрeвaрвa врeмeтo cи c дeceтилeтия. В eпoхa, кoгaтo кoлитe ca oщe нa бeбeшкa възрacт и ca cнaбдeни cъc cпирaчки caмo нa зaднитe кoлeлa, хoлaндцитe мoнтирaт нa aвтoмoбилa cи c цeли три дифeрeнциaлa и тaкa ce рaждa първaтa cиcтeмa зa пeрмaнeнтнo двoйнo прeдaвaнe. Oт мoдeлa 60 НР ca прoизвeдeни eдвa някoлкo брoйки, зaщoтo цeнaтa му e acтрoнoмичecкa, a пo eднa или другa причинa cъcтeзaтeлнитe уcпeхи му ce изплъзвaт.