0

- Г-н Стаматов, въпреки че се забелязва увеличение на учениците, дали положителни проби за коронавирус, техният брой все още е нисък на фона на нарастващата заболеваемост в страната. Знак за какво е това?

- Ако допуснем, че броят на учениците в момента е 700 000, показателни са две неща. Или че тестовете са с прекалено занижена чувствителност и не дават ефективни резултати, или второ, че учениците не са заразоносители. Кое от двете е, здравните специалисти е редно да кажат, защото е отделена много сериозна сума от 13 млн. лв., а за тази година са предвидени за закупуване на тестове за ученици около 130 млн. лв. И ако тези тестове наистина са с такава занижена чувствителност, то изцяло се обезсмисля закупуването им, приложението им, както и загубеното ефективно образователно време, за да се провеждат самите тествания.

- Има ли достатъчно щадящи тестове?

- При нас има доставени налични тестове в София-град до 20 януари. От друга страна, Омикрон, който има много по-различна бърза реакция за разпространение, вероятно ще доведе до необходимост на по-често тестване. В европейските страни учениците се тестват два или три пъти седмично и това е ефективният смисъл. Започнахме през ноември с двукратно тестване и тогава сигурността беше по-голяма. От началото на декември продължаваме с еднократно тестване, което, като добавим и вероятността за ниска чувствителност на тестовете, изцяло обезсмисля прилагането на това упражнение. Според мен е добре да има двукратно тестване на учениците, но е добре то да бъде диференцирано приложено при отделните училища. Тези, в които има висока степен на мотивация на семействата за учене, тестването да става в домашни условия от февруари нататък. Там, където има занижена заинтересованост към учебния процес и повече деца от т.нар. уязвими групи, тестването може да продължи в училищни условия.

- Предвид Омикрон увеличават ли се заявленията от родители и ученици за онлайн обучение?

- От началото на годината имаме няколко заявления за връщане на ученици от ОРЕС в присъствено обучение. Родителите са попълнили декларации за съгласие за тестване и това показва увеличаване на броя на желаещите да се тестват. В другата посока няма такава нагласа.

- Твърде вероятно е да има нов локдаун и онлайн обучение. Губи ли се учебен материал и как ще се навакса?

- Наваксването на пропуснатия учебен материал става изключително трудно и сложно занапред. Дали ще има локдаун, или няма да има, натрупаните дефицити са огромни. И тук сме наясно: материалът е преподаден. Учителите са го преподали, било то в електронна среда, било то в присъствена. Съвсем по друг начин стоят нещата как този материал е усвоен от самите ученици и точно тук е разковничето. Пропуските са от недобре усвоения учебен материал от самите ученици. Те нямат вина за ситуацията, в която са поставени с онлайн обучението, както и с необходимостта да се адаптират всеки един месец с новата среда, в която са поставени. Американски изследвания показват, че за миналата година пропуските в образованието в американските училища се равняват на почти минус шест месеца. Тоест американчетата са ходили на училище, но то е безрезултатно. Такова изследване в България не е направено, а трябва да бъде направено и инициирано от образователното министерство, за да има точност по отношение на ефективните пропуски, които имат децата в усвояването на материала.

- А във времеви формат как може да бъде приложено усвояването на пропуските?

- Без съмнение лятото е един вариант, но той не би се приел много добре от родители и учители, защото всички са с нагласата да го използват. Това означава, че трябва да се намери друг подход. Часовете от т.нар. занимания по интереси, които и в момента съществуват, трябва да бъдат максимално уплътнени и приложени за натрупване на знания за почти всички предмети. Не само за български език и математика, а за всички, в които съществува вероятност да има пропуски. Въпросът не опира и до средства, защото покрай онлайн обучението те не можеха да бъдат оползотворени и в системата има средства за занимания по интереси. Наваксване може да има дори във времето, в което се организират различни извънучилищни прояви. Едно от местата, което беше сред най-ефективните за учене, бяха зелените училища. Там има съчетание между училище и природа. Това е мястото и за развитие на социалните умения, които са на прага на нивото си. Това, което забелязвам, е, че след всяко връщане на учениците рушенето на сградата става все по-видимо. Енергията, която са натрупали, е все по-голяма. Спортът е нещото, което би могло да доведе до възобновяване на нормалните социални умения. Неща, на които много хора не обръщат никакво внимание. Но затлъстяването на учениците е сериозно напреднало във времето на онлайн обучението. Същото се отнася и за нарушаване на зрението на голяма част от учениците поради дългото стоене пред екрана. Една от нетрадиционните форми, която би могла да бъде приложена, е т.нар. час по туризъм с неговите ефективни формати. Той може се въведе задължително през седмицата и в съботните дни. Така с движение, с различни спортни активности и социални умения да се възстанови нормалното комуникиране сред подрастващите. Часовете по туризъм са възложени на учителите по физическо възпитание. Освен него могат да се включат и класните ръководители.

- Сега в края на първия срок как ще се провеждат класните работи и тестовете?

- Процесът на самото оформяне на срочната оценка е възможно най-високата степен на чувствителност по отношение на оценяването. И тук абсолютно всички родители и ученици спазват принципа на максимална обективност, която без съмнение не може да бъде на друго място освен в училище. Ако през миналата година бяхме в локдаун и това беше единственият вариант за дистанционно оформяне, това вече не е така. Връщането на всички ученици, включително на онези, които са в ОРЕС, по желание за провеждане на класни, контролни и консултации, за да се оформи срочната оценка, е възможно. Времево това може да се извърши по предложение на самия учител, като им предложи удачно време. При нас от всеки клас има по един или най-много трима ученици, които са в ОРЕС. Те биха могли да бъдат поканени по едно и също време и в една класна стая, в която са на много голямо разстояние един от друг и с маски. В училище имаме тестове за коронавирус и при желание на самите ученици можем да приложим щадящо изследване.

- Тези ученици - под карантина или болни, могат ли да правят класни онлайн?

- В онлайн среда няма да се правят класни и писмени изпитвания, а само в присъствено. Да не забравяме, че оформянето на срочната оценка е резултат на ритмичност. Така че в рамките на последната седмица трябва да бъдат използвани всякакви възможности, за да бъдат оформени учениците въз основа на предишните свои оценки.

- Как гледате на идеята учебната година да започва по-рано?

- Това още не е обсъдено. Според мен чисто практичният най-добър вариант, ако се премине към промяна на графика на учебното време, е годината на започне от 1 септември с малко по-дълга зимна ваканция, с възможност за малко по-дълга пролетна ваканция и с една т.нар. изпитна ваканция. Знаем, че учениците от 4-и, 7-и, 10-и и 12-и клас имат национално външно оценяване. През тези дни може да няма учебен процес, а само изпитна сесия. По този начин, ефективно би могло да се използва учебното време. Това обаче има смисъл само и единствено ако бъде съвместимо приложено с промяна на учебното съдържание, което се преподава в този интервал, а не самоцелно и единствено графика на учебното време. Те вървят ръка за ръка.

- Какво имате предвид?

- Имам предвид, че олекотяването на учебното съдържание, неговото осъвременяване, актуализиране съобразно днешните ситуации са изключително важни. Учим по еднакъв начин дистанционно и присъствено, а това са две различни планети по отношение на преподаването. В дистанционната среда начинът на преподаване е много по-различен и ние със сигурност занапред ще имаме хибридни формати, които изискват промяна на учебните планове - пригодими и адаптивни към самото преподаване в такава по-различна среда. И това би могло да бъде синхонизирано с новия график на учебното време. Никой не може да изключи вероятността, че и догодина ще си имаме грипна ситуация. Винаги сме имали грипни ваканции, които занапред ще бъдат в дистанционен формат с възможности, които да се прилагат точно в този дистанционен формат. А не сядаме и учим по същия начин, все едно сме си в класната стая, макар че вие сте отсреща на екрана и сте едни слушатели. Това не е ефективният процес на преподаване.

Това е той:

Роден през 1967 г. в Карнобат

Завършил биология в Софийския университет през 1993 г.

Учител в 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов”

Последователно директор на 150-о основно училище и на 8-о средно училище

От 2005 г. ръководи столичното 119-о средно училище

Зам.-министър на образованието във второто правителство на Бойко Борисов

Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, общински съветник в София