Ч естно казано, бях изключително приятно изненадан да видя, че държавата се взе в ръце и бе приета „ Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната“. Категорично това е абсолютно необходим документ, в който се описват принципите и задачите на информационната и комуникационна кампания в процеса по присъединяване към еврозоната, а така също засяга дейността на отговорните институции, които ще изпълняват кампанията; етапите за изпълнение на кампанията; целевите групи и каналите за разпространение на информацията.
Популизъм
Политическата криза през последните години бе изключително благодатна среда за крайните популисти, облечени в дрехите на „отговорни патриоти“, да развият една определено успешна антиевро кампания, която уплаши голяма част от българите. Нещо повече, в повечето случаи през тази кампания видимо се прокрадваха и геополитическите интереси на чужда държава, която се стреми да ни откъсне колкото си може по-надалеч от пълната ни интеграция с ЕС.
Няма да спра да го повтарям – членството на България в ЕС е най-значимото и най-положителното събитие в най-новата ни история. Членството на България в еврозоната прави този цивилизационен избор абсолютно необратим, неподвластен на временни популистки политически залитания. Точно тези залитания вменяваха страх и необосновани притеснения у гражданите за ефектите от членство в еврозоната. В този период държавата отсъстваше тотално от медиите с каквито и да е било разяснителни кампании по отношение на този процес на достъпен и разбираем език за обикновените хора. Видяхме, че връх на този популизъм бе инициирането на референдум за членството ни в еврозоната - грозно и подвеждащо опакован в абсурдни въпроси, които объркваха хората.
Фази
„Комуникационната стратегия“ ще протече в три фази:
1. Първа фаза - предоставяне на информация за ползите и възможностите за България от присъединяването към еврозоната ( продължителност 12 месеца).
2. Втора фаза - практическата информация как ще се отрази приемането на новата валута във всички аспекти на живота на хората или информиране на заинтересованите страни за цялостния процес по приемането на еврото (начало един месец след въвеждането на еврото).
3. Трета фаза - дава детайлна информация за формирането на цените и инфлацията, следенето срещу злоупотреби и измами, мерките, защитата на потребителите.
В документа изключително подробно са разписани темите за комуникация, отговорните институции, посланията, които трябва да достигнат до гражданите, а така също и целевите групи.
Важно е да се отбележи, че основен акцент при целевите групи са така наречените „уязвими групи“. Към тях спадат трудно достижими групи от населението като хора, живеещи в отдалечени и/или недобре развити области, представители на етнически малцинствени групи, пенсионери, лица със специални потребности (страдащи от физически, сетивни или умствени заболявания).
Знаем, че точно тези наши съграждани са „най-апетитната хапка“ за популистко-патриотичните формации развявайки флага на „загубената финансова независимост, финансовото робство, предстоящите високи цени, фалитите“ и т.н. и т.н. в качеството им на хора с най-ниски доходи.
В интерес на истината, трябва да се каже, че членството на България в еврозоната не води автоматично до икономически просперитет и увеличаване на семейното благосъстояние. Не трябва да има никакво колебание, че общественото благосъстояние е функция на количеството и качеството на вложения труд на всеки един от нас в пазарна среда с ясни правила спазвани от всички и лишена от корупционни практики. Е, създаването на такава среда, до голяма степен зависи от членството ни в еврозоната. Присъединяването на България към еврозоната е ясен знак за европейската ни идентичност и логичен завършек на европейската ни интеграция, както и стратегическа национална цел на България.
Не трябва да има абсолютно никакво съмнение, че членството ни еврозоната ще подобри значително инвестиционната среда, ще активизира местните и чуждестранните инвестиции поради една единствена причина – гарантирането на дългосрочната финансова устойчивост.
Хората не трябва да имат абсолютно никакви притеснения в процеса ни по присъединяване към еврозоната. Българският лев не изчезва, а се влива в една много по-устойчива и мощна финансова система. Може ли да се каже, че при вливане на малката река в голямата, то тя изчезва? Определено – не, но голямата река има силата да върти в пъти по-голяма турбина.
Това е.
*Анализът е написан специално за "Телеграф"!
Бисер Манолов, финансист